Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bugatti a kulisy Baťových závodů? To s člověkem zacvičí, říkají jezdci

  10:32aktualizováno  14:53
Z jedenácti vozů Bugatti, které se v pátek objevily na startu městské rychlostní zkoušky Barum Czech Rally Zlín, bylo sedm ze sbírky zlínského podnikatele Ladislava Samohýla. Každý z těch vozů prošel jeho rukama, na každém nechal nespočet hodin práce, zná je do posledního šroubku.

Jaké pak má pocity, když je půjčí do ruky cizímu jezdci? „To ne, nepůjčil bych je. Jedou s nimi lidé, které dobře znám a mají k nim stejný vztah jako já,“ ujistil Samohýl.

Fotogalerie

Namátkou kardiochirurg Jan Pirk, bývalý jezdec rally Raimund Baumschlager nebo šéf slévárny v Popovicích, kde vznikají náhradní díly pro Samohýlovy bugatky, Antonín Dědek. „Je to taková odměna za to, že ho celý rok obtěžuju,“ usmál se majitel vozů. Jeho sbírka je totiž z větší části tvořená věrnými kopiemi slavných aut.

Když se před lety pustil do oprav veteránů, začal nakupovat jednotlivé díly na aukcích a burzách po celém světě. Jenomže brzy zjistil, že reálnější je začít s jejich výrobou. „Když koupíte původní karburátor, dáte za něj dva tisíce euro a stejně ho musíte repasovat, je lepší vyrobit nový,“ potvrdil podnikatel. Dílny má v Otrokovicích a zaměstnává několik sléváren v okolí. Od první myšlenky ke kompletnímu autu vedla cesta dlouhá sedm let.

Sami jezdci popisují závod v rámci barumky jako privilegium a skvělý zážitek. „To je něco nepopsatelného, kulisy Baťových závodů, davy diváků, to s člověkem zacvičí,“ popsal Dědek. Ve voze měl s sebou syna a dva vnuky.

Ačkoliv je sbírka veteránů pojízdná, odjet s jednotlivými kousky přeci jen vyžaduje přípravu. „Kontrola baterie a provozních kapalin je samozřejmost, ale problém dělá benzín a usazeniny z něj,“ vysvětlil Samohýl.

Z trhu totiž zmizel speciální 90oktanový benzín s olovnatou příměsí, který veteráni lépe spalovali. Teď se příměsi musí do nádrže přilévat, a pokud vůz delší dobu stojí, usazují se na dně.

Kromě Bugatti byly na trati závodu k vidění i další skvosty – Bentley Kompresor, Ford T Racing nebo Amilcar CGS. „Všechno to jsou soutěžní vozy, dá se jim šlápnout na pedál a jezdci to využívají. Třeba hodnota toho Bentleye je přes milion euro a když vidíte, jak rychle s ním majitel jezdí, je to neuvěřitelné,“ podotkl Samohýl.

Nejdříve Zlínem burácely historické vozy Bugatti, v noci se pak jela rally:





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Při sobotní naháňce zastřelili myslivci na východě Prahy dvě divoká prasata.
Odstřelovači lovili divočáky v oblasti zasažené morem, zabili jen dva

Elitní policejní střelci, kteří v noci na dnešek na Zlínsku poprvé stříleli divočáky v zóně zasažené morem, ulovili jen dva kusy. Přitom je potřeba postřílet...  celý článek

Policejní passat chtěl kontrolovat řidiče felicie, ten zastavil až nárazem o...
Opilý řidič zastavil až o policejní passat, přiznal mnoho piv

Dopravní hlídka ve služebním VW Passat chtěla zastavit řidiče Škody Felicia na Uherskohradišťsku. Ten poslechl, vzápětí ale neodhadl vzdálenost a zastavil až...  celý článek

Citát Tomáše Bati v předvolebním materiálu Svobodných.
Baťa by volil naši stranu, napsali Svobodní na Facebooku

Tomáš Baťa by ve sněmovních volbách hlasoval zřejmě pro Svobodné. To není prognóza politologů, ale tvrzení samotných Svobodných ve Zlínském kraji, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.