Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Sůra, iDNES.cz

Rok 2026: cesta vlakem z Valašského Meziříčí je rychlejší a pohodlná

  • 4
Trať spojující Valašské Meziříčí s Ostravou, kterou denně využívá pět tisíc lidí, čeká rozsáhlá modernizace. Cestování mezi městy se zkrátí až o desítky minut, přibude i spojů.

Správa železniční dopravní cesty chce mít do léta hotovou studii proveditelnosti, která má potvrdit užitečnost elektrifikace tratě a v některých úsecích i jejího případného zdvoukolejnění. Studie je nezbytným podkladem pro další projektování a zanesení chystané stavby do územních plánů.

„Jde také o ekonomické odůvodnění, že se vyplatí do této trati investovat a žádat o její spolufinancování ze zdrojů Evropské unie,“ popsal mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Odhadovaný začátek samotných prací, které potrvají zřejmě pět let, je v roce 2021. Díky elektrifikaci a nejmodernějším zabezpečovacím zařízením budou moci vlaky v některých úsecích mezi Valašským Meziříčím a Ostravou jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině. Dosud je to většinou jen 80 kilometrů.

Trasu každý den projedou tisíce lidí

To s sebou samozřejmě přinese úsporu času, který cestující ve vlacích stráví. Jak velká ale bude, rozhodne až přesná podoba modernizace. Nejzásadněji by přitom pomohlo uvažované zdvoukolejnění trati. To by zkrátilo nezbytné pobyty na stávající jednokolejné trati při křižování vlaků.

„Časová úspora jen mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou by pak mohla být asi 10 minut, při zavedení nových rychlých spojů až 15 minut. Cestovní doba vlakem by konkurovala době jízdy po souběžné rychlostní silnici I/56,“ podotkla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Trať z Valašského Meziříčí směrem na Ostravu je přitom jednou z nejfrekventovanějších v regionu. Denně ji využívá kolem pěti tisíc cestujících a tento počet pravděpodobně ještě poroste. „Na severní Moravu od nás jezdí spousta lidí za prací i do škol. Je jen dobře, že se jim cestování zkrátí a bude také pohodlnější,“ poznamenal valašskomeziříčský starosta Robert Stržínek.

Mělo by také přibýt spojů, které na zmíněném úseku jezdí. V některých místech dokonce až o padesát procent. „Každá modernizace navíc eliminuje zpoždění spojů,“ poukázala Šubová.

Součástí změn je i vsetínské nádraží

Bez významu nebude ani nahrazení zastaralých dieselových lokomotiv modernějšími elektrickými. „To přinese snížení ekologické zátěže, což je třeba zdůraznit především ve vztahu k severomoravskému regionu,“ konstatoval Petr Pšenička z odboru strategie Správy železniční dopravní cesty.

Ta s další studií proveditelnosti finišuje u trati mezi Horní Lidčí a Hranicemi, která vede také přes Vsetín a Valašské Meziříčí. Její rekonstrukce zkrátí cestování ze Vsetína do Hranic až o 10 minut.

„Zároveň je cílem umožnit průjezd nákladních vlaků o délce 740 metrů, což přinese konkurenceschopnost vůči kamionové dopravě. Tato trať je totiž součástí nákladního evropského koridoru spojujícího Prahu, Olomouc, Hranice, Púchov, Žilinu, Košice a Čiernou nad Tisou,“ vyjmenoval Illiaš.

Součástí stavby je i kompletní přestavba vsetínského vlakového nádraží, které se má proměnit v moderní dopravní terminál. „Věřím, že se začne stavět už v roce 2018,“ uvedl před nedávnem starosta Vsetína Jiří Čunek.