Nadšenec vzkřísil elektrokočár, pohánějí ho dva motory z ještěrky

  • 7
Replika elektromobilu Dora z roku 1906 se stala hlavní atrakcí srazu veteránů v zámeckém parku v Holešově. Antonín Pavelka prací na unikátním vozidle strávil více než dva tisíce hodin.

Před třinácti lety začínali organizátoři s pouhými dvaceti vystavovanými vozy. V sobotu jich návštěvníci v holešovském zámeckém parku na Kroměřížsku obdivovali při oblíbeném srazu veteránů už na devět stovek.

Dorazila historická auta značek Jaguar, Buick, Mustang, Praga nebo Tatra, nechyběly ani nablýskané motocykly. Patrně největší pozornost přesto poutala replika elektromobilu Dora z roku 1906.

„Ve fabrice v italském Janově vznikly pouze čtyři prototypy. Kromě dokumentace se ale nedochovaly,“ popsal majitel jejich zdařilé kopie Antonín Pavelka z Napajedel.

Do výroby elektromobilu se vyučený automechanik pustil poté, co náhodou objevil anglický katalog historických automobilů. Ten pracovníci otrokovických papíren zachránili před zničením. „Právě elektrokočár Dora v něm byl vyobrazený, součástí katalogu byl i jeho podrobný popis,“ popsal Pavelka.

Další tři roky mu zabralo shánění potřebného tvaru a typu kočáru. Nakonec se dnes pětasedmdesátiletý milovník veteránů dostal ke kočáru, který vyrobila firma bratří Berghoferů ve Vídni.

„Co se týká elektriky, využil jsem dva elektromotory z 50. let. Původně byly součástí vysokozdvižných vozíků, každý má výkon 2,4 kilowat,“ přiblížil Pavelka.

Práce na tom, aby byl kočár skutečně pojízdný a co nejpodobnější své předloze, mu zabrala téměř dva tisíce hodin. V úschovném prostoru pod sedačkou řidiče vozí dokonce praporky, bez kterých se projížďka s takovým kočárem na začátku 20. století neobešla.

„Tehdy nebyla tak uspěchaná doba, jezdilo se maximálně 30 kilometrů v hodině. Před kočárem utíkal za krajíc chleba praporečník, který upozorňoval chodce i kočí, že se blíží něco bez koní,“ připomněl Pavelka, který prý nyní repliku elektrického kočáru provětrá každý týden.

„Na silnici s ním ale nemůžu, má příliš hladké pneumatiky. Ale ne, vážně, vůz není otipovaný,“ vysvětlil muž, který si doma takříkajíc na koleně před lety vyrobil také repliky italského Bordiniho kočáru na parní pohon z roku 1836 a kočáru s výbušným motorem značky Opel z konce 19. století.

Aktuálně pracuje na renovaci populární Škody 100, má také meziválečný motocykl Jawa Robot. „Naštěstí mám velkou dílnu a také dobré sousedy,“ pousmál se Pavelka, který se veterány začal zabývat jako první z rodiny. „Tatínek býval zedník, se strojařinou neměl nic společného,“ doplnil.

Holešovský sraz veteránů začíná pravidelně už v šest ráno burzou náhradních dílů. Následuje výstava vozů v parku, vyhlášení nejelegantnějších kousků a po obědě akce vždy vyvrcholí spanilou jízdou po městě.


Elektromobil