Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ještě tři roky. Pak začnou budovat moderní železniční trať do Zlína

  11:34aktualizováno  11:34
Elektrifikace železniční trati Otrokovice – Zlín – Vizovice se blíží. Nákladný projekt za devět miliard korun, který výrazně usnadní cestování vlakem, má mít příští rok územní rozhodnutí i ukončené řízení EIA.

Současné vlakové nádraží v krajském Zlíně. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Kvítkovickou křižovatku v Otrokovicích vlaky podjedou tunelem. Na Podvesné ve Zlíně se zase koleje zanoří pod zem a přes ně povede nadjezd pro auta. Samozřejmostí bude, že komfortní vlaky mezi oběma sousedícími městy pojedou každých patnáct minut.

To jsou jen některé z věcí, které přinese tolik potřebná a dlouhá léta vyhlížená elektrifikace železniční trati Otrokovice – Zlín – Vizovice a její částečné zdvojkolejnění. Projekt získává stále jasnější obrysy.

„Jakmile projektant vypracuje přípravnou dokumentaci, požádáme v první polovině příštího roku o územní rozhodnutí. Chtěli bychom ho získat do konce roku,“ řekl Martin Hryzbil z technického úseku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem akce.

V územním rozhodnutí bude zakotvená přesná trasa a bude také jasné, jaké pozemky je třeba vykoupit. Trať se rozšíří na dvoje koleje mezi Otrokovicemi a Zlínem. Teď zde částečně vede v husté zástavbě domů či výrobních budov, což může být komplikace.

„Pozemků k vykoupení bude hodně. Nevěřím ale, že by je všichni majitelé byli ochotní prodat. Předpokládám, že budeme muset vyvlastňovat, což může trvat i rok dva,“ naznačil Hryzbil.

Vznikne i dopravní terminál

SŽDC nicméně počítá s tím, že termín zahájení akce v roce 2019 je reálný, i když ho spousta věcí může oddálit. Kromě vyvlastňování také třeba odvolání proti územnímu rozhodnutí nebo stavebnímu povolení. „Termín se říká těžko. Zatím jde ale všechno tak, jak má,“ ujistil Hryzbil.

Zdržení může nastat také při řízení EIA, v němž se posuzuje dopad stavby na životní prostředí. Hryzbil chce do konce roku poslat dokumentaci pro řízení EIA na ministerstvo životního prostředí, které proces povede.

Fotogalerie

Všechny tyto kroky by měly nakonec vyústit v to, že zaostalá železniční trať, která podle odborníků odpovídá 30. letům minulého století, získá konečně moderní evropské parametry. Její poslední rekonstrukce se dělala v letech 1962 a 1963. Po té plánované se výrazně zlepší spojení s okolními městy.

„Modernizace trati umožní přímé rychlíkové spojení mezi Brnem a Zlínem,“ podotkl ministr dopravy Dan Ťok. Aby bylo co nejrychlejší, zruší se některé zastávky mezi Zlínem a Otrokovicemi, například Otrokovice – Trávníky nebo Zlín – Louky. Ze zastávek Zlín – U mlýna a Zlín – Malenovice se stane jedna, která bude mezi nimi a dostane jméno Zlín – Malenovice obec.

Podstatné také je, že při modernizaci trati vznikne ve Zlíně dopravní terminál. Staré a neodpovídající vlakové nádraží se přesune směrem k nadjezdu, kde je zastávka městské hromadné dopravy, a hned vedle vznikne autobusové nádraží. Radnice už má urbanistickou studii a dohodla se s podnikatelem Zdeňkem Zemkem, jehož firma Bent vlastní autobusové nádraží.

„Zlín se zařadí mezi města s moderním dopravním terminálem evropských kvalit. Díky chystané modernizaci a elektrifikaci železniční trati získá i přímé a rychlejší spojení s dalšími velkými městy,“ sdělil primátor Miroslav Adámek.

Výpravní budova bude mít několik pater. „Koleje vedené podél nástupišť umožní vjezd i odjezd rychlostí 80 kilometrů za hodinu.

Celkem je ve stanici navržených sedm kolejí, čtyři budou sloužit osobní dopravě,“ píše se ve zprávě SŽDC.

Součástí dopravního terminálu bude také několikapatrový komerční objekt, v němž můžou být obchody, kanceláře či restaurace. S výpravní budovou bude spojený podchodem.

Autor:


Nejčtenější

Státní zástupce obžaloval miliardáře Zemka kvůli solární elektrárně

Podnikatel Zdeněk Zemek.

Zlínský miliardář Zdeněk Zemek půjde před soud. Státní zástupce jej obžaloval z podvodu, který se týká solární...

Nejvyšší soud významně snížil trest bratrovi lihového bosse Březiny

Tomáš Březina v rozhovoru se svým obhájcem.

Podstatného snížení trestu dosáhl Tomáš Březina ze Zlína-Kostelce, bratr lihového bosse Radka Březiny, a jeho nejbližší...



Rozpálený vůz s dítětem se zamkl a uvnitř byl i klíč, pomohli mladí hasiči

Mladí hasiči se souhlasem ženy rozbili zadní okno, jímž se pak hasička protáhla...

Dramatické chvíle zažila babička dvouapůlleté holčičky ve Zlíně. Její auto, z něhož na okamžik vystoupila, se totiž...

Michal Kadlec opouští Spartu a zkusí získat smlouvu ve Slovácku

Sparťanský obránce Michal Kadlec překonává brněnského gólmana Dušana Melichárka.

Fotbalista Michal Kadlec nezačal přípravu se Spartou, ale do tréninku se zapojil se Slováckem. Pokud se tam bývalý...

Tajně si psal trenérské deníky. Guardiola je pro nás bůh, říká Kordula

Asistent trenéra Slovácka Michal Kordula

Do svého prvního trenérského angažmá vlétl Michal Kordula s obrovskou chutí. Od loňského září, kdy se z asistenta stal...

Další z rubriky

Státní zástupce obžaloval miliardáře Zemka kvůli solární elektrárně

Podnikatel Zdeněk Zemek.

Zlínský miliardář Zdeněk Zemek půjde před soud. Státní zástupce jej obžaloval z podvodu, který se týká solární...

Thonetovy ohýbané židle z Bystřice pod Hostýnem mají vlastní známku

Příležitostná poštovní známka připomíná tradici výroby ohýbaného nábytku.

Limitovanou sérii známek se slavnými Thonetkami vydává Česká pošta. Tradice výroby ohýbaného nábytku, spojená s...

Po vodě se při Holešovské regatě plavil Otesánek i E.T. mimozemšťan

Celkem dvacet netradičních plavidel na lidský pohon zpestřilo víkendový rodinný...

Necelá dvacítka netradičních plavidel na lidský pohon zpestřila víkendový rodinný festival Holešovská regata. Za...

Ověřeno maminkami: Co s nákupem z farmářských trhů
Ověřeno maminkami: Co s nákupem z farmářských trhů

Připravte si večeři z dobrot, které si přinesete z trhu. Stačí pár ingrediencí a za pár minut hotovo. Tyto recepty vaří ženy pro celou rodinu.

Najdete na iDNES.cz