V jakém stavu auto musí být, aby to byl vrak, popisuje zákon. (Ilustrační snímek)

V jakém stavu auto musí být, aby to byl vrak, popisuje zákon. (Ilustrační snímek) | foto: Václav Brajer

Úřady o nich ví, ale nic nezmůžou. Autovraky budou ve Zlíně překážet dál

  • 5
Mnohá parkovací místa ve Zlíně zabírají dlouhodobě odstavená auta, která už ani jezdit nemohou. Jejich odstranění je ale podle platné legislativy velmi složité.

Pavel Kryštof denně vozí autem svoji tříletou dceru do zlínské mateřské školy Luční. Když hledá místo na parkování, jedno bývá pravidelně obsazené. „Už delší dobu na něm stojí evidentně nepojízdné auto s vypuštěnými pneumatikami. Jen zabírá místo jiným,“ popsal.

Stejné zkušenosti má řada dalších lidí v krajském městě. Hlavně na největším zlínském sídlišti Jižní Svahy je podobných případů spousta.

„Urgujeme stojící auto, na kterém už roste i lišejník, asi pět let. Pro obyvatele Jižních Svahů, kde je míst zatraceně málo, je i tohle auto přítěží. A celé roky už marně volají po odtahu,“ vylíčila na sociální síti Facebook Jarmila Trávníčková z Křibů.

„Když se čistí komunikace, odtahují auta, jejichž majitelé na zákaz zapomněli. A to je jeden dva dny, kdežto tady (i jinde) jsou ‚zaparkovaná‘ auta roky! Jediná změna je, že před rokem (asi majitel) odstranil SPZ, takže asi o tom ví,“ dodala.

Vrak podle zákona

Problém je ovšem v tom, že odtáhnout auto lze pouze v případě, kdy se jedná o vrak. A ten je současnou legislativou přesně definovaný. Jedná se o „silniční vozidlo, které je pro závady v technickém stavu zjevně technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích a obnovení způsobilosti by si vyžádalo výměnu, doplnění nebo opravu podstatných částí mechanismu nebo konstrukce silničního vozidla,“ jak stojí v zákoně o pozemních komunikacích.

Co to znamená v praxi? Například auto s vypuštěnými pneumatikami nebo v horším technickém stavu vrakem není. Ani třeba chybějící espézetka nebo propadlá technická nemusí hrát roli.

Pokud mu však chybí motor nebo jde na první pohled o vrak, dá už se s tím něco dělat.

„Obyvatelé Zlína se na nás s tímto problémem obracejí poměrně často. Přece jen aut přibývá a každá parkovací plocha se jim hodí,“ uvedl zástupce šéfa zlínských strážníků Pavel Janík. „Lidé jsou naštvaní, což chápu, ale my musíme postupovat podle zákona. Jako městská policie s tím nic dělat nemůžeme,“ vysvětlil Janík.

Ve vraku přespávali bezdomovci, pak vyhořel

Auto vyfotí nebo na ně dají aspoň samolepku informující majitele vozu a především upozorní vlastníka dané komunikace. Tím bývá ve Zlíně většinou magistrát, kde to má na starosti odbor koncepce a realizace dopravních staveb.

Ten navrhuje jeho odstranění, což poté řeší silniční správní úřad. Ve Zlíně jde o radniční odbor stavebních a dopravních řízení.

„Když jej za vrak uzná, odtáhneme jej a zlikvidujeme. Ale opravdu musí jít o jasně definovaný vrak, což hodně lidí neví,“ podotkl vedoucí odboru koncepce a realizace dopravních staveb Karel Říha.

Příkladem odstaveného a překážejícího auta byl vůz stojící na parkovišti pod sportovní halou Euronics. Přespávali v něm bezdomovci. V polovině října však vyhořel.

„Na vozidle, ani v jeho okolí, nebyly registrační značky. Auto stálo na parkovišti delší dobu a podle svědků ho používaly neznámé osoby hlavně jako noclehárnu. Požár zničil pouze vůz,“ popsal mluvčí krajských hasičů Roman Žemlička.