U soudu kvůli krachu Moravanu Aviation přestává být jasné, zda irský majitel firmu vytuneloval, nebo byl ve skutečnosti sám podveden. (Ilustrační snímek)

U soudu kvůli krachu Moravanu Aviation přestává být jasné, zda irský majitel firmu vytuneloval, nebo byl ve skutečnosti sám podveden. (Ilustrační snímek) | foto: Petr Topič, MAFRA

Soud řeší, zda za krach Moravanu může irský majitel, nebo vynalézaví Češi

  • 5
Kauza zkrachovalého otrokovického výrobce letadel Moravan Aviation může mít podle posledního vývoje u soudu dva zcela rozdílné konce. Jeden zní, že šlo o vykutálenost jeho irského majitele, který si na úkor věřitelů přišel na 19 milionů korun. Podle druhého slušný podnikatel z ciziny doplatil na vynalézavou chamtivost místních lidí.

Když soud ve Zlíně minulý rok Ira Williama J. Harkina jako majitele firmy poslal za podvod na šest let za mříže, ukazovalo to na první možnost. Průběh středečního soudního líčení, které následovalo po zrušení původního rozsudku, ale vnesl do hry druhou variantu.

"Mého klienta oškubali jako lípu. Cítí se být spíš obětí než viníkem," tvrdí Harkinův obhájce Jiří Vrba. "Pohled zvenčí na naši republiku není příznivý," dodal právní zástupce.

Dvaapadesátiletý Harkin kvůli nedůvěře ve zdejší spravedlnost odmítá přicestovat do Česka a soudy se konají v jeho nepřítomnosti. Dlouhodobě je přesvědčený o tom, že byl jeho podnik vytunelován. Podle Vrby se až ex post dozvěděl, že mu v Moravanu Aviation nepatří téměř nic, přestože podnik v roce 2005 kupoval v konkurzu za 50 milionů korun.

Ředitelka podepisovala i smlouvy, o kterých majitel nevěděl

Jak je to možné? Harkin je obžalovaný z toho, že si Moravan Aviation v letech 2008 a 2009 půjčil skoro 19 milionů, i když na tom byl ekonomicky špatně a bylo zřejmé, že peníze nebude mít z čeho vracet.

Smlouvy ale podepisovala tehdejší ředitelka firmy Jarmila Buriánová a ve středu u soudu vyšlo najevo, že o některých Harkin vůbec nevěděl. Jedna taková z února 2009 měla dokonce pouze třídenní termín splatnosti.

"Může to vypadat zvláštně, ale byla jsem dotlačená do kouta. Neměli jsme na mzdy ani odvody. A pan Harkin s námi nekomunikoval," vysvětlovala u soudu Buriánová. "Už dříve ale slíbil, že firma na konci února finančně posílí. Věřila jsem tomu," zdůraznila.

Ochotným věřitelem byla firma podnikatele Miroslava Tuttera. Buriánová na ni v rámci jištění půjček záhy převedla i aktiva leteckého podniku, jeho know-how, licence a nemovitosti zatížila věcnými břemeny (podle obhajoby účelovými) v její prospěch.

Zkrachovalý podnik vzal věřitel, do vedení šla i bývalá ředitelka

Moravan Aviation to v roce 2009 přivedlo do insolvence, kvůli čemuž přišel o svůj poslední majetek. "Veškerý majetek tak skončil v rukou toho, kdo na začátku poskytoval půjčky," připomněl Vrba.

Pár měsíců po krachu Moravanu Aviation začala letadla ve stejném areálu a s téměř totožnými lidmi vyrábět firma Zlin Aircraft. Vlastní ji Tutter a v jejím vedení sedí Buriánová.

Kriminalisté už prověřili, zda se nedopustili neoprávněného nakládání se svěřeným majetkem a poškozování věřitele. "Případ ale odložili, protože se nic takové nestalo," sdělila mluvčí zlínské policie Jana Bartíková. Tutter bude u soudu vypovídat na konci května.