V trase budoucí dálnice D55 u Napajedel už pracují archeologové. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Archeologové zkoumají místa, kudy povede obchvat Otrokovic

  • 24
Otrokovice jsou zase kousek blíž vytouženému dálničnímu obchvatu. Nedaleko sousedních Napajedel už vjela do trasy plánované dálnice D55 těžká technika a na pozemky vstoupili archeologové. Ti zahájili průzkum, který stavbě musí předcházet.

„Zatím nemáme žádné výrazné úspěchy,“ hlásil Miroslav Popelka z hulínské pobočky Ústavu archeologické památkové péče Brno.

Archeologové se pak přesunou ke křižovatce vedlejších cest do Otrokovic a Pohořelic. Nakonec přijde na řadu plocha, kde se dálniční obchvat bude napojovat na hlavní silniční tah do Zlína.

„Tam určitě zajímavé nálezy budou,“ věří Popelka, protože už při dřívějších průzkumech na území poblíž archeologové slavili hodnotné objevy.

„Našli jsme tam například objekty, které dokládaly existenci obrovského sídliště kultury s lineární keramikou, což je doba asi pět tisíc let před naším letopočtem,“ upřesnil Popelka.

Pokud archeologové objeví zajímavé nálezy, budou na vybraných místech s průzkumem pokračovat na jaře. Jestli se jim nezadaří, skončí už letos.Jejich práce by každopádně neměla ovlivnit termín dokončení obchvatu.

Silničářům stále zbývá vyvlastnit poslední pozemek, potom budou moci požádat o stavební povolení a výstavbu zahájit (více o problémech s pozemky zde). To se stane zřejmě v první polovině příštího roku, i když silničáři původně chtěli, aby to bylo ještě letos. Získávání potřebných pozemků se ale protahuje.

Ministr stavbě silnice přeje

„Mezitím zahájíme přípravné práce, jako jsou přeložky inženýrských sítí a kácení zeleně, které musí probíhat v době vegetačního klidu. Základní archeologický průzkum se dělá před každou stavbou,“ vysvětlil šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Karel Chudárek.

Na dokončení obchvatu čekají tisíce řidičů i obyvatelé Otrokovic, protože pak spousta aut nepojede přes centrum města, jemuž se tak výrazně uleví.

„Je třeba vybudovat cestu, jež povede mimo hustě zastavěné území Otrokovic a dokáže odvést zejména nákladní dopravu ze stávajícího průtahu městem. Díky tomu se sníží hluk u domů, které kolem průtahu stojí,“ prohlásil před časem ministr životního prostředí Richard Brabec, když jeho resort vydal souhlasné stanovisko EIA, v němž se posuzuje vliv stavby na životní prostředí.

„Důležité je, aby se obchvat dokončil ještě před rozšířením železniční trati ze Zlína, protože už nyní je kvítkovická křižovatka neúměrně zatížená,“ naznačil otrokovický starosta Jaroslav Budek.

S modernizací železnice se může začít na přelomu let 2019 a 2020.