Silnice ve Zlínském kraji potřebují opravy. Nejvíc na Kroměřížsku a Vsetínsku.

Silnice ve Zlínském kraji potřebují opravy. Nejvíc na Kroměřížsku a Vsetínsku. | foto: Jaroslav Šnajdr, MF DNES

Silnice v kraji mají vysvědčení. Nejhorší jsou na Kroměřížsku

  • 0
Po špatných cestách jezdí nejčastěji řidiči v kroměřížském a vsetínském regionu. Řidiče na nich čekají vyježděné koleje, rozdrolené krajnice, díry i chybějící dělicí čára. Naopak méně havarijních silnic než loni mají na Hradišťsku a Zlínsku. Vyplývá to z odborného hodnocení stavu krajských silnic druhé a třetí třídy.

Vysvědčení pro krajské silnice

Kroměřížsko

1 - 77 km, 2 - 64 km, 3 - 52 km, 4 - 79 km, 5 - 233 km

Uherskohradišťsko

1 - 39 km, 2 - 93 km, 3 - 59 km, 4 - 100 km, 5 - 112 km

Vsetínsko

1 - 32 km, 2 - 57 km, 3 - 52 km, 4 - 96 km, 5 - 155 km

Zlínsko

1 - 59 km, 2 - 72 km, 3 - 76 km, 4 - 131 km, 5 - 133 km

"Jezdím do Zlína a zpátky každý den a třeba v zimě, za deště nebo v noci je to hodně nepříjemné. Pokaždé, když se vyhýbám autobusu, riskuju, že si zničím auto," popsal cestování Marek Špičák z Holešova.

Podobné zkušenosti má v kroměřížském regionu hodně řidičů. Více než polovina cest je tam totiž ve špatném, nebo dokonce v havarijním stavu. Stejně je na tom Vsetínsko, o něco lépe Zlínsko a vůbec nejlepší situace v kraji panuje na Uherskohradišťsku.

Potvrdili to odborníci z brněnské firmy PavEx Consulting, kteří hodnotili cesty v celém Zlínském kraji. Známkovali je stejně jako učitelé hodnotí své žáky ve škole. Cesty, které spravují krajští silničáři, tedy druhé a třetí třídy, dostaly letos průměrnou známku 3,55. To je horší než loni i předloni.

Cesty stárnou a opotřebovávají se

"Rozdíly jsou sice velmi malé, ale spokojení nejsme. Potřebovali bychom více peněz na opravy, aby se známka mohla dlouhodobě výrazněji zlepšovat," konstatoval šéf Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý.

Pětku dostalo například více než 230 kilometrů cest na Kroměřížsku. Mezi nimi třeba úsek mezi Roštínem a Zdounkami, mezi Bystřicí pod Hostýnem a obcí Blazice nebo mezi Přílepy a Lukovečkem.

Ještě před pěti lety bylo na Kroměřížsku ve špatném stavu jen 155 kilometrů cest, tedy o 80 kilometrů méně.

"Povrch se zhoršil přirozeným stárnutím a opotřebením. Proto některé silnice, které ještě před rokem dostaly známku čtyři, teď skončily v nejhorší kategorii," vysvětlil Malý.

Ve srovnání s rokem 2007 si pohoršili i řidiči na Vsetínsku, kde je nyní v havarijním stavu 155 kilometrů, zatímco tehdy jich bylo jen 95. Zlínské cesty jsou na tom stejně. Před pěti lety dostalo nejhorší známku jen 76, teď už 133 kilometrů silnic.

Poznají to například ti, kteří cestují ze Slavičína přes Lipovou a Loučku do Vizovic a odtud třeba do práce v krajském městě. S nepříjemným cestováním musejí počítat i motoristé, kteří jezdí z Horní Lidče do Valašské Senice nebo z Velkých Karlovic přes Leskové k hranici se Slovenskem.

K lepší známce pomohlo opravené centrum Hradiště

"Je tam asi tříkilometrový úsek, který by potřeboval opravit. Nejen povrch, ale třeba i křivé a zrezivělé zábradlí u cesty," řekl starosta Velkých Karlovic Miroslav Koňařík.

Podle hodnocení je na tom nejlépe hradišťský region. Těch nejhorších cest má jen něco málo přes 100 kilometrů, což je nejméně z celého kraje, průměrnou známku za své úseky má nejlepší a za posledních pět let se tady dokonce počet havarijních kilometrů snížil.

Proto se teď díky opravám jezdí jednodušeji například z centra Uherského Hradiště do místní části Jarošov nebo z Březolup do obce Šarovy. Například spojnice mezi Bánovem a Nezdenicemi nebo cesta z Vážan do Boršic u Buchlovic však zůstávají dál mezi havarijními.