Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zlín zvažuje tunel v centru, studii chce mít do léta

  16:22aktualizováno  16:22
Zlínská radnice chce mít do léta hotovou studii, která řekne, zda je možné postavit silniční tunel pod centrem města. Ten by měl pomoci přetížené dopravě.

Doprava ve Zlíně se má v budoucnu zásadně změnit. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Když vzešlo z generelu dopravy (celý jej můžete prostudovat na webu města) jako nejvhodnější řešení dopravních potíží ve Zlíně vybudování tunelu pod centrem města, bylo to překvapení.

Jde totiž o velmi nákladné řešení, o němž zatím navíc ani není jasné, zda je reálné.

To ukáže studie proveditelnosti, kterou už si nechala radnice zpracovat u Ústavu pozemních komunikací při Fakultě stavební VUT v Brně.

Fotogalerie

„V současné době necháváme pro zhotovitele zpracovávat v rámci příloh materiály, které se týkají intenzity dopravy. A to zejména u křižovatek ulic Dlouhá, Osvoboditelů a třídy Tomáše Bati,“ nastínil radní přes dopravu Josef Novák (STAN).

„Závěry studie bychom chtěli mít nejpozději v průběhu léta. Předpokládáme, že o dalším postupu rozhodne až nové vedení města, které vzejde z podzimních komunálních voleb,“ doplnil.

V centru by pod povrch zmizela polovina aut

Tunel by vedl pod třídou Tomáše Bati. Pod zem by se zanořil poblíž 21. budovy baťovského areálu a na povrch vystoupal za budovou Městského divadla.

Vozovka v tunelu by měla dva pruhy (plus jeden odstavný) a podle dopravního modelu by po ní každý den projelo až 18 tisíc aut. Z povrchu v centru by tak mohla zmizet zhruba polovina aut, která tam jezdí dnes.

„Varianta tunelu pod centrem města vyšla jako nejvýhodnější v modelu dopravy, tedy z hlediska zklidnění centra a vedení dopravních toků. Osobně jsem velmi zvědavý na závěry studie, zda nám potvrdí, či vyvrátí možnost vést tunel dlouhý asi jeden kilometr,“ podotkl Novák.

Studie proveditelnosti popisuje projekt z ekonomického a technického hlediska a hodnotí jeho efektivnost. Zjednodušeně řečeno – odpoví na otázku, zda je vůbec reálný (zatím je pouze na papíře) a vyplatí se ho budovat s ohledem na předpokládané vysoké náklady, které můžou být až kolem jedné miliardy korun.

„Patří mezi vize, o nichž musíme zjistit, zda jsou reálné. Osobně bych takový tunel ve Zlíně rád viděl. Doprava by nebyla omezená, jenom by nebyla vidět. Jde ale o obrovské množství peněz,“ reagoval primátor Miroslav Adámek (STAN).

Podle Nováka se město bez vnějších finančních zdrojů neobejde a s ohledem na to, že jde o silnici první třídy, nabízí se jako možný spoluinvestor stát. „Řádově půjde určitě o stovky milionů korun,“ nastínil Novák.

Opozice: Věnujme se připravenějším projektům

Opoziční zastupitel Roman Vaigel (ČSSD) otázku financování záměru považuje za klíčovou i s ohledem na další kroky, které město bude podnikat.

„Kdyby bylo z evropských či jiných zdrojů možné zaplatit 90 procent nákladů, pak je možné nad tím uvažovat, i když zbývajících 10 procent bude pro město také velká suma. Dělat takové dílo jen z městského rozpočtu je těžko představitelné,“ uvedl Vaigel.

„Mělo by se pracovat spíš na tom, co je aspoň trochu připravené – obchvat Zálešné, silniční přivaděč ze Zlína do Fryštáku, kde bude končit dálnice, nebo Prštenská příčka,“ míní další opoziční zastupitel Aleš Dufek (KDU-ČSL).

Pokud by se tunel postavil, po Štefánikově ulici, která je dnes jednosměrná, by se jezdilo v obou směrech. Z třídy Tomáš Bati na povrchu by se stala silnice široká jenom šest metrů, po níž pojedou pouze trolejbusy.

Oba parky vedle ní (sad Svobody a park Komenského) by se tak téměř spojily. A centru města by navíc začali dominovat chodci. Uvolnily by se také některé křižovatky, například ta u divadla.

Autor:


Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte české a moravské hrady? Vyzkoušejte se, ať v létě nebloudíte

012

Regiony iDNES.cz přinášejí další z kvízů, v nichž si ověříte, jak znáte naši zemi. Tentokrát můžete poznávat české a...

Nejvyšší soud významně snížil trest bratrovi lihového bosse Březiny

Tomáš Březina v rozhovoru se svým obhájcem.

Podstatného snížení trestu dosáhl Tomáš Březina ze Zlína-Kostelce, bratr lihového bosse Radka Březiny, a jeho nejbližší...



Rozpálený vůz s dítětem se zamkl a uvnitř byl i klíč, pomohli mladí hasiči

Mladí hasiči se souhlasem ženy rozbili zadní okno, jímž se pak hasička protáhla...

Dramatické chvíle zažila babička dvouapůlleté holčičky ve Zlíně. Její auto, z něhož na okamžik vystoupila, se totiž...

Tři kilometry dálnice za 709 milionů. Blízko k obchvatu Otrokovic má Eurovia

Obchvat Otrokovic.

Nejblíže k získání zakázky na dostavbu zhruba tři kilometry dlouhé části dálničního obchvatu Otrokovic má stavební...

Chov lva ve Zděchově je v patové situaci, nedá se povolit ani zrušit

Lvi mají ve Zděchově výběh, který je ohrazený plotem.

Nedávný střet cyklisty a lva znovu připomněl kauzu nepovoleného chovu této šelmy ve Zděchově na Vsetínsku, která je...

Další z rubriky

Soud zvedl tresty odběratelům a distributorům Březinova nelegálního lihu

Obžalovaní Pavel Čaniga, Dominik Nagy a Robert Sadlařík u zlínského soudu.

Olomoucký vrchní soud zvýšil tresty šesti ze sedmi obžalovaných v kauze odběratelů a distributorů nelegálního lihu...

Zlín chce mít ve Velkém kině po opravě i muzeum kinematografie

Velké kino ve Zlíně je už rok a půl zavřené. Stále není jasné, co s ním bude...

Od uzavření Velkého kina ve Zlíně, jež je jednou z architektonických památek z baťovské éry, uplynuly více než dva...

Zájemci o studium stále mají šanci, zlínská univerzita ještě přijímá

Vzdělávací centrum se stane novým sídlem Fakulty humanitních studií zlínské...

Pět fakult zlínské Univerzity Tomáše Bati má v některých oborech stále volnou kapacitu. Odborníci prozatím vybírali z...

Jobs Contact
VÝVOJOVÝ KONSTRUKTÉR ABSOLVENT (24.000 - 30.000 Kč)

Jobs Contact
Jihomoravský kraj, Olomoucký kraj, Zlínský kraj
nabízený plat: 24 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz