Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko zažije mimořádný transport, prezidentský letoun zamíří do Kunovic

  12:15aktualizováno  12:15
Vládní letecký speciál Tupolev se přesune z Prahy na Slovácko. Zájem o něj byl u nás i v zahraničí obrovský, nakonec ho získal Slovácký aeroklub, který nově provozuje Letecké muzeum v Kunovicích. Česko na jaře čeká největší transport v dějinách.

Jedním z posledních politiků, který se proletěl „tůčkem“, byl v únoru 2007 prezident Václav Klaus při návštěvě Japonska. Stroj se však porouchal a Klaus musel použít vlak. | foto: Michal RůžičkaMF DNES

Jeho starší „brácha“ vezl v roce 1998 zlaté české hokejisty z japonského Nagana nebo vojáky ze zahraničních misí.

Novější verze leteckého vládního speciálu Tupolev Tu-154M, v němž při cestách na zahraniční státní návštěvy sedávali prezidenti Václav Havel a Václav Klaus, teď bude stát v Leteckém muzeu Kunovice.

Fotogalerie

„Mimo motorů je kompletní a je ve skvělém stavu včetně luxusně vybaveného prezidentského salonku. Je pro nás obrovské zadostiučinění, že jsme ho získali,“ podotkl Martin Hrabec z kunovického muzea.

Když Klaus musel čekat

K více než dvacítce historických letounů tak přibude pověstné „tůčko“, elegantní dopravní stroj, který měl kapacitu přes sto lidí a vláda jej používala ve dvou provedeních zhruba osm let až do roku 2007.

Tupolevy však byly dost nespolehlivé a po sérii poruch letadel při zahraničních cestách politiků, kvůli nimž se stroje musely vrátit, nebo nouzově přistát, se vláda rozhodla vládní letku obnovit.

Jeden z posledních letů před vyřazením z provozu směřoval do Japonska. Na letišti v Tokiu ale stroj měl poruchu a prezident Klaus musel návštěvu Hirošimy odložit o několik hodin (více zde).

Letadlo Tupolev Tu-154

  • Ruský dopravní třímotorový letoun létá od počátku 70. let minulého století. Výrobce prodal více než tisíc kusů. V Česku ho používali mimo jiné Československé státní aerolinie, letecká služba federálního ministerstva vnitra a naposledy i Armáda ČR.
  • Stroj patří s rychlostí přes 900 kilometrů za hodinu k nejrychlejším ve své kategorii. Prázdný letoun váží 55 tisíc kilogramů, jeho délka je bezmála 48 metrů, výška dosahuje 12 metrů a rozpětí křídel je skoro 38 metrů.
  • Letadlo, které přepraví více než 100 cestujících, má za sebou kolem 60 dopravních nehod. Tou nejznámější je pět let stará tragická havárie v ruském Smolensku, při které zemřelo 96 lidí včetně polského prezidenta Lecha Kaczynského.

Závěrečná cesta pak v roce 2007 vedla do kosovské Prištiny, kde stejně jako mnohokrát předtím vystoupili z vládního speciálu vojáci, kteří se střídali s kolegy v misi KFOR.

Ve stejném roce začala armáda vládní letku obměňovat. A „tůčka“ definitivně dosloužila.

Oba stroje získalo Letecké muzeum Olomouc. Jeden si hanáčtí nadšenci nechali pro sebe (více zde), druhý nabídli zájemcům.

Boj o poslední volný kus vládního speciálu byl velký. Zájem měla jiná muzea nejen v Česku, ale i v zahraničí. Mezi pěti zájemci nakonec zabodoval kunovický aeroklub.

„Vím, že bude v dobrých rukou. Sám jsem v Kunovicích začínal a poznal jsem tam hodně šikovných a zapálených lidí. Nový provozovatel je hodně aktivní, takže jsme se rychle domluvili,“ vysvětlil ředitel olomouckého muzea Zdeněk Svobodník.

Převoz letadla potrvá čtyři dny

Letoun bude nejrozměrnějším exponátem v Kunovicích. Na výšku má téměř dvanáct metrů, na délku měří osmačtyřicet a rozpětí křídel je kolem osmatřiceti metrů.

I proto bude jeho přeprava z pražské vojenské základny ve Kbelích do Kunovic velmi náročná.

„Samotný přejezd bude trvat čtyři dny. V rámci České republiky to bude historicky největší přepravní akce,“ řekl Hrabec.

Nadšenci ze Slováckého aeroklubu spolu s dobrovolníky ještě předtím musí letadlo co nejvíce rozebrat. Nechtějí přitom nic rozřezávat, jako je to jindy obvyklé, ale všechno, co půjde, pečlivě odmontují bez zásahu do konstrukce.

Z letadla tak kvůli cestě zmizí třeba křídla a zkrátí se trup. Tři motory už se podařilo odmontovat.

I tak bude přeprava mimořádné složitá. Svěří ji do rukou zkušené firmě, kterou bude doprovázet policie. Aeroklub na to bude potřebovat stovky tisíc korun. „Nějaké peníze už máme, další musíme sehnat,“ plánuje Hrabec.

V Kunovicích by se mohl vládní letoun objevit letos před letními prázdninami.

Letecké muzeum převzal Slovácký aeroklub v lednu. Předtím se o něj staralo uherskohradišťské Slovácké muzeum. Zájemci o letadla chtějí exponáty zastřešit a z místa udělat živé muzeum, které bude lákat návštěvníky z řad odborníků i laiků. Kunovická radnice má ještě větší plány (více zde).

Zatím je v blízkosti kunovického letiště více než dvacet exponátů.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vazební věznice Hradec Králové
Oběť topili a pokus o vraždu si natáčeli, tvrdí obžaloba o dvojici mužů

Výjimečný trest hrozí u olomouckého krajského soudu Martinu Schenkovi a Michalu Macháčkovi za pokus o vraždu muže ve Viganticích na Vsetínsku. Svou oběť podle...  celý článek

Hasiči zachraňovali 700kilogramového býka, který spadl do hnojiště.
Uvázat za rohy a podvléct lana. Hasiči tahali z jímky statného býka

Sedmisetkilogramový býk spadl do hnojiště hospodářství v Kladerubech na Vsetínsku. Majitel si s ním nevěděl rady, na pomoc proto zavolal hasiče. Těm připadl...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Konečně vydatný déšť. Hladiny podzemních vod i řek v kraji se zvyšují

Během minulého víkendu spadlo ve Zlínském kraji 40 milimetrů srážek, což je tolik jako jindy za polovinu září. Vydatné deště pomáhají vysychajícím podzemním...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
LISAŘ ZLÍN - prum. výdělek 145KČ/hod

Grafton Recruitment Praha
Zlínský kraj
nabízený plat: 25 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.