Ještě nevědí, jak bude vypadat složení vlády, přesto dvanáctku poslanců ze Zlínského kraje čeká jasný úkol: pomoci k lepšímu životu lidí v regionu, za který byli zvoleni.
MF DNES oslovila sociálního demokrata Antonína Seďu, Radka Vondráčka z hnutí ANO a lidovce Ondřeje Benešíka s hlavními regionálními tématy, jimiž by se měli zabývat.Je k tomu pochopitelně zapotřebí, aby včas vznikl státní rozpočet pro rok 2014 a stát nemusel hospodařit v rozpočtovém provizoriu.
Doprava: silnice R55 na Břeclav a R49 na Slovensko
Letos v lednu silničáři konečně otevřeli čtyřproudovou cestu mezi Zlínem a Otrokovicemi, za níž poslanci lobbovali dlouhá léta. Teď je čeká další maraton vyjednávání o financích pro dopravní stavby. Nejdůležitější jsou dva úseky. Prvním je rychlostní silnice R49 z Hulína do Fryštáku, které však zatím scházejí stavební povolení kvůli neplatné výjimce o zásahu do území chráněných živočichů (více zde).
Obsadit zónu? Ať se přetrhne krajRadek Vondráček z hnutí ANO kraji nejvíc prospěje prosazením osmi protikorupčních zákonů iniciativy Rekonstrukce státu. Ze silnic by dostavěl R49, v obsazování holešovské zóny by se měl "přetrhnout" hlavně kraj. Dostal jste třetí největší počet preferenčních hlasů v kraji. Čím silný mandát voličům vrátíte? V jakém pořadí by se měly dostavit silnice R49, R55, ze Vsetína na "Valmez" a obchvat Otrokovic? Co by se podle vás mělo udělat s neobsazenou zónou Holešov? Jste pro rozdělování evropských peněz - ne už přes regionální rady - ale přímo obcím? Vyřeší podle vás situaci v Baťově nemocnici změna úhradové vyhlášky? |
"Pro mě je R49 priorita," říká lídr ANO Radek Vondráček.
Lídr ČSSD Antonín Seďa však tuší hrozící zádrhel: "Bude se hůře prosazovat, dokud se nepodaří zaplnit průmyslovou zónu v Holešově," tvrdí.
Naopak už příští rok by se mohl začít stavět další úsek rychlostní silnice R55, který má vést z Otrokovic přes Uherské Hradiště a Hodonín až do Břeclavi (více o cestě zde).
"Jedná se o úsek mezi Otrokovicemi a Starým Městem. R55 můžeme dělat i po částech, jen se musí vyřešit připomínky ekologů a obcí," dodal Seďa.
Lidovec Ondřej Benešík je opatrnější. "Silnici R55 potřebujeme, ale obávám se, že spíše budou tlaky na finance pro cesty směrem na sousední Rakousko, kde už je vybudovaná infrastruktura," řekl.
Smůlu zřejmě mají obyvatelé Valašska. Kompletní dokončení silnice I/35 mezi Vsetínem a Valašským Meziříčím či obchvat Meziříčí zatím zůstávají jen na papíře.
Zóna čeká na investory
Stála 1,6 miliardy korun a měla přinést 12 tisíc pracovních míst. Jenže velkolepé plány průmyslové zóny u Holešova zatím narážejí na nezájem investorů a potíže spojené s výběrem lokality (o aktuální situaci čtěte zde).
Noví poslanci slibují, že to změní a budou jednat s pomocí CzechInvestu i prostřednictvím ministerstva průmyslu a obchodu.
Jenže podobná slova zněla z jejich úst už v minulých letech. Dnes se shodnou snad jen v tom, že do zóny nehledají gumárenské firmy.
"Měl by v ní být zastoupen spíše lehký průmysl," soudí Seďa.
"Přimlouval bych se za více menších investorů, jednoho velkého těžko najdeme," souhlasí Benešík.
Změna úhradové vyhlášky pomůže nemocnicím
Baťovu nemocnici ve Zlíně dusí miliardový dluh (více zde) a jedním ze způsobů, jak jí ulehčit, je nová podoba úhradové vyhlášky. Zlín sice poskytuje pacientům stejnou péči jako obří fakultní nemocnice v Brně nebo Ostravě, od pojišťoven však dostává na provoz méně peněz.
"Budeme se snažit, aby nová vyhláška platila už od 1. ledna. Je to jedna z našich priorit," potvrdil Seďa.
Stejný názor má Benešík. "Úhradová vyhláška je pro krajské nemocnice velmi nevýhodná," poznamenal člen KDU-ČSL.
"Jen změna vyhlášky ale nemocnici ve Zlíně nepomůže, problémy jsou daleko hlubší," reagoval na to Petr Gazdík z TOP 09 a STAN.
Na dotaci budou moci dosáhnout přímo malé obce
Změna rozdělování dotací prostřednictvím Regionálních operačních programů (ROP) by pomohla především menším sídlům.
"Například místní akční skupiny budou moci čerpat dotace z nových programů," naznačil Gazdík.
Teď mohou politici pomoci starostům, aby na peníze na opravy, podporu malého či středního podnikání nebo služeb v obci dosáhli snáze.
"Jeden operační program by mohl být nasměrován přímo do obcí pod pět tisíc obyvatel," navrhuje Seďa.