Tísňová linka, hlásí policisté z nové centrály dvěstěkrát za den

  • 5
Krajská policie ve Zlíně jako druhá v republice otevřela nové operační středisko, kterým se propojuje s hasiči a záchranáři. Ve velké místnosti sedí sedm důstojníků. Každý má před sebou čtyři monitory, na uších sluchátka s mikroportem a v hlavě tisíce informací.

"Tady tísňová linka policie, dobrý den," hlásí jeden z nich. A do ucha už mu běží nová událost.

Volá muž z Horní Lidče, kterému někdo v dřevěnici rozbil okna. Důstojník se ptá na jméno volajícího, odkud volá, jaká je škoda, kudy se pachatel dostal dovnitř. Mezitím, co údaje sepisuje do počítače, jeho kolega na monitoru informuje policisty v terénu.

Celý hovor se nahrává. Policista na jednom z monitorů vidí na mapě přesné místo, odkud muž volá. Také si může na katastru nemovitostí ověřit, jestli dům skutečně patří volané osobě.

Každý den vyřídí operační důstojníci ve Zlíně až 250 podobných telefonátů. Právě oni zvedají linku číslo 158. A jako první řeší třeba dopravní nehodu, pokus o sebevraždu, ztracené dítě, napadení, rozbité okno, ukradené auto.

Do konce roku to bude v celé zemi

"Jsou to nejzkušenější policisté, kteří umí zvládnout krizovou situaci a mají výborné rozhodovací schopnosti," vysvětluje vedoucí zlínského operačního odboru Pavel Málek.

Jeho podřízení teď pracují ve zkušebním režimu s novou moderní technikou a počítačovými programy. Což pro obyvatele znamená, že policisté budou u případu dříve a budou mít více informací. Na konci příštího roku by tímto způsobem měly pracovat všechny kraje.

Zřízení střediska ale vyžaduje finance. Ve Zlíně stálo pořízení technologií téměř 26 milionů korun, z nichž většinu zaplatila Evropská unie. Rekonstrukce prostor ve výši téměř 28 milionů korun hradil stát.