Leoš Novotný, spolumajitel železničního dopravce Leo Express.

Leoš Novotný, spolumajitel železničního dopravce Leo Express. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Šéf Leo Expressu: Jezdíme s polovičními náklady než České dráhy

  • 186
Leoš Novotný je spolumajitelem společnosti Leo Express, která od konce loňského roku vypravuje přímé vlaky ze Starého Města do Prahy a zpět. Novotný je s vytížeností spojů spokojený a plánuje do dvou let jejich posílení. Nabízí také alternativu k elektrifikaci tratě do Zlína.

Když zvažoval zavedení přímého spoje ze Starého Města do Prahy (více o spoji čtěte zde), sehrála kromě ekonomického hlediska svou roli i nostalgie. Leoš Novotný pochází z Uherského Hradiště a jeho otec v nedalekých Babicích řadu let vlastnil konzervárnu Hamé.

V brzké budoucnosti by i proto v regionu rád své aktivity rozšířil. "Rádi bychom v letech 2015 a 2016 přidali sedm párů spojů," plánuje Novotný.

Leoš Novotný mladší

  • Narodil se 8. března 1985. Je synem bývalého majitele koncernu Hamé Leoše Novotného.
  • Vystudoval ekonomii a finance na univerzitě v anglickém Warwicku. V ČT uvedl, že hovoří plynně sedmi jazyky včetně čínštiny a arabštiny.
  • Je šéfem a spolumajitelem železničního dopravce Leo Express, který od loňska jako první soukromý dopravce jezdí i do Zlínského kraje.
  • Novotný má velké plány: chce expandovat do Polska a na Slovensko. Momentálně jeho vlaky nejvíc jezdí mezi Prahou a Ostravou.

Jak jste spokojený s vytížením spojů ze Starého Města do Prahy a zpět?
Vlaky jsou naplněné ze 60 až 70 procent, což je úspěch. Mrzí mě, že momentálně nemáme tolik vlaků, abychom počet spojů ještě navýšili a přiblížili se frekvenci na severní Moravě.

To, že jste začali jezdit i do Starého Města, bylo čistě ekonomické rozhodnutí, nebo v tom s ohledem na vaše kořeny sehrál roli i sentiment?
Člověk se neubrání emocím, i když má investiční strategii. Rozhodovali jsme se mezi Ústím nad Labem a Starým Městem. Morava nakonec uspěla i proto, že je dál. Jako dopravce totiž chcete lidi vozit na co největší vzdálenosti.

České dráhy počet spojů, které jezdí z Prahy do Zlínského kraje, měnit nechtějí. Na velikost zdejšího regionu jej považují za dostatečný. Opravdu tady cítíte potenciál?
České dráhy sem sice jezdí šesti spoji denně, jejich vlaky mají ale úplně jiný standard. My jezdíme rychleji, levněji, komfortněji. Nabízíme benefitní karty, internet i intranet, kde se cestující mohou dívat na filmy, v nabídce jsou u nás dezerty a další občerstvení. A to vše v příjemném interiéru s kvalitním designem.

Kdy a jak chcete spoje posílit?
Rádi bychom v letech 2015 a 2016 přidali sedm párů spojů. Výroba vlakových souprav nějakou dobu potrvá. Na trati Praha - Ostrava jsme získali 30 procent cestujících. Budeme toho chtít dosáhnout i tady.

Obce v kraji si připlatí za dopravu

Zbývají poslední tři. Krajským úředníkům se podařilo přesvědčit většinu starostů a zastupitelů obcí ve Zlínském kraji, aby souhlasili s vyššími výdaji na dopravní obslužnost. Z 307 obcí s tím nesouhlasí už jen trojice.

Zástupci kraje jsou s výsledkem spokojení. "Bereme to jako úspěch. Je vidět, že pochopili solidárnost systému," konstatoval radní za dopravu Jaroslav Kučera.

Zlínský kraj žádá od obcí peníze na dopravu každý rok. A spolu s částkou z krajského rozpočtu je pak posílá dopravním společnostem, které zajišťují autobusové a vlakové spoje.

Loni dávaly obce jednotných 70 korun na občana a rok. Což u některých znamená desetitisícové, u jiných statisícové a u těch velkých i několikamilionové částky. Letos mají částku za obyvatele zvýšit na 85 korun a v roce 2015 dokonce na 100 korun.

Důvodem je vyšší cena nafty, údajné vyšší náklady dopravců i množství objízdných tras kvůli opravám, které mají letos silničáři v kraji v plánu (více o opravách čtěte zde).

Ještě před Vánocemi přitom navýšení příspěvku neschvalovala zhruba dvacítka úřadů. Někteří zástupci obcí říkali, že na takové navýšení nemají v rozpočtu peníze, další si stěžovali, že doprava ani za těchto podmínek nesplňuje to, co by cestující potřebovali. Nakonec ale většina z nich na zvýšení přistoupila. A to i přesto, že obce nemají žádnou zákonnou povinnost příspěvek platit.

"Je to jen naše dobrá vůle a forma solidarity. To ale neznamená, že bude nekonečná," konstatoval krajský zastupitel a místostarosta Suché Loze Petr Gazdík.

Jak se zdá, stejný názor má řada obcí. Pro rok 2015 totiž s dalším navyšováním příspěvku zatím souhlasily jen zhruba dvě třetiny obcí.

"Asi stovka tento problém zatím neřešila, takže s nimi budeme jednat," slíbil Kučera.

Linková autobusová doprava stojí kraj zhruba 320 milionů korun ročně. Příspěvek od obcí byl loni 42 milionů, letos by kvůli navýšení měla částka stoupnout na 50 milionů.

Mluvíte o tom, jako by to byla hračka, ale České dráhy mají na rozdíl od vás spoje dotované státem. Jak tomu chcete čelit?
Máme moderní, lehké a úsporné hliníkové vlaky, České dráhy jezdí se starými těžkými železnými soupravami, které spotřebují třikrát více elektřiny. Jsme na padesáti procentech nákladů Českých drah. Díky tomu můžeme jezdit i bez dotací. Říkáme ale ministerstvu dopravy, ať přestane platit Českým drahám a vypíše soutěž na dotace. Vyjde ho to levněji.

Ve Zlínském kraji mají v železniční dopravě stále monopol České dráhy. Zdejší politici a úředníci sem zatím konkurenci pustit nechtějí. Měli byste o regionální spoje zájem?
Umíme vozit lidi do Prahy, ale i ze Zlína do Otrokovic. Dokážu si představit, že bychom na této trati jezdili hybridním vlakem. Na dieselový motor do Otrokovic, odsud na elektrickou energii třeba do Olomouce nebo do Prahy. Jízda bez přestupu by byla kratší. Tento unikátní projekt už jsme ve Zlínském kraji představili, ale zatím jsme ho neprosadili. Mimo jiné by byly hybridní vlaky levnější alternativou k plánované elektrifikaci tratě Zlín - Otrokovice, jež má stát zhruba dvě miliardy korun.

Regionální trh by se tedy měl otevřít?
Chápu, že se úředníci kraje musejí chovat obezřetně a nemůžou přijmout první nabídku od konkurence, kterou dostanou. Současně si ale myslím, že jsou pod psychologickým tlakem Českých drah, které tady nasadily moderní vlaky a chtějí zůstat bez konkurence.

Jak by to podle vás mělo vypadat?
Kraj by mohl na zkoušku vypsat tendr na 15 procent trhu. Díky němu by zjistil, zda Českým drahám platí přiměřenou částku. Firma s monopolem si z vás totiž ráda udělá dobrého zákazníka.

Chcete říct, že byste jezdili levněji a cestující by platili méně?
Záleželo by na tom, jaké výkony a jak komfortní vlaky by po nás kraj chtěl. Cenu určuje třeba i to, zda by požadoval vybavení wi-fi. Je to věcí politické odvahy.

Zmínil jste elektrifikaci tratě Vizovice - Otrokovice - Zlín. Město i kraj o to řadu roků usilují. Myslíte si, že je to zbytečný projekt?
Když porovnáte vstupní náklady a výsledný efekt, tak to nevypadá jako dobrá investice. Vzdálenost mezi Zlínem a Otrokovicemi není tak velká, navíc mezi oběma městy jezdí poměrně často trolejbusy a cesta byla před časem rozšířená.

Podívejte se, s jakými vlaky Leo Express jezdí:

15. října 2012