Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Ve třídě pro nadané čeká prvňáky logika, rodiče ale budou doplácet

  • 1
Angličtinu už od první třídy, víc hodin matematiky a předmět zvaný logika nabídne od příštího září 11. Základní škola ve Zlíně-Malenovicích. Celkem tak budou mít čerství prvňáci v místní třídě mimořádně nadaných dětí pět hodin týdně navíc.

Škola se na takové žáky specializuje už devátým rokem, jako jediná ve Zlínském kraji. Nově ale upravuje systém výuky a zásadní změnou je i finanční spoluúčast rodičů. Ti za víc času ve škole, speciální pomůcky či angličtinu s rodilým mluvčím zaplatí měsíčně 1 500 korun.

Stát totiž prvňákům standardně proplácí 21 vyučovacích hodin, to ale pro rozšířenou výuku nestačí.

„Jednáme s firmami o systému stipendií pro některé žáky. Zatím ho ale nemáme,“ řekla ředitelka školy Zdeňka Jančíková.

Co naopak zůstává, je nutnost projít přijímacími zkouškami, včetně vyšetření v Krajské pedagogicko-psychologické poradně. Ta musí potvrdit mimořádný intelekt dítěte.

Škola dokáže přijmout i děti s takzvanou dvojí výjimečností, tedy mimořádně nadané, zároveň ale s poruchami učení nebo třeba Aspergerovým syndromem, který patří do spektra autistických poruch.

Děti složí mezinárodní zkoušky

Nový způsob výuky, který malenovická škola nabídne, už několik let testovali v Prostějově a Opavě. Zlín, společně s Ostravou, Pardubicemi a Brnem, bude další v pořadí.

Angličtinu, která se běžně vyučuje od 3. třídy, budou mít děti třikrát týdně v malých skupinkách.

Výuka bude směřovat k mezinárodně uznávaným zkouškám, které žáky čekají vždy po 3. a 5. třídě.

Víc bude i matematiky, škola využije metodu profesora Hejného. Založená je na tom, že děti na matematické postupy přicházejí samy. S tím souvisí logické myšlení, jež bude rozvíjet speciální předmět. Děti v hodinách logiky čekají rébusy nebo šifry.

„Jde o to, aby se naučily samostatně přemýšlet a orientovaly se v řešení problémů. České školství je dobré, ale na toto příliš nedbá,“ doplnil Tomáš Blumenstein, bývalý dlouholetý předseda české Mensy a autor projektu.

Právě on stál za vznikem první třídy s rozšířenou matematikou a angličtinou, která vznikla v Prostějově. „Hledal jsem tehdy školu pro své děti a zjistil jsem, že to, co chci, žádná nenabízí,“ potvrdil.

Ročně školu osloví rodiče až třiceti dětí, které následně projdou speciálními testy. Žáky má nejen z nejbližšího okolí, ale třeba i z Kroměříže.