Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Motorkáři a cyklisté mají ve Zlíně problém, semafory na ně nereagují

  • 34
Indukční smyčky, které ovládají semafory ve Zlíně, často nereagují na jízdní kola a motorky s plastovým obložením. Město však zatím lepší systém ovládání dopravy nezná.

Když chtěl Jakub Galant odbočit na své motorce z hlavní třídy mezi Zlínem a Otrokovicemi do Malenovic, narazil na problém. Na semaforu ne a ne naskočit zelená, která by mu umožnila jízdu vlevo.

„Když to trvalo několik minut a mezitím už stála auta v protějším směru, přišlo mi to divné. Pak mi došlo, že jsem zřejmě nespustil čidlo semaforu,“ popsal motorkář. Nejdříve chtěl počkat, až přijede nějaké auto za ním a detekci spustí, jenže k jeho smůle nikdo neodbočoval.

„Asi po deseti minutách jsem to riskl a projel na červenou,“ přiznal Galant.

Není zdaleka jediným, kdo se do takové situace dostal. Drtivá většina zlínských semaforů je řízena tzv. indukční smyčkou. Znamená to, že pod povrchem vozovky je uložená indukční cívka a v asfaltu drát, který funguje jako detektor.

Na některých křižovatkách naskakuje zelená bez spuštění čidla sama od sebe v delším intervalu, na některých vůbec.

Stejné potíže řeší víc měst v zemi

Potíž je v tom, že indukční smyčka reaguje na kovy.

„Pokud tedy přijede na křižovatku cyklista nebo člověk na motorce, která má plastové obložení, může se stát, že detekci nespustí,“ vysvětlil šéf radničního odboru koncepce a realizace dopravních staveb Karel Říha.

I on jezdí na motorce a zkušenost s nespuštěním semaforu osobně zažil.

„Bohužel neexistuje univerzální recept, jak to vyřešit. Někteří lidé radí snažit se najet motorkou či kolem přímo nad zařízení v asfaltu, ale to bych nedoporučil. Šachovat takto přímo v křižovatce může být nebezpečné,“ upozornil Říha.

Celou problematiku chce ještě probrat s firmou, která technologie do křižovatek dodává, a snažit se problému předejít. To ale nebude jednoduché. Stejnými potížemi se totiž dlouhodobě zabývá více větších měst v zemi.

„Jsou i jiné varianty, jak semafory řídit. Na křižovatce směrem na Kostelec jsme zkoušeli videodetekci pomocí kamer. Ukázalo se, že to má své mouchy. Pokud hustě pršelo nebo sněžilo, systém nefungoval správně,“ zmínil Říha.

Za jízdu na červenou hrozí pokuta a pět bodů

A co tedy dělat, pokud se člověk do takové situace dostane? Motorkářům nezbývá než čekat.

„Samozřejmě nejezdit na červenou,“ varuje krajský koordinátor Besipu Zdeněk Patík.

Mimo narušení bezpečnosti provozu by hříšníkovi hrozila pokuta až pět tisíc korun ve správním řízení a přičtení pěti trestných bodů.

„Cyklista by měl v takovém případě slézt z kola, přejít po přechodu a pokračovat dál. Další rada je nejezdit po silnici tam, kde je možnost využít cyklostezku,“ popsal Patík, podle něhož je jinak systém zlínských semaforů nastaven správně.

„Zelená vlna funguje, doprava ve městě je plynulá a bezpečná. Město navíc plánuje další cyklostezky, což tento problém taky částečně odstraní,“ dodal.