Volby do Senátu se konají až za necelých osm týdnů, na Uherskohradišťsku to však už teď vypadá, jako by vrcholila horká fáze předvolební kampaně.
Na plakátech, letácích i na sociální síti Facebook se ale objevují jen dvě jména: šéf Synotu Ivo Valenta a majitel zámku v Ořechově Alessandro Alagia. Oba podnikatelé kandidují jako nestraníci.
„Dřívější začátek kampaně se dal očekávat, potřebují svoji kandidaturu dostat do povědomí voličů. Mají výhodu, že do kampaně mohou dát více finančních prostředků než klasické strany,“ uvedl politolog Karel Kouba, který přednáší na Univerzitě Hradec Králové.
Na kolik je kampaň vyjde, Valenta ani Alagia na dotaz MF DNES neuvedli. Majiteli Synotu s ní částečně pomáhají odborné firmy. „Vycházím ale z vlastních pocitů, případně doporučení přátel a kolegů,“ vysvětlil Valenta.
Alagia si kampaň organizuje sám, s týmem několika dobrovolníků. Česko-italský podnikatel už dlouhé měsíce objíždí města a obce na Slovácku, nechybí téměř na žádné akci, často rozdává i drobné finanční příspěvky.
„Politika patří lidem, a proto jsem se zaměřil na kontaktní kampaň,“ poznamenal Alagia.
Alagia se brání kritice, že zneužívá apolitické akce
Na sociálních sítích ho ale lidé kritizují, že jako jediný kandidát rozdával s týmem svých pomocníků letáky i během církevních a kulturních akcí, jako jsou Cyrilometodějské oslavy na Velehradě nebo slovácké Jízdy králů, které by měly zůstat apolitické.
„Jel jsem tam především poznat lidi ze Slovácka. Politik má jezdit za občany svého regionu kamkoliv a nevyhýbat se žádné akci. Je hloupé nadávat snaživému člověku, který se snaží změnit zkostnatělé zvyky dosavadních politiků, kteří nechodí mezi lidi,“ reagoval Alagia.
Podle politologa mu podobná aktivita neuškodí. „Je to otázka vkusu, ale pokud tím někoho naštve, stejně půjde o jiný typ voliče. Z jeho pohledu je logické, že se na sebe snaží upozornit i na tak velkých akcích,“ řekl Kouba.
Kontaktní kampaň plánuje i Valenta, její konkrétní podobu ale zatím tají. „Přestože věřím, že se na Slovácku nemusím příliš představovat a místní lidé mě i moji práci znají, nechci být pouhým ‚klukem z plakátu‘. Kampaň si chci především užít,“ podotkl Valenta.
Kampaň vedou i na Facebooku
Výraznou novinkou je důraz na sociální síť Facebook, který kladou oba podnikatelé, naopak zbylí kandidáti (až na archeologa Luďka Galušku) virtuální prostor téměř nevyužívají.
Kandidáti do senátuVolební obvod číslo 78 - Zlín:
Volební obvod č. 81 - Uherské Hradiště:
Zdroj: ČTK |
Valenta si na něm svůj profil založil ve chvíli, kdy ohlásil kandidaturu. Ukazuje fotky se svými dětmi, dává tipy na dobrá jídla a za nápad na pomoc regionálním zemědělcům rozdává láhve slivovice.
„I když je to časově náročné, baví mě sledovat, na co a jak lidé reagují,“ řekl.
Alagia na Facebooku pravidelně zveřejňuje fotky především ze svých volebních akcí a může ho těšit, že nad Valentou výrazně vede v počtu odběratelů - v pondělí dopoledne byl poměr 4 300:859. Galuška měl na Facebooku ve stejnou chvíli 174 odběratelů.
„Obliba na sociální síti negarantuje volební úspěch, ale například pro prvovoliče a mladé lidi může hrát roli, proč jít k volbám a někoho podpořit,“ naznačil Kouba.
Ostatní kandidáti kampaň teprve spustí
MF DNES oslovila i ostatní kandidáty, ti však z časného nástupu kampaně obou podnikatelů obavu nemají.
„Nevím, jestli to pro ně je výhoda. Lidé teď myslí spíše na dovolenou a prázdniny, politiku moc neřeší,“ konstatoval lidovecký místostarosta Ostrožské Nové Vsi Pavel Botek.
„Eurovolby byly nedávno, proto je lepší určitý odstup před kampaní do senátních voleb,“ souhlasí současná senátorka Hana Doupovcová (ČSSD), která pošle volební noviny do domácností a chystá i billboardy a koncerty svých podporovatelů.
Od září se budou s voliči v rámci kontaktní kampaně setkávat i ředitel uherskohradišťského gymnázia Zdeněk Botek nebo vlčnovský starosta Jan Pijáček z ODS.
„Nebudu ale jen jezdit za voliči před volbami a ukazovat se jim. Žiju tady dlouho, znají mě,“ uvedl Pijáček.