Nová cyklostezka vede například kolem Baťova kanálu (na snímku úsek u Napajedel), zlínská radnice chce podmínky cyklistům zlepšit i v krajském městě.

Nová cyklostezka vede například kolem Baťova kanálu (na snímku úsek u Napajedel), zlínská radnice chce podmínky cyklistům zlepšit i v krajském městě. | foto: Jan Karásek, MAFRA

Ve Zlíně přibudou cyklostezky i místa pro pikniky a grilování

  • 4
Radnice ve Zlíně plánuje výrazně rozšířit současnou "hubenou" síť stezek pro cyklisty ve městě. Chystá například nové trasy v Loukách a u zoologické zahrady. Na břehu řeky Dřevnice by také chtěla vybudovat místa, kam by lidé mohli jezdit na pikniky.

Zatímco milovníci jízdy na kole na Valašsku a Slovácku mohou využívat luxusních cyklostezek podél Bečvy nebo Baťova kanálu, obyvatelé Zlína v tomto ohledu zatím strádají. Síť cyklostezek je zde malá a většina z nich vlastně nikam nevede.

Ke zlepšení přispějí dvě páteřní cyklostezky: jedna povede z Vizovic přes Zlín do Otrokovic, druhá od zoologické zahrady v Lešné do Lukova a dál do Hostýnských vrchů.

U Dřevnice by mohla vzniknout místa pro pikniky a grilování

Navíc by se mohla už stávající cyklostezka v centru Zlína hodně zatraktivnit a vypadat třeba jako nábřeží Rýna v Basileji. "Máme představu, že by se na břehu řeky vytvořil prostor, kde by si lidé mohli udělat piknik. Byl by tam pult ke grilování, možná sprchy, když by se někdo chtěl okoupat," uvažuje zlínský radní Pavel Jungmann z hnutí M. O. R.

Taková místa i s občerstvením by vznikla na břehu Dřevnice mezi nemocnicí a centrem Zlína. Jejich přesný počet a podoba by vzešly z architektonické soutěže, kterou by město mohlo vypsat příští rok.

Prioritou jsou trasy v Loukách a od zoo

Radnice se soustředí na výstavbu nových tras od obchodního centra v Loukách po most do Tečovic a od zoologické zahrady v Lešné po hranici katastru Lukova, která je v plánu příští rok. "Vykupujeme pozemky a připravujeme projektovou dokumentaci," upřesnil radní Jiří Viktorín z Věcí veřejných.

Kromě výkupu pozemků brzdí výstavbu cyklostezek ve Zlíně i nedostatek peněz. Přitom na obě páteřní trasy by bylo potřeba až 400 milionů korun. Z toho na území Zlína asi 250 milionů.

Město vlastních zdrojů na tyto akce moc nemá a přítok dotací z Regionálního operačního programu Střední Morava už skončil. Peníze z tohoto fondu jdou v poslední době spíš do Olomouckého kraje.

Budou peníze na opravu budov ve svitovském areálu nebo na cyklostezky?

V tom Zlínském se například přesunují na opravu 14. a 15. budovy v bývalém svitovském areálu, kam se přemístí galerie, muzeum a knihovna.

"Myslím ale, že chodníky nebo cyklostezky jsou potřebnější," říká Viktorín.

Cyklostezka ve Zlíně povede i z Cigánova na Čepkov, kde zatím chybí. Město vybírá ze dvou variant. V jedné se počítá s trasou podél řeky, ve druhé jde oklikou přes zástavbu.

Plány mohou brzdit problémy s výkupy pozemků

I minulé vedení radnice, které skončilo po loňských volbách v opozici, bojovalo za rozšíření sítě cyklostezek. Plány na komfortnější cyklostezku podél Dřevnice vítá. Má ale i pochybnosti.

"Myšlenka je to hezká. Je třeba ale rozlišovat, co jsou politická prohlášení a co je skutečně realizovatelné," říká zastupitel za ČSSD Boris Popesko. Naráží hlavně na výkupy pozemků a finance.

"Pokud to bude mít hlavu a patu a především na to budou peníze, tak jsem pro," reagoval zastupitel za ODS Miroslav Hladík.

Rozšíření sítě cyklostezek na Zlínsku ale není závislé jen na krajském městě. Přičinit se musí každá obec, přes níž trasa vede.

Důležitým partnerem Zlína jsou proto Otrokovice. "Do tří let doděláme chybějící tři kilometry cyklostezky podél Dřevnice směrem do Zlína. Bude to stát 15 milionů korun," prohlásil nedávno místostarosta Otrokovic Milan Plesar.