Ten příběh začal před více než sto lety. Když byl Jan Antonín Baťa malý kluk a teprve ho čekal přesun do Zlína, pomáhal rodičům v Uherském Hradišti. Maminka vyráběla sodovku a vozila ji také na Velehrad.
„Na tradiční cyrilometodějské pouti jí prodali vždy několik tisíc lahví. Měla malinovou příchuť, všem moc chutnala a měli s ní velký úspěch,“ líčí Hájek.
Po loňském obnovení výroby sodovky už má i vlastní etiketu, kterou navrhla zlínská designérka Martina Stankušová.
„Chtěli jsme trošku jiný styl, který by byl moderní a oslovil i mladší generaci. Ale jsme zatím na začátku, teprve zadáváme výrobu,“ upozornil Hájek, který svůj záměr odstartoval v roce 120. výročí založení sodovkárny.
Sodovka má být k dostání ve Zlíně a podél Baťova kanálu
První malinová Baťovka by se mezi zákazníky mohla dostat na jaře, stejně jako ta klasická bez příchutě. Prozatím vyrobenou tisícovku třetinkových lahví ochutnávali hlavně lidé z různých baťovských společností nebo hosté některých restaurací.
Už se ale hlásí například informační centra nebo hradišťský park Rochus. Sodovka chutnala i turistům ve Francii, Španělsku nebo Itálii, kde ji v rámci svého eurotripu nabízela dvojice youtuberů.
Žádnou velkovýrobu ani prodej do obchodních řetězců však Hájek nechystá.
Ze sodovky z Rybáren, což je část města, ve které Baťovi žili a od roku 1897 také vyráběli nápoje, by se mělo stát regionální zboží. Proto by ji měli mít možnost ochutnávat především obyvatelé a návštěvníci zlínských kaváren a restaurací nebo občerstvovacích stánků podél Baťova kanálu, který zasahuje Kroměřížsko, Zlínsko a Slovácko.
„Ještě nevíme, jestli se Baťovka neobjeví také na zlínské konferenci, kterou pořádáme k letošnímu výročí narození Jana Antonína Bati,“ naznačil Hájek.