Silnice I/57 už je rozšířená u Vsetína, kde prochází také průmyslovou zónou Bobrky. | foto: Jan Salač

Další část silnice mezi Vsetínem a Meziříčím začne vznikat za dva roky

  • 18
Klikatá silnice I/57 spojující Vsetín s Valašským Meziříčím, které od sebe dělí dvacet kilometrů, změní trasu. Její část bude mít dva pruhy v každém směru. První šoféři by se po nich mohli projet v roce 2022.

Denně po ní projede na 18 tisíc aut a jde o jeden z hlavních tahů ze Zlínského kraje směrem na sever Moravy a Slovensko.

Silnice I/57 mezi Vsetínem a Valašským Meziříčím však takovému náporu nestačí. Je úzká, plná zatáček. A když se na ní objeví pomalý kamion, autobus či traktor, začnou se tvořit dlouhé kolony.

Plánovaná trasa silnice I/57 mezi valašskými obcemi Jablůnka a Bystřička.

Silničáři proto pracují na jejím rozšíření. Už od června 2009 se jezdí ve čtyřech pruzích mezi Semetínem a Ratiboří a nyní má přibýt stejná možnost v úseku mezi Ratiboří a Bystřičkou. Stavět se má začít v roce 2019 a hotovo může být tři roky poté.

Klíčové přitom je, že trasa silnice se změní. Nově povede podél Vsetínské Bečvy, kterou na dvou místech překoná prostřednictvím mostů. Navíc se vyhne zástavbě.

„Plynulá doprava, kterou nová trasa silnice zajistí, je lepší než neustálé brzdění. Jak z hlediska životního prostředí, tak i hluku nebo otřesů,“ vysvětlil šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

„Dnešní silnice je úzká a vede přes řadu obcí, což není ideální. Zvlášť když po ní jezdí jeden kamion za druhým,“ dodal Rudolf Hradil, který v Ratiboři provozuje autodopravu.

Silničáři znovu posuzují vliv na životní prostředí

První platné územní rozhodnutí stavba získala už před patnácti lety. Projekt se pak ale několikrát přepracovával a chyběly peníze. Další zvrat přinesla novela zákona o posuzování vlivu velkých staveb na životní prostředí z dubna 2015, takzvaná studie EIA.

Potřebné osvědčení, zda se v trase silnice nevyskytují například vzácní živočichové, si proto silničáři museli nechat udělat znovu.

„V březnu dokončíme biologický průzkum. Nemám ale informace, že by přinesl něco abnormálního,“ naznačil Chudárek.

Pokud se jeho slova potvrdí, do konce roku by silničáři chtěli mít znovu platný posudek EIA. Na něj naváže projektová příprava pro stavební povolení a výkup potřebných pozemků. Zatím jich ŘSD chybí zhruba čtvrtina.

„Pokud nenastanou komplikace, vysoutěžili bychom na začátku roku 2019 zhotovitelskou firmu a v létě se může začít stavět,“ konstatoval Chudárek.

Místní odmítli stavbu estakády

Zmíněné datum ukončení stavby do roku 2022 by neměly ohrozit ani změny projektu, které si prostřednictvím ŘSD vyžádaly obce. Vypustit chtějí především vybudování estakády poblíž splavu, která měla sloužit jako nová spojnice mezi Jablůnkou a Pržnem.

„Viadukt měl být dlouhý asi 400 metrů a vést přes Bečvu a železniční trať. S jeho stavbou jsme nesouhlasili, protože by šel kolem domů, navíc by nám zničil parcely pro další výstavbu,“ řekl Čeněk Hajný, starosta Jablůnky.

Obě obce už nyní spojuje starý most s pilířem uprostřed řečiště. Ten se ale zbourá. Na jeho místě vznikne nový most, který získá oporu pouze v březích hráze. „Voda díky tomu bude mít plynulý průchod,“ objasnil starosta Pržna Jaroslav Machala.

Kromě vozovky má nový most mít i chodník, který nyní schází. Provoz na úzké cestě pak budou zřejmě řídit semafory.

„Silničáři věděli dlouho dopředu, že tuto myšlenku budeme prosazovat. Zdržení stavby by kvůli nám nastat nemělo,“ ujistil Machala.

Chystají i obchvat Meziříčí

Novinku má představovat také vybudování silnice od sjezdu ze silnice I/57 u Ratiboře do Pržna. Cesta povede kolem areálu zemědělského družstva až k prodejně Jednoty.

Další významnou stavbou v případě silnice I/57 bude vybudování obchvatu Valašského Meziříčí. Začínat bude u Jarcové, následně po něm šoféři projedou mezi Meziříčím a Poličnou a před Juřinkou je cesta svede do průmyslového areálu a dál až za areál chemičky Deza. Stavět se má začít za tři roky (více zde).

Poté bude cestu mezi Vsetínem a Valašským Meziříčím potřeba rozšířit už jen v úseku Jarcová–Bystřička.

„V tomto případě pracujeme na technicko-ekonomické studii, která se týká trasování silnice. Jsou dvě varianty. Buď rozšíříme stávající cestu na čtyři pruhy, nebo povede silnice tunelem. Samotná příprava potrvá zhruba deset let,“ doplnil Chudárek.