Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pokud chcete most přes dálnici, musí být váš, slyšely obce od silničářů

  20:19aktualizováno  20:19
Malé obce s malými rozpočty se bouří proti úmyslu Ředitelství silnic a dálnic předat do jejich majetku mosty nad rychlostními silnicemi R49 a R55. Problém se může klidně týkat i desítky obcí ve Zlínském kraji.

Most přes silnici R55 mezi Hulínem a Pravčicemi byl kvůli sporům o vlastnictví dlouho uzavřený. Teď hrozí podobný scénář u dalších chystaných mostů v kraji. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Spor malé obce Pravčice se státním podnikem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) o tom, komu patří most přes dálnici, je zase zpátky.

Tahanice o už postavený most nad R55, který ŘSD na nějaký čas přehradilo betonovými zátarasy, protože jej Pravčice roku 2011 odmítly převzít do svého majetku (více zde), hrozí několikanásobnou reprízou.

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj

S tím rozdílem, že zatím jde jen o narýsovaný most přes chystanou R49 z Hulína na Fryšták. Stejný most však tentokrát odmítají převzít do vlastnictví Třebětice.

Starostové se navíc začínají ozývat proti tomu, jak s nimi ŘSD o tak velkých majetkových závazcích jedná. "Pro malou obec s malým rozpočtem je to do budoucna velká zátěž. Budou muset rozhodnout zastupitelé," používá starosta Třebětic Čestmír Stratil stejný argument, s jakým most v minulosti odmítly převzít Pravčice.

"Jsme tam, kde jsme byli. Akorát s tím rozdílem, že tento most ještě nestojí," poznamenal starosta Pravčic Jaroslav Šašek. "Ze zákona o obcích máme právo rozhodovat o svém majetku a tady se s námi nikdo nebavil," zlobí se.

Jak říká zákon...

Zástupci ŘSD ovšem tvrdí, že jednají podle zákona. "Spravujeme silnice prvních tříd, rychlostní komunikace a dálnice. Komunikace nižších tříd ze zákona vlastnit nemůžeme," vysvětluje ředitel zlínské správy ŘSD Karel Chudárek.

Stavba R49 se připravuje minimálně 15 let. Nadjezdy přes komunikaci byly už v územních rozhodnutích a města a obce k nim prý neměly námitky.

"Naopak to vždycky prosazovaly," vysvětluje Chudárek. "Muselo jim být jasné, že ŘSD nemůže vlastnit komunikace sloužící k obhospodařování polí."

Jenže právě tento předpoklad nyní starostové i nevládní organizace kritizují jako direktivní a nátlakový přístup.

"R49 je v pokročilém stadiu příprav, ale otázka, kdo bude vlastnit schválené mosty a ponese náklady na jejich údržbu, se řeší až dnes," jmenuje předseda občanského sdružení Egeria Miroslav Mach. "Takové jednání je nesolidní. ŘSD nechávalo obce v nevědomosti, salámovou metodou se řeší potíže až na závěr."

ŘSD navíc obcím vzkazuje, že pokud mosty nepřevezmou, stát je nepostaví a lidé v nich pak zůstanou odříznuti.

V Holešově sice už radní zastupitelům doporučili, ať most na svém katastru do majetku města převezmou. Jde totiž o cyklisty velmi využívanou polní cestu z Količína do Pravčic. Ani místním politikům se však jednání silničářů moc nelíbí.

"V době přípravy projektu nikdo vlastnictví mostů neřešil. Obce jsou postaveny před hotovou věc a hrozí jim, že budou zpřetrhány jejich komunikační vazby k majetku lidí za komunikací," míní místostarosta Rudolf Seifert.

Příklad Horního Lapače přitom ukazuje, že některé obce zatím na rozdíl od Pravčic nerozlišují mezi správou mostu, což znamená údržbu i cizího majetku jako třeba odklízení sněhu, a převodem objektu za desítky milionů do svého vlastnictví.

"Nám řekli do správy, takže si ho vezmeme do správy. Dali jsme k tomu vyjádření, jaké jsme dali, a za tím si stojíme," řekl starosta obce František Kolečík.

Starosta Pravčic se chce tentokrát i za tyto obce pokusit najít trvalé řešení. R49 má totiž táhnout celým krajem a podobně dotčených obcí můžou být desítky.

"Ředitelství silnic a dálnic argumentuje vyhláškou, podle které je most na našem katastru, tak si ho musíme vzít. Takové nařízení vlády je ale minimálně sporné. Do budoucna je to obrovský závazek, který může být pro obec likvidační," tvrdí Jaroslav Šašek.

Spor může dojít až k soudu

S některými kolegy starosty se už nezávazně bavil i o možnosti soudního sporu.

"Bylo by to na dlouhé roky a předpokládám, že k tomu nedojde. Osobně budu iniciovat změnu zákona," slibuje starosta.

Naději mu dává i rozhodnutí soudu v případě městyse Kamenice na Jihlavsku. Ředitelství silnic a dálnic tam trvalo na tom, že obec musí zaplatit 30 milionů korun za opravu mostu s polní cestou přes D1. Kamenice se ovšem bránila a roku 2010 soud vyhrála.

Chudárek proti iniciativě starosty Pravčic nic nemá. "Já jsem také zastánce systémových řešení. Když se to pánům starostům podaří, já to přivítám," tvrdí.

Upozorňuje ovšem na to, že Kamenice je jiný případ, protože most byl stavěný za socialismu, kdy nikdo moc neřešil, komu co patří. Podle něho by se měli starostové obrátit se žádostí o řešení na Zlínský kraj.

Starosta Šašek i aktivista Mach jsou naopak přesvědčeni, že mosty jsou součástí rychlostní silnice, a mají tedy patřit ŘSD.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jasénka tančila i přímo v ulicích jihokorejského města Anseong
Vsetínští folkloristé se vrátili z Koreje, diváky nejvíce zaujal cimbál

Soubor valašských písní a tanců Jasénka se vrátil z Jižní Koreje, kde se zúčastnil Mezinárodního folklorního festivalu ve městě Anseong. Návštěvníci nejvíce...  celý článek

Policejní passat chtěl kontrolovat řidiče felicie, ten zastavil až nárazem o...
Opilý řidič zastavil až o policejní passat, přiznal mnoho piv

Dopravní hlídka ve služebním VW Passat chtěla zastavit řidiče Škody Felicia na Uherskohradišťsku. Ten poslechl, vzápětí ale neodhadl vzdálenost a zastavil až...  celý článek

Divoké prase (ilustrační foto)
Elitní policejní střelci začnou lovit divočáky v oblasti zasažené morem

Šestnáct policejních odstřelovačů se večer poprvé zapojí do lovu divočáků v oblasti zasažené africkým morem prasat na Zlínsku. Použijí speciální střely, které...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.