Těžba štěrkopísku.

Těžba štěrkopísku. | foto: Luděk Ovesný, MAFRA

Po konci těžby štěrkopísku zažívají slovácká jezera střet o nová pravidla

  • 0
Těžba štěrkopísku v Ostrožské Nové Vsi na Uherskohradišťsku po půl století skončila. Odborníci z krajského úřadu nyní dokončili studii, která stanoví podmínky využívání oblíbených přírodních jezer. Poslední slovo však bude mít obec.

Čekali na něj několik let. Nyní je zlomový dokument, který určuje pravidla pro oblíbená a vyhledávaná štěrková jezera, konečně hotový.

Pokud by se jím zastupitelé Ostrožské Nové Vsi řídili, znamenalo by to pro lidi možnost postavit si poblíž novou chatu, lepší podmínky pro rekreování i vodní sporty, ale také zákaz vjezdu pro auta rybářů.

Pro obec ovšem tato krajská studie není závazná a podmínky si určí sama. A bude to náročné.

„Otevřeme tím Pandořinu skříňku, to víme,“ přiznal starosta Pavel Botek.

„Je to pro nás spíš danajský dar, ale na druhou stranu – po ukončení těžby štěrkopísku teď konečně nastává doba, abychom více podpořili rozvoj turistiky a cestovního ruchu,“ vysvětlil.

Každé léto totiž k jezerům míří tisíce rodin, sportovců, rybářů, cyklistů i lidí z blízkého okolí. Patří mezi nejhezčí přírodní koupání v celém regionu a turisty lákají už proto, že leží v těsné blízkosti Baťova kanálu, sirnatých lázní nebo golfového hřiště. Voda v nich je navíc čistá a míst ke koupání dostatek.

Nejpřísnější pravidla platí pro Vodárenské jezero

Rozsáhlé území však nemá jasně daná a přehledná pravidla. Proto krajští úředníci fungování upravili a navrhli změny.

Prostor se třemi oddělenými vodními plochami, břehy, cestami, koupalištěm, zemědělskými pozemky, sídlem kanoistů a rybářskými chatami rozdělili na několik částí a pro každou určili pravidla hospodaření.

Například Vodárenské jezero, které je pro region důležité jako zdroj pitné vody, má pravidla nejpřísnější. Do jeho ochranného pásma prvního stupně chtějí úředníci nově zahrnout i celou hráz mezi Vodárenským a Těžebním jezerem.

„Vede po ní jediná přístupová cesta k Rybářskému poloostrovu, který je součástí Těžebního jezera, a to je velké riziko. Pohyb automobilů po hrázi je potřeba zakázat, protože kdyby tady auto havarovalo, hrozilo by znečištění vody ve Vodárenském jezeře, které k ní těsně přiléhá,“ je uvedeno v krajské studii.

Pro vjezd mohou platit výjimky, které by měly udělovat Slovácké vodovody a kanalizace (SVaK) jako správce Vodárenského jezera. Ostatně stejně to dělají už teď.

„Do ochranného pásma je prostě vjezd zakázaný a celoročně ho tam nedovolíme. Rybáři si mohou na chatu dojít pěšky nebo na kole,“ konstatoval ředitel SVaK Lubomír Trachtulec.

Zatím mohou rybáři díky výjimce přijet autem k poloostrovu s pětašedesáti chatkami pětkrát do roka. Jak to bude dál, dnes nikdo neví.

„Pětkrát je hrozně málo, to je pro nás nepřijatelné. Cítíme ze strany SVaKu diskriminaci a se zákazem vjezdu bojujeme, dávali jsme i trestní oznámení,“ sdělil Tomáš Kyselák ze spolku Ostrožská jezera, který sdružuje rybáře z poloostrova.

Kunovská tabule přejde do mírnějšího režimu

Ne tak striktní, ale přesto omezená pravidla by měla fungovat ve druhém ochranném pásmu. Díky jejich dodržování by nemělo hrozit, že se do zdroje pitné vody dostanou odpadní vody z chatek nebo kapaliny z automobilů.

Do tohoto pásma úředníci nově zařadili zemědělská pole sousedící s Vodárenskou nádrží, která pod dohledem zatím vůbec nebyla.

Do méně přísného území by měla patřit zase jižní část Těžebního jezera nebo tzv. Kunovská tabule, což je jezero, kde trénují kanoisté a které nejčastěji vyhledávají turisté ke koupání.

Podle odborníků jsou obě místa dost daleko od zdroje pitné vody, proto se tady může rozvíjet rekreace, stavět chatky a v některých místech se dokonce mohou pohybovat auta návštěvníků.

„Není nutné ani omezovat koupání, potápění, šnorchlování, rybolov, stavby pláží a hřišť nebo používání plavidel bez motorového pohonu,“ navrhli úředníci.

Návrh nového územního plánu chce mít obec letos v zimě

Zlepšení podmínek si od nového územního plánu slibují hlavně kanoisté, kteří právě na Kunovské tabuli už desítky let trénují a pořádají závody.

„Teď sem máme zakázaný vjezd auty, a když pořádáme soutěže, je to obrovský problém a komplikace, protože soutěžící tady nemají patřičné zázemí,“ řekl předseda oddílu kanoistiky Vít Pjajčík.

Jenže krajská studie zařadila břeh se sídlem veslařů, kam by měla patřit i cesta, do přísnější části. Do ní zakazuje vjezd auty až na výjimky spojené s údržbou.

Poslední slovo budou mít zastupitelé Ostrožské Nové Vsi. Základní návrh nového územního plánu chce mít obec k dispozici letos v zimě. Do podzimu totiž bude čekat na materiál od SVaK, které se k navrženým změnám ochranných pásem musí vyjádřit.

„Mám pocit, že některé instituce by rády, aby území zůstalo uzavřené, snaha vlastníků je opačná. My musíme najít cestu a vyřešit to selským rozumem,“ dodal Botek.