Nadjezd na Gahurově ulici ve Zlíně vznikl v osmdesátých letech minulého století.

Nadjezd na Gahurově ulici ve Zlíně vznikl v osmdesátých letech minulého století. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Zlín a Vsetín zažijí potíže později, opravy nadjezdů silničáři odložili

  • 5
Opravy důležitých nadjezdů ve Zlíně a ve Vsetíně, které pořádně zkomplikují dopravu, se odkládají. Zlínská akce možná jen o několik týdnů, vsetínská určitě o rok.

Po zlínském nadjezdu, který slouží jako příjezd na největší městské sídliště Jižní Svahy, projede denně 16 tisíc aut. Takže je jasné, že když ho silničáři začnou opravovat, způsobí to ve městě velké potíže s dopravou.

Dělníci měli na nadjezd nastoupit podle původních plánů už na jaře, později termín posunuli na začátek léta, ani to ale určitě nestihnou.

Kvůli komplikacím s výběrovým řízením na dodavatele začnou práce za 77 milionů korun nejdříve v červenci, avšak dost možná až příští rok na jaře.

Zlínský nadjezd přechází přes řeku Dřevnici, koleje a několik cest.

„Kdybychom zahájili stavbu později než v červenci, nemuseli bychom ji stihnout do zimy. A nadjezd nemůžeme nechat částečně uzavřený do příštího roku,“ naznačil náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka.

Silničáři nejdříve uzavřou polovinu čtyřproudového nadjezdu v úseku dlouhém 450 metrů. Vymění na něm asfaltový povrch, chodníky i zábradlí. To bude trvat tři měsíce. Pak přijde na řadu druhá polovina. Volný zůstane vždy jen jeden pruh v každém směru.

„Podle původních plánů jsme chtěli první polovinu nadjezdu udělat letos, druhou příští rok. Zpomalilo se ale vypsání výběrového řízení, protože přicházelo hodně dotazů k projektu,“ doplnil Berecka.

Pokud silničáři vyberou dodavatele v červnu, v červenci by se mohlo začít.

Práce by ustaly jen na poslední srpnový víkend, kdy se ve Zlíně jede i po nadjezdu (jehož půlka by byla uzavřená) městská rychlostní zkouška Barum Czech Rally.

„Jasno ohledně termínů budeme mít za měsíc,“ řekl Berecka.

Ve Vsetíně je nutné vypsat nové výběrové řízení

Jasnější je situace ohledně rekonstrukce chátrajícího nadjezdu Pionýrů ve Vsetíně, který přivádí dopravu do centra od Zlína. Také ta měla odstartovat na začátku léta, silničáři ale počítají se zahájením až za rok.

To však může způsobit kolaps dopravy, protože ve stejnou dobu se bude dělat rekonstrukce obchvatu a důležité křižovatky v centru.

„Stavět bychom měli začít na jaře příštího roku. Práce nejspíše potrvají dvě stavební sezony,“ řekl k nadjezdu šéf Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý.

Nadjezd ve Vsetíně se dočká opravy.
Do konstrukce vsetínského nadjezdu zatéká.
Nadjezd přivádí dopravu do centra Vsetína.

Nadjezd přivádí dopravu do centra Vsetína, do jeho konstrukce ale zatéká.

Posun termínu způsobily nesrovnalosti v zadávacím řízení. Při dotazech potenciálních dodavatelů směrem k silničářům vyšlo najevo, že je nutné upravit soupis prací, dodávek a služeb nezbytných k opravě jednoho z nejdelších mostů ve Zlínském kraji.

„Po úpravách se změnila předpokládaná cena a překročil se limit pro podlimitní veřejnou zakázku,“ upřesnil Malý.

Aby silničáři neporušili zákon, musejí řízení zrušit a vypsat nové. To znamená, že příští i přespříští rok budou řidiči projíždět vždy jen po polovině opravovaného mostu. Ze dvou současných pruhů každým směrem jim zůstane k dispozici jediný.

Ve městě se sejde série dopravních omezení

Vedení vsetínské radnice vnímá posun jako vážný problém.

„S opravami nadjezdu jsme počítali, věřili jsme, že je stavba jasná a od léta pojede,“ reagoval starosta Jiří Čunek.

Obává se dopravního kolapsu v centru města. Už na podzim příštího roku má totiž vypuknout také rekonstrukce vsetínského obchvatu a křižovatky poblíž čerpací stanice Shell.

Na místě, kde se stýká výpadovka z města se silnicí první třídy, se často stávají vážné nehody.

Ve směru od Valašského Meziříčí proto vznikne před křížením cest nová rampa, která svede auta jedoucí na Vizovice a Zlín mimo křižovatku.

Na jaře 2017 se zároveň začne u nádraží budovat nová obchodní galerie.

Od roku 2018 je pak v plánu i oprava samotného vlakového nádraží a blízkého okolí.

„Domnívali jsme se, že tyto velké stavby na sebe budou plynule navazovat. Teď to vypadá, že některé z nich pojedou souběžně, což pravděpodobně přinese velké komplikace v dopravě,“ poznamenal Čunek.

Silničáři se obavy radnice snaží mírnit, alespoň co se týče výhledu na příští rok.

„S větším omezením provozu souvisejícím s úpravami obchvatu počítáme až v roce 2018,“ vzkázal Karel Chudárek, šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic, jež bude obchvat opravovat.