Řada odpůrců tvrdí, že po Albertu, Bille a Lidlu už ve městě další supermarket zkrátka není potřebný.
Když se o stavbě nového nákupního centra začalo jednat, byla k němu podána celá řada námitek a připomínek. "Je jich více než pět desítek," přiznal Petr Šrom z odboru výstavby a územního plánování Městského úřadu v Rožnově.
"Týkají se tří zásadních skutečností, a to architektonické nevhodnosti stavby v daném místě, dopravní obslužnosti a zvýšené emisní zátěže už tak zatížené lokality."
Poslední námitka je podle jeho slov diskutabilní a chce vyzvat namítající, aby doložili, na základě jakých podkladů považují tuto lokalitu za trvale emisně zatíženou.
Že jde o ožehavé téma, si uvědomuje i společnost Kaufland. "Vzhledem k tomu, že je vývoj stále v rukou developera, neradi bychom do věci zasahovali," uvedl její mluvčí Michael Šperl.
"V každém případě se budeme snažit vyhovět našim budoucím zákazníkům a příznivcům," slíbil.
Komplikované jsou i podmínky stavby. Na vytipovaném území totiž stojí garáže dopravního podniku ČSAD. Investor bude muset zajistit sanaci celého objektu, tedy odtěžit zeminu do hloubky tří metrů a navézt tam jinou.
Podal už žádost o vydání územního rozhodnutí a zároveň ohlásil záměr odstranit stávající stavby.
Ohrozí to malé obchodníky
Někteří obyvatelé Rožnova se obávají, že další velký obchod ohrozí drobné obchodníky. "Nákupní možnosti v Rožnově se zdají dostatečné. Podporovat je třeba menší místní obchodníky v centru města," uvedla Kristýna Kosová z občanského sdružení Zdravý Rožnov, které na internetu spustilo ke kauze i informační portál. "S Kauflandem hrozí zánik menších obchodů," říká.
Aktuální leták Kauflandu |
Největší problém představuje doprava na silnici z Valašského Meziříčí. Nedaleko ní kromě dvou supermarketů funguje i autobusové nádraží a nejfrekventovanější rožnovská křižovatka.
"Máme studii ze stavební fakulty brněnského Vysokého učení technického, že nejbližší křižovatky nejsou připravené na takový nápor," upozornila Kosová a myslí si, že by to měl stavební úřad prověřit. Odpůrci se bojí i toho, že by zácpu někteří řidiči řešili projížděním sídliště.
Podle Šroma je tato námitka opodstatněná. "Zadal jsem žadateli nové posouzení z hlediska napojení dvou křižovatek na hlavní silnici v případě, že by nedošlo k její celkové rekonstrukci," ubezpečil.
O vyjádření požádal i úřady, které byly dotčené ostatními námitkami účastníků řízení. Zákonná lhůta na rozhodnutí činí šedesát dnů. Šrom si je však vědom, že se jedná o složitý případ. "Požádal jsem krajský úřad o prodloužení lhůty o dalších šedesát dnů," řekl.
Poté se musí rozhodnout, zda územní rozhodnutí vydá, a tedy odsouhlasí umístění v dané lokalitě, nebo záměr zamítne. "Je to podobná situace jako v případě Lidlu," zavzpomínal Šrom. "Také tehdy to bylo složité. Navíc Billa, která tady stála jako první, byla jednoznačně proti."