Tak by mohla vypadat třípodlažní obchodní galerie naproti vsetínskému nádraží. | foto: vizualizace: archiv Města Vsetín

Plán na obchodní galerii žije, investor chce ale od Vsetína peníze

  • 3
Developer, který plánuje obchodní galerii coby součást nového přednádražního prostoru ve Vsetíně, svůj projekt neopouští. Kvůli průtahům s přípravou ale chce po radnici, aby se podílela na utrpěné škodě, kterou vyčíslil na 13 milionů korun.

Schůzkou vsetínského starosty Jiřího Růžičky a předsedy představenstva společnosti Valatrans Jaroslava Valy bude pokračovat dění kolem rekonstrukce přednádražního prostoru.

Jeho oprava je součástí nákladné přeměny vlakového a autobusového nádraží za více než 1,5 miliardy korun. Jde o společnou investici radnice a státu, v souvislosti s lokalitou před nádražím pak Vsetín spolupracuje s firmou Valatrans. Ta zde hodlá vybudovat obchodní galerii.

Stavba se ale řadu měsíců odkládá, za čímž podle Valatransu stojí dvě věci: požadavky města na posunutí galerie a odvolání sdružení Vsetínské fórum zastoupeného dvěma členy opozice proti územnímu rozhodnutí (více zde).

„Posunutí výstavby obchodního centra nejméně o jeden rok způsobilo naší společnosti škodu přesahující částku 13 milionů korun,“ napsal nyní zastupitelům Vala a argumentuje posílením kurzu koruny k euru, zvýšením úrokových sazeb či dražšími cenami ve stavebnictví. Zároveň chce, aby se město na této ztrátě podílelo.

„Dostal jsem od zastupitelstva pověření, abych s firmou Valatrans jednal o tzv. velké variantě a rozvoji přednádražního prostoru vymezeného ulicemi Nádražní, Smetanova, Žerotínova,“ konstatoval Růžička.

„Naším cílem je zarovnání uličních čar. Proto chceme, aby se budova ČSOB banky zbourala a nová budova postavila tak, aby byla dál od Nádražní ulice. Vznikl by tak větší prostor právě pro stavbu vlakového nádraží a rozšíření Nádražní i Žerotínovy ulice,“ dodal starosta.

„Rebelující“ zastupitelé zvažují správní žalobu

Zda však bude město platit Valatransu zmíněných 13 milionů korun, není jisté. Růžička vnímá Valův dopis spíše jako žádost o oficiální vyjádření radnice, zda chce v projektu pokračovat.

„Jako město jsme odhlasovali, že o přeměnu celého prostoru máme velký zájem,“ zmínil starosta.

Z 21 zastupitelů bylo 18 pro zmíněné kladné usnesení, zdrželi se tři zastupitelé Koalice pro otevřený Vsetín. Právě její členové Tomáš Husa a Michal Berg stáli za odvoláním proti územnímu rozhodnutí.

Protestovali v něm například proti nedostatku parkovacích míst, podle nich navíc bude galerie stínit okolním budovám. Zlínský kraj ale jejich námitkám nevyhověl.

„Po předběžném prozkoumání rozhodnutí krajského úřadu jsme přesvědčeni, že se zásadními námitkami na zastínění okolních domů nebo počtu parkovacích míst vůbec nezabýval. Pokud by stavba byla v této podobě postavena, bude mít parametry v rozporu se zákony. Proto budeme zvažovat správní žalobu,“ reagoval Berg.

Podle něj chce investor po městě spoluúčast na vlastním podnikatelském riziku.

Valatrans by měl v červenci dostat územní rozhodnutí, poté si může zažádat o stavební povolení. Do přednádražního prostoru chce investovat téměř 250 milionů korun.