Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zlín zvažuje tunel v centru, studii chce mít do léta

  16:22aktualizováno  16:22
Zlínská radnice chce mít do léta hotovou studii, která řekne, zda je možné postavit silniční tunel pod centrem města. Ten by měl pomoci přetížené dopravě.

Doprava ve Zlíně se má v budoucnu zásadně změnit. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Když vzešlo z generelu dopravy (celý jej můžete prostudovat na webu města) jako nejvhodnější řešení dopravních potíží ve Zlíně vybudování tunelu pod centrem města, bylo to překvapení.

Jde totiž o velmi nákladné řešení, o němž zatím navíc ani není jasné, zda je reálné.

To ukáže studie proveditelnosti, kterou už si nechala radnice zpracovat u Ústavu pozemních komunikací při Fakultě stavební VUT v Brně.

Fotogalerie

„V současné době necháváme pro zhotovitele zpracovávat v rámci příloh materiály, které se týkají intenzity dopravy. A to zejména u křižovatek ulic Dlouhá, Osvoboditelů a třídy Tomáše Bati,“ nastínil radní přes dopravu Josef Novák (STAN).

„Závěry studie bychom chtěli mít nejpozději v průběhu léta. Předpokládáme, že o dalším postupu rozhodne až nové vedení města, které vzejde z podzimních komunálních voleb,“ doplnil.

V centru by pod povrch zmizela polovina aut

Tunel by vedl pod třídou Tomáše Bati. Pod zem by se zanořil poblíž 21. budovy baťovského areálu a na povrch vystoupal za budovou Městského divadla.

Vozovka v tunelu by měla dva pruhy (plus jeden odstavný) a podle dopravního modelu by po ní každý den projelo až 18 tisíc aut. Z povrchu v centru by tak mohla zmizet zhruba polovina aut, která tam jezdí dnes.

„Varianta tunelu pod centrem města vyšla jako nejvýhodnější v modelu dopravy, tedy z hlediska zklidnění centra a vedení dopravních toků. Osobně jsem velmi zvědavý na závěry studie, zda nám potvrdí, či vyvrátí možnost vést tunel dlouhý asi jeden kilometr,“ podotkl Novák.

Studie proveditelnosti popisuje projekt z ekonomického a technického hlediska a hodnotí jeho efektivnost. Zjednodušeně řečeno – odpoví na otázku, zda je vůbec reálný (zatím je pouze na papíře) a vyplatí se ho budovat s ohledem na předpokládané vysoké náklady, které můžou být až kolem jedné miliardy korun.

„Patří mezi vize, o nichž musíme zjistit, zda jsou reálné. Osobně bych takový tunel ve Zlíně rád viděl. Doprava by nebyla omezená, jenom by nebyla vidět. Jde ale o obrovské množství peněz,“ reagoval primátor Miroslav Adámek (STAN).

Podle Nováka se město bez vnějších finančních zdrojů neobejde a s ohledem na to, že jde o silnici první třídy, nabízí se jako možný spoluinvestor stát. „Řádově půjde určitě o stovky milionů korun,“ nastínil Novák.

Opozice: Věnujme se připravenějším projektům

Opoziční zastupitel Roman Vaigel (ČSSD) otázku financování záměru považuje za klíčovou i s ohledem na další kroky, které město bude podnikat.

„Kdyby bylo z evropských či jiných zdrojů možné zaplatit 90 procent nákladů, pak je možné nad tím uvažovat, i když zbývajících 10 procent bude pro město také velká suma. Dělat takové dílo jen z městského rozpočtu je těžko představitelné,“ uvedl Vaigel.

„Mělo by se pracovat spíš na tom, co je aspoň trochu připravené – obchvat Zálešné, silniční přivaděč ze Zlína do Fryštáku, kde bude končit dálnice, nebo Prštenská příčka,“ míní další opoziční zastupitel Aleš Dufek (KDU-ČSL).

Pokud by se tunel postavil, po Štefánikově ulici, která je dnes jednosměrná, by se jezdilo v obou směrech. Z třídy Tomáš Bati na povrchu by se stala silnice široká jenom šest metrů, po níž pojedou pouze trolejbusy.

Oba parky vedle ní (sad Svobody a park Komenského) by se tak téměř spojily. A centru města by navíc začali dominovat chodci. Uvolnily by se také některé křižovatky, například ta u divadla.

Autor:


Nejčtenější

Ukrajinští fotbalisté odmítli ubytování ve zlínském hotelu Moskva

Jedenáctipodlažní Hotel Moskva na náměstí Práce v centru Zlína se začal stavět...

Česká fotbalová reprezentace odehraje na začátku září v rámci Ligy národů zápas s Ukrajinou v Uherském Hradišti....

Pustevny získají stezku v oblacích, na nápor turistů není místo připravené

Plánovaná podoba stezky v oblacích na Pustevnách.

Stavba panoramatické stezky na Pustevnách pokročila, veřejnosti se má otevřít ještě letos. Projekt, který se...



Nebyl to bordel, hájí u soudu majitel penzionu večírky se středoškolačkami

Ilustrační snímek

Tresty od pěti do šesti let navrhl státní zástupce dvojici obžalované z pořádání večírků, na které podle něj vozili...

Kde je víc studánek než lidí. Opuštěným hřebenem Bílých Karpat na kole

Západ slunce na Velké Javořině

Česko-slovenské pohraniční pohoří se může pochlubit unikátní přírodou horských luk, bukových lesů a vápencových skal....

Dukla - Slovácko 1:2, stále bez bodu, Chlumecký si dal dva vlastní góly

Ivan Schranz z Dukly (vpravo) a Jiří Krejčí ze Slovácka bojují o míč.

Jsou poslední, ještě nezískali ani bod. Fotbalisté pražské Dukly nezabrali ani v páteční předehrávce 5. kola proti...

Další z rubriky

Na stavbách se pracuje pomalu, zlobí se lidé ve Zlíně a sepsali petici

Ve Zlíně sepisují protestní petici proti zdlouhavé opravě křižovatky ulic...

Kvůli opravám dvou příjezdových cest na největší zlínské sídliště Jižní Svahy vznikla petice. Lidé v ní dávají najevo...

Za smrt dívek při rallye v Lopeníku hrozí obžaloba i organizátorům

Tragická nehoda závodního vozu na RallyShow Uherský Brod 2012.

Pět lidí navrhli napodruhé obžalovat policisté vyšetřující smrt čtyř dívek při nehodě závodního auta na rallye v...

Hubený jedlík vytvořil český rekord, spořádal 202 švestkových knedlíků

Subtilní Dvořáček spořádal  přes dvě stovky knedlíků

Tisíce diváků sledovalo při letošním ročníku Trnkobraní, jak subtilní Radim Dvořáček z Ostravy vytvořil český rekord v...

Najdete na iDNES.cz