Parkování ve Zlíně podle zjištění průměrně vyjde na více než 3 700 korun měsíčně. "Denně dojíždím do Zlína kvůli práci. Chodím tady na obědy, do kina i do divadla a taky nakupuji pro celou rodinu, takže město na mě vydělává. A teď nebudu mít kde parkovat," zlobí se Eva Tomancová z Kroměříže. "Navíc výdaje na dojíždění se mi nijak nevrátí."
Parkování ve ZlíněVelké kino (126 míst) Pozn.: Ceny jsou za 9 hodin. |
Zatímco návštěvníci supermarketu zpoplatnění Čepkova vítají, pro lidi dojíždějící do krajského města to znamená velké trable. Mají dvě možnosti, jak situaci od června řešit. Buď musejí změnit druh dopravy, nebo sáhnout hluboko do kapsy.
Až na pár výjimek jsou všechna parkoviště v centru Zlína zpoplatněná. Suverénně nejlevnější je Březnická, kde den vyjde na 25 korun. Na opačném konci ceníku je parkoviště na Bartošově ulici, kde vyjde jedna pracovní směna na 500 korun.
U Čepkova se platit nemělo, tvrdí opozice
Problém je v tom, že předchozí vedení radnice neustále tvrdilo, že parkoviště u Čepkova vzniklo jako veřejné, a tudíž bezplatné. "Jsem přesvědčený, že parkoviště na Čepkově bylo kolaudováno jako veřejné, a tedy bez poplatků," uvedl zastupitel Zdeněk Blažek, který v minulém volebním období působil jako radní. "Podle mého názoru by bylo ideální rozdělit ho. Část pro krátkodobé stání zákazníků a část pro veřejnost."
Současné vedení města ale tvrdí něco jiného. V rozhodnutí o povolení stavby nebo v kupních smlouvách, které radnice se soukromou společností uzavřelo, prý není uvedeno, že by se mělo jednat o neplacené nebo záchytné parkoviště pro Zlín. "Bylo povoleno jako parkoviště pro asi 600 osobních automobilů zákazníků, což je doslovná citace z vydaného územního rozhodnutí," řekla náměstkyně primátora Eva Štauderová.
Kde je pravda? MF DNES neměla možnost nahlédnout do smlouvy, takže nemůže slova politiků hodnotit. Ale každopádně je zvláštní, že stavba závory začala až po sedmi letech od otevření centra. "Nazrála doba," tvrdí manažer obchodního centra na Čepkově Marek Zábojník s tím, že vybrané peníze zůstanou jeho společnosti.
Závora ovšem roste a pro lidí, kteří nechtějí moc platit, to znamená jediné. Využít veřejné dopravní prostředky. "Dojíždět autobusem bych sice mohla, ale na odpolední spoj bych čekala nejméně hodinu a půl. A z odpolední nestíhám poslední autobus domů," upozornila Tomancová.
Magistrát radí lidem, ať zaparkují na okraji Zlína a pak přijedou do centra městskou hromadnou dopravou nebo vlakem. Jenže je tady zásadní komplikace. Město totiž nemá na okraji Zlína žádné záchytné parkoviště. Takže znovu řidiče posílá na parkoviště u obchodních center. "To je rozhodně zvláštní myšlenka," reagoval manažer Prodejní pasáže Terno Vladimír Čermák. "Město by si nejdříve mělo vybudovat vlastní záchytné parkoviště a ne nabízet parkoviště jiných vlastníků."