I kvůli novele zákona už letos R49 z Hulína do Fryštáku určitě vznikat nezačne.

I kvůli novele zákona už letos R49 z Hulína do Fryštáku určitě vznikat nezačne. | foto: MF DNES

Silnici R49 potkala další potíž, její stavbu přibrzdí i nový zákon

  • 15
Stavba důležitých cest ve Zlínském kraji v čele s R49, které mají pomoci zdejší dopravě, se o několik měsíců zpozdí. Důvodem je novela zákona o posuzování vlivu velkých staveb na životní prostředí.

Zdá se, že plánované rychlostní silnici R49 z Hulína do Fryštáku, která má napojit téměř prázdnou strategickou průmyslovou zónu u Holešova, není přáno. Přesněji řečeno: řidiči musejí počítat s tím, že se její výstavba zase zpozdí.

Nejdříve chyběly peníze.

Pak po válce s ekology stavební povolení.

Potom se řešilo stěhování křečka, na které si silničáři zpracovali předraženou studii.

A teď přišla další komplikace – novela zákona o posuzování vlivu na životní prostředí (takzvaná studie EIA), která platí od dubna.

Z ní vyplývá, že ministerstvo musí u velkých staveb zpětně potvrdit výsledky řízení EIA o jejich vlivu na přírodu. To znamená, že i když úřady po mnoha měsících řekly, že je stavba v pořádku, musí teď prověřit, zda bylo hodnocení správné. Nařizuje to Evropská komise, která si tím podmínila dávání dotací.

„Týká se to všech větších silnic ve Zlínském kraji. Bude to znamenat jejich zdržení, tipuji, že v řádech měsíců,“ reagoval šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Karel Chudárek.

V případě silnice R49 to znamená, že definitivně padá, byť jen teoretická možnost, že by se začala stavět letos. A Chudárek už ani nechce odhadovat náhradní termín.

„Nejdříve začneme příští rok, ale opravdu nevím. Pořád se objevují problémy,“ řekl Chudárek.

Silničáři zatím neví, jak má žádost vypadat

V případě dokončení obchvatu Otrokovic, který je součástí rychlostní cesty R55, by se mohlo plánované zahájení příští rok stihnout. Ale ani to není jisté. Silničáři totiž zatím netuší, jak mají o potvrzení řízení EIA, takzvaný coherence stamp, žádat.

„Neexistuje ‚kuchařka‘, jak by měla žádost vypadat, co by měla obsahovat,“ upozornil Chudárek.

Situaci řeší ministerstva životního prostředí a dopravy. Podle mluvčího resortu dopravy Tomáše Neřolda by časové ztráty nastat neměly.

„Pravidla se mění kvůli formě, nepůjde o věcné posuzování. Věříme, že se učiní formalitám zadost a ke zdržení nedojde,“ řekl Neřold.

Ministerstvo životního prostředí, které hodnocení EIA posuzuje, dosud ani nevydalo metodiku, jak podle novely zákona postupovat.

„Metodika bude vydaná do konce května,“ řekla mluvčí ministerstva Petra Roubíčková s tím, že úředníci už vyřizují individuální žádosti.

„Lhůta k ověření stanovisek je 30 dní, takže k obavám z průtahů není důvod,“ doplnila.

Zdrží se Lešná i Semetín?

Avšak první komplikace se objevují. Na stavbě silnice R7 u Velemyšlevsi v severních Čechách projektanti zjistili, že by bylo lepší most postavit jinak než v původním plánu.

„Bohužel to musí opět projít posouzením vlivu na životní prostředí, ačkoliv se na stavbě prakticky nic nemění. Je to velké zdržení,“ posteskl si Roman Lenner z projektantské firmy Valbek.

Ale i ve Zlínském kraji přicházejí potíže. V případě rozestavěné 3. etapy přeložky silnice I/35 z Valašského Meziříčí do Lešné silničáři plánují drobné změny.

„Jejich běžné vyřízení by nestálo za řeč, teď nevíme, jak dlouho to bude trvat,“ dodal Chudárek.

Obává se také zdržení u chystané 2. etapy silnice ze Semetína do Bystřičky.

,