Je to ověřovací kód, že nejste robot, žertují lidé o logu „Valmezu“

  • 93
Dresy sportovců, plakáty, trička, hrníčky. Tam všude se příští rok objeví nové logo Valašského Meziříčí vytvořené Studiem Najbrt. Na Facebooku města si ale značka vysloužila desítky kritických i posměšných komentářů.

Roztančená písmena na podkladu z historické pavézy tvořící nápis VALMEZ představují nové logo Valašského Meziříčí. Jeho autorem je známé pražské grafické a designérské Studio Najbrt.

Hned po oficiálním představení se však logo, které s dalšími doprovodnými materiály stálo 300 tisíc korun, dočkalo velké kritiky ze strany veřejnosti. Odborníci ho ale chválí.

Na facebookovém profilu města se pod ukázkami využití loga začaly sbíhat desítky komentářů. A výrazně mezi nimi převažují ty negativní.

„Tento znak by dokázalo vytvořit i dítě na prvním stupni základní školy a dokonce by to bylo zadarmo,“ píše například Ondřej Zeman.

Další diskutéři si přisadili, že je to takzvaná captcha, vygenerovaný ověřovací kód, který se na webu používá s cílem automaticky odlišit skutečné uživatele od robotů.

„Když se na něj dívám, napadají mě výrazy jako chaos, zmatek, nečitelnost,“ přidala se Hana Vinklárková.

Vedení města podobu loga a vizuálního stylu, který vychází z původního erbu a lidových krojů, hájí. „Po marketingové stránce je značka nepřehlédnutelná. Věřím, že se s ní lidé sžijí,“ podotkla místostarostka Yvona Wojaczková.

Valašské Meziříčí je složitý název, tvrdí odborník

„Logo je originální, chvíli trvá, než si na něj člověk zvykne. I u mě byl první dojem trošku rozpačitý, v zastupitelstvu jsme je ale schválili jednohlasně,“ doplnil opoziční zastupitel Marek Irgl.

Jak poukázal Rostislav Illík, který je vedoucím ateliéru Grafického designu na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, logo je pro město šancí dostat se do obecného povědomí jinak, než svým složitým názvem.

„Ten je i pro Čecha obtížně textově srozumitelný, pro cizince pak téměř nevyslovitelný, což město v současném světě internetu a cestovního ruchu předem diskriminovalo,“ nastínil Illík.

Zároveň upozornil, že Valmez je v regionu už léta zavedená a úspěšná značka. „Nadčasovost řešení spočívá i v dynamické typografii obsažené v logu, které se dá animovat a působí hravě,“ ocenil.

Právě tančící písmena mají podle tvůrců loga vyjadřovat energii, emoce nebo bohatý kulturní a společenský život, se kterými se ve Valašském Meziříčí setkali.

„Značka nabízí téměř nekonečné možnosti kombinování písmen tak, aby se neokoukala. Je lehce zapamatovatelná a překreslitelná i laikem,“ popsal záměr majitel studia Aleš Najbrt.

Ten se spolu s kolegy pravidelně podílí na vizuálním stylu karlovarského filmového festivalu, z dílny studia vyšla i loga České televize, Prahy nebo Ostravy.

Logo a znak je rozdíl

„I v Ostravě vyvolalo zavedení nového loga se třemi vykřičníky zpočátku vlnu negativních ohlasů. Dnes je ale značka k vidění úplně všude a lidé ji vzali za svou. Lepí si ji třeba na auta,“ nabídl srovnání starosta Robert Stržínek.

Ten také poukázal na fakt, že si někteří kritici nevědomky pletou logo se znakem města v podobě zlaté korunky na červeném štítě. „Spousta lidé tento rozdíl nechápe,“ zmínil.

Zatímco erb zůstane například součástí oficiálních dokumentů radnice, logo by se mělo od ledna začít objevovat na propagačních materiálech města, plakátech nebo dresech sportovců. „Bude se na nich pěkně vyjímat,“ myslí si opoziční zastupitel Vlastislav Navrátil, který se už léta v oblasti grafiky pracovně pohybuje.

Výtky přitom radnice slyší i kvůli tomu, že si jednotný vizuální styl objednala u Studia Najbrt přímo, bez veřejné soutěže. Radní a následně i zastupitelé tento postup schválili na doporučení marketingové komise města.

„Šlo o jasný výběr. Oslovili jsme nejlepší firmu, která se na trhu nabízela. Příhodná byla i pořizovací částka 300 tisíc korun bez DPH,“ objasnila Wojaczková, která argumentuje sumami, za které si nový vizuální styl pro marketingovou prezentaci pořizovala v nedávné době jiná města.

Zatímco srovnatelně velké Uherské Hradiště za něj zaplatilo 400 tisíc bez DPH, v případě Plzně se jednalo o více než milion korun.