Silničářům ve Zlínském kraji chybí peníze na opravy silnic. Řeší hlavně nejproblematičtější úseky. Ilustrační foto.

Silničářům ve Zlínském kraji chybí peníze na opravy silnic. Řeší hlavně nejproblematičtější úseky. Ilustrační foto. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Ve špatném stavu je na Zlínsku téměř tisíc kilometrů silnic

  • 2
Poslední průzkum silničářů Zlínského kraje ukázal, že téměř tisíc kilometrů silnic druhé a třetí třídy v regionu je v mizerném stavu. Hodnoceno školními známkami: mají čtyřku a pětku. Mezi vůbec nejhorší patří silnice z Kroměříže do Koryčan.

Rozbitá je i část frekventovaného tahu mezi Bystřicí pod Hostýnem a Valašským Meziříčím nebo cesty z Mladcové do Rackové či z Valašských Klobouk do Tichova. V havarijním stavu je přes 500 kilometrů vozovek.

"Zlepšujeme stav silnic druhé třídy, které jsou více zatížené. Nezbývá nám však už tolik peněz na údržbu těch ostatních. Takže ty se postupně propadají do stavu 3, 4, nebo i 5," uvedl šéf Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý.

NEJHORŠÍ CESTY V KRAJI

Kroměříž - Koryčany
Litenčice - Střílky
Bystřice p. H. - V. Meziříčí
Racková - Mladcová
Tichov - Val. Klobouky
Bánov - Nezdenice
Velehrad - Salaš
Horní Lideč - Val. Senice

To není příliš dobrá zpráva pro motoristy. Jak pro ty, kteří jezdí autem do práce, tak i pro ty, kteří se řízením živí.

Jako třeba pětatřicetiletý šofér zlínské záchranky Martin Konečný, který zná místní cesty velmi dobře. A když je má hodnotit, moc pozitivních slov nenachází.

"Jsou úseky silnic, kde musíme hodně zvolnit a přeskákat jámy. A to pacient pocítí. Na nosítkách to poměrně bolí a člověka s úrazem dvojnásob," řekl Konečný. Stav cest se podle něj může projevit i v mírném prodloužení dojezdové doby.

Ředitelství silnic spravuje zhruba 1 800 kilometrů cest ve Zlínském kraji. A ročně má asi jen 100 milionů korun na jejich lokální a plošné opravy. To je žalostně málo. Kolik by silničáři potřebovali peněz, aby všechny nekvalitní vozovky dali do pořádku, je ale zbytečné počítat.

"Byly by to stovky milionů korun, možná miliardy. Ty však v dohledné době určitě nedostaneme," konstatuje Malého náměstek Radek Berecka. "Snažíme se tak aspoň udržovat silnice v provozuschopném stavu. Na víc nemáme," upřesňuje.

Zlínský kraj, který se o tyto vozovky stará, ale nemá peněz nazbyt. Navíc se letos musel vypořádat s povodněmi, které poškodily i mnoho úseků silnic. "V dopravě nejde jen o kvalitu cestování, ale také o bezpečnost. Nemůžeme však jen tak z kapsy vytáhnout 40 nebo 50 milionů," prohlásil náměstek hejtmana Jaroslav Drozd.