Současné vlakové nádraží v krajském Zlíně.

Současné vlakové nádraží v krajském Zlíně. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Ještě tři roky. Pak začnou budovat moderní železniční trať do Zlína

  • 48
Elektrifikace železniční trati Otrokovice – Zlín – Vizovice se blíží. Nákladný projekt za devět miliard korun, který výrazně usnadní cestování vlakem, má mít příští rok územní rozhodnutí i ukončené řízení EIA.

Kvítkovickou křižovatku v Otrokovicích vlaky podjedou tunelem. Na Podvesné ve Zlíně se zase koleje zanoří pod zem a přes ně povede nadjezd pro auta. Samozřejmostí bude, že komfortní vlaky mezi oběma sousedícími městy pojedou každých patnáct minut.

To jsou jen některé z věcí, které přinese tolik potřebná a dlouhá léta vyhlížená elektrifikace železniční trati Otrokovice – Zlín – Vizovice a její částečné zdvojkolejnění. Projekt získává stále jasnější obrysy.

„Jakmile projektant vypracuje přípravnou dokumentaci, požádáme v první polovině příštího roku o územní rozhodnutí. Chtěli bychom ho získat do konce roku,“ řekl Martin Hryzbil z technického úseku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem akce.

V územním rozhodnutí bude zakotvená přesná trasa a bude také jasné, jaké pozemky je třeba vykoupit. Trať se rozšíří na dvoje koleje mezi Otrokovicemi a Zlínem. Teď zde částečně vede v husté zástavbě domů či výrobních budov, což může být komplikace.

„Pozemků k vykoupení bude hodně. Nevěřím ale, že by je všichni majitelé byli ochotní prodat. Předpokládám, že budeme muset vyvlastňovat, což může trvat i rok dva,“ naznačil Hryzbil.

Vznikne i dopravní terminál

SŽDC nicméně počítá s tím, že termín zahájení akce v roce 2019 je reálný, i když ho spousta věcí může oddálit. Kromě vyvlastňování také třeba odvolání proti územnímu rozhodnutí nebo stavebnímu povolení. „Termín se říká těžko. Zatím jde ale všechno tak, jak má,“ ujistil Hryzbil.

Zdržení může nastat také při řízení EIA, v němž se posuzuje dopad stavby na životní prostředí. Hryzbil chce do konce roku poslat dokumentaci pro řízení EIA na ministerstvo životního prostředí, které proces povede.

Všechny tyto kroky by měly nakonec vyústit v to, že zaostalá železniční trať, která podle odborníků odpovídá 30. letům minulého století, získá konečně moderní evropské parametry. Její poslední rekonstrukce se dělala v letech 1962 a 1963. Po té plánované se výrazně zlepší spojení s okolními městy.

„Modernizace trati umožní přímé rychlíkové spojení mezi Brnem a Zlínem,“ podotkl ministr dopravy Dan Ťok. Aby bylo co nejrychlejší, zruší se některé zastávky mezi Zlínem a Otrokovicemi, například Otrokovice – Trávníky nebo Zlín – Louky. Ze zastávek Zlín – U mlýna a Zlín – Malenovice se stane jedna, která bude mezi nimi a dostane jméno Zlín – Malenovice obec.

Podstatné také je, že při modernizaci trati vznikne ve Zlíně dopravní terminál. Staré a neodpovídající vlakové nádraží se přesune směrem k nadjezdu, kde je zastávka městské hromadné dopravy, a hned vedle vznikne autobusové nádraží. Radnice už má urbanistickou studii a dohodla se s podnikatelem Zdeňkem Zemkem, jehož firma Bent vlastní autobusové nádraží.

„Zlín se zařadí mezi města s moderním dopravním terminálem evropských kvalit. Díky chystané modernizaci a elektrifikaci železniční trati získá i přímé a rychlejší spojení s dalšími velkými městy,“ sdělil primátor Miroslav Adámek.

Výpravní budova bude mít několik pater. „Koleje vedené podél nástupišť umožní vjezd i odjezd rychlostí 80 kilometrů za hodinu.

Celkem je ve stanici navržených sedm kolejí, čtyři budou sloužit osobní dopravě,“ píše se ve zprávě SŽDC.

Součástí dopravního terminálu bude také několikapatrový komerční objekt, v němž můžou být obchody, kanceláře či restaurace. S výpravní budovou bude spojený podchodem.