Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve Zlíně a Otrokovicích si lidé od července koupí jízdenku i přes SMS

  18:20aktualizováno  18:20
Cestující městskou hromadnou dopravou ve Zlíně a Otrokovicích zažijí jednu z největších změn v historii. Od července budou moci kupovat jízdenky přes mobilní telefon.
Lidé ve Zlíně a Otrokovicích si mohou od července koupit lístek pomocí SMS. Ilustrační snímek

Lidé ve Zlíně a Otrokovicích si mohou od července koupit lístek pomocí SMS. Ilustrační snímek | foto: MAFRA

Pohodlnost. To je největší výhoda nakupování jízdenek do městské hromadné dopravy přes mobil. Od 1. července jí budou moci využívat po vzoru jiných měst také lidé ve Zlíně a v Otrokovicích.

Tři druhy lístků koupené prostřednictvím SMS budou sice o pár korun dražší než v automatech či trafikách, ale stále budou výhodnější než jízdenky od řidiče. Dopravní podnik masivní zájem ze strany cestujících a tím pádem ani závratné příjmy, které by mu z nové služby plynuly, neočekává.

„Vycházíme vstříc zejména mladším cestujícím, kteří jsou zvyklí využívat mobilní technologie. A dáváme lidem také možnost koupit si jízdenku tam, kde nejsou automaty,“ přiblížil předseda rady jednatelů Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice Jiří Ondráš.

Nejlevnější lístek přes SMS vyjde na 20 korun, což je čtyřicetiminutová přestupní jízdenka. Dalšími dvěma druhy je celodenní za 90 korun a zlevněná za 45 korun pro děti a důchodce.

Dopravní podnik původně počítal se čtyřmi typy. Zlevněnou čtyřicetiminutovou za deset korun ale nakonec do prodeje nedal. „Důvodem byl malý cenový rozdíl ve srovnání s papírovou jízdenkou, která stojí devět korun,“ vysvětlil mluvčí dopravního podniku Vojtěch Cekota.

SMS jízdenky pro Zlín a Otrokovice

Od 1. července si budou moci lidé v městské dopravě nakupovat jízdenky přes mobil. Stačí jen, aby sms zprávu podle druhu jízdného odeslali na číslo 90206.

Do dvou minut dostanou odpověď v podobě číselného kódu, kterým se prokážou revizorovi.

Druhy sms jízdenek:

  • Přestupní na 40 minut za 20 korun ve tvaru DSZO
  • Celodenní přestupní za 90 korun ve tvaru DSZO24
  • Celodenní zlevněná za 45 korun ve tvaru DSZO24Z

Běžná jízdenka na dvacet minut stojí v automatu 12 korun, přestupní na půl hodiny 15 korun.

Vyšší náklady neočekávají

A jak bude nákup elektronického lístku vypadat? Cestující odešle na číslo 90206 esemesku ve tvaru, který odpovídá požadovanému typu jízdenky. Čtyřicetiminutová má kód DSZO, celodenní DSZO24. Do dvou minut dostane do mobilu zprávu s číslem, kterým se prokáže revizorovi.

„Každý lístek bude mít jedinečné číslo, které nemají jiné dopravní podniky,“ doplnil ředitel dopravního podniku Josef Kocháň.

Odesílateli, který službu využije, operátor částku odečte z předplaceného kreditu, nebo připočte k měsíčnímu vyúčtování. Jednoduchou mobilní transakci si musí každý vyřídit před nástupem do trolejbusu. Revizoři ale nebudou kontrolovat pravost SMS pomocí čteček, jak to funguje třeba v Olomouci.

„Odešlou na speciální číslo jen tři vybrané znaky z celého čísla SMS jízdenky a jako odpověď dostanou do svého mobilu potvrzení o pravosti,“ upřesnil Cekota.

Rozdíl s Olomoucí je ještě v další věci. Zatímco tam stálo zavedení systému statisíce korun, ve Zlíně ho dopravní podnik spouští téměř zadarmo. Náklady byly jen na zavedení mobilů pro revizory.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

„Samotný provoz je ekonomicky neutrální. Provizi firmy, která systém provozuje, pokryje vyšší cena jízdenky,“ podotkl Cekota.

Jedinou neznámou tak zůstává zájem cestujících. Částečně se dá ale už vyčíst z toho, že někteří lidé se snažili SMS jízdenky kupovat během června, takže dopravní podnik musel na zkoušku spuštěný systém zablokovat.

„Nemyslím si ale, že zájem bude masový. Za SMS lístky by lidé mohli ročně utratit do dvou set tisíc korun,“ odhaduje náměstek primátora Jiří Kadeřábek.

V Olomouci, kde s prodejem lístků přes mobil začali na konci roku 2012, si za první měsíc koupilo SMS jízdenku zhruba deset tisíc lidí. Aktuálně jich bývá kolem třiceti tisíc měsíčně, což je zhruba sedm procent cestujících.

„Zpočátku jich rapidně přibývalo, pak se jejich počet ustálil. Přesto je služba oblíbená a využívaná,“ zhodnotila mluvčí olomouckého dopravního podniku Magdaléna Kopřivová.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Při dopravní nehodě na hlavním tahu mezi Hulínem a Kroměříží v neděli zemřel...
Chodce bez reflexních prvků srazilo v mlze auto, muž na místě zemřel

Osobní auto v neděli ráno smrtelně zranilo chodce, který se pohyboval na frekventované hlavní silnici mezi Hulínem a Kroměříží. V době nehody byla mlha a...  celý článek

Citát Tomáše Bati v předvolebním materiálu Svobodných.
Baťa by volil naši stranu, napsali Svobodní na Facebooku

Tomáš Baťa by ve sněmovních volbách hlasoval zřejmě pro Svobodné. To není prognóza politologů, ale tvrzení samotných Svobodných ve Zlínském kraji, které...  celý článek

V trase budoucí dálnice D55 u Napajedel už pracují archeologové.
Archeologové zkoumají místa, kudy povede obchvat Otrokovic

Otrokovice jsou zase kousek blíž vytouženému dálničnímu obchvatu. Nedaleko sousedních Napajedel už vjela do trasy plánované dálnice D55 těžká technika a na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.