Ulice Štefánikova ve Zlíně, kde není žádný přechod pro chodce.

Ulice Štefánikova ve Zlíně, kde není žádný přechod pro chodce. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Ve Zlíně jsou místa, kde se nedá přejít ulice. Nové přechody se ale neplánují

  • 4
Přejít Středovou ulici ve Zlíně od konečné trolejbusu nebo Štefánikovu ulici u autobusové zastávky Příční se rovná hazardu. Chybí tu přechody pro chodce, což se nelíbí obyvatelům města. Policie a magistrát ale tvrdí, že ne vždy je přechod dobrým řešením. Nové se hned tak stavět nebudou.

Nebezpečná je situace hlavně ráno na křižovatce ulic Středová a Na honech. Tam není žádná zebra. "Frekvence aut je tak velká, že nejde křižovatku v klidu přejít. Je totiž nepřehledná, auta tudy jezdí velkou rychlostí a řidiči chodce díky tmě zaregistrují na poslední chvíli," popsal Petr Cigoš ze Zlína.

Ten se domnívá, že město Zlín nemonitoruje místa, kde přechody chybí. "Vždyť tato křižovatka existuje asi 20 let. Před rokem jsem poslal podnět na město, ale zůstal bez odezvy," zlobí se.

Podle mluvčí zlínského magistrátu Marie Masaříkové ale vedení města o této křižovatce ví. "Vždy, když dá někdo podnět na zřízení přechodu, požádáme o stanovisko dopravní policii a provedeme šetření na místě," vysvětlila.

Zjišťuje se, kolik lidí by po přechodu chodilo a zda by jim zákonná povinnost přecházet pouze po přechodu, pokud je do vzdálenosti padesáti metrů, situaci ještě více nezkomplikovala. "Například na Štefánikově ulici chodí každý, jak mu to vyhovuje. Pokud by se tu zřídil přechod, museli by lidé používat pouze jej," připomněla Masaříková.

Přechod není zárukou bezpečnosti

Podle policie není zřízení přechodu zárukou bezpečnosti. "Na Jižních Svazích pod točnou Středová funguje křižovatka bez přechodu už řadu let. I kdyby se tady přechod zřídil, chodci se stejně jako dosud musejí rozhlédnout a počkat, až nic nepojede," vysvětlila krajská policejní mluvčí Jana Bartíková.

Zlínští dopravní specialisté tvrdí, že přechod pro chodce není samospasitelný. Problémy by byly také s přístupovými chodníky. "Pokud by ale někdo přišel s návrhem, který by zlepšil bezpečnost, nejsme proti," poznamenala Bartíková.

Při zřízení nových přechodů hrají roli i počty lidí, kteří tudy procházejí. "V průměru by to mělo být okolo padesáti chodců za hodinu," vyčíslila Bartíková.

Na Štefánikově ulici zase brání zřízení přechodu pravidla. "Přechod nesmí být v těsné blízkosti zastávky. Opět ale platí, že pokud někdo přijde s požadavkem na zřízení přechodu, který pravidlům vyhoví, budeme pro," upozornila mluvčí. Nové přechody město v blízké době ve Zlíně nepostaví.