Hasiči zasahovali podél trati Staré Město - Moravský Písek, kde opakovaně...

Hasiči zasahovali podél trati Staré Město - Moravský Písek, kde opakovaně hořela tráva. | foto: HZS Zlínského kraje

Riziko požárů roste u železnice i na stavbách, stačí malá jiskra

  • 0
Požáry kolem železniční trati opakovaně zpomalily nebo zastavily pravidelné spoje. Vyschlé meze totiž dokáže zapálit i jiskra z vlaku. Vyššímu riziku požárů čelí také silničáři nebo stavební firmy.

Byla to pro něj běžná práce při opravě mostu. Stačilo však zapnout frézu a řezat železo.

„Tráva v příkopě se do minuty vzňala od jiskry. Nikdy jsem nic podobného nezažil,“ kroutí hlavou devětačtyřicetiletý Ondřej Sedlařík ze Zlína.

Několikatýdenní sucho výrazně zasahuje už i do práce stavebních firem nebo silničářů. Stačí rutinní manipulace s bruskami, frézami a dalšími běžně používanými stroji poblíž vyprahlé plochy – a k požáru není daleko.

„Je to rizikovější prostředí než jindy, protože třeba tráva kolem kolejí, na kterých pracujeme, je hodně vyschlá,“ zdůraznil Juraj Novodomec, který má na starosti bezpečnost práce v jedné z největších českých stavebních firem Skanska.

Na nákladním voze zřejmě byla závada

Právě kolem železniční trati likvidovali hasiči v posledních dnech požár už několikrát. Nedávno to bylo u zastávky v Brumově-Bylnici a v neděli i v pondělí zase na důležité trati mezi Starým Městem a Moravským Pískem.

Ve všech případech se na rozsahu podepsalo i současné sucho. Ve vyprahlém porostu se o víkendu oheň rozšířil až na dvanáct kilometrů a zlikvidovaly ho až desítky hasičů z celého regionu.

„Byl to extrémní rozsah,“ přiznal mluvčí krajských hasičů Libor Netopil (více zde).

Železničáři museli trať uzavřít a víc než tříhodinové zpoždění nabraly nejen regionální spoje, ale i rychlíky nebo mezinárodní vlak mířící z Polska do Rakouska. Omezení se dotkla tisíců cestujících.

„Předpokládáme, že někteří uplatní nárok na odškodnění,“ uvedla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Podle prvních závěrů vyšetřovatelů se tráva kolem kolejí vzňala kvůli jiskrám při brzdění.

„Šlo zřejmě o technickou závadu na nákladním voz. Za normálních okolností z brzd žádné jiskry nelétají,“ konstatoval mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Rizikové práce musí dělníci hlásit dopředu hasičům

Proč se situace o den později opakovala, jasné není. Podle Netopila není vyloučeno, že se oheň na stejných místech rozhořel sám.

Zvýšená opatrnost proto teď platí hlavně při venkovních pracích. Při stavbách i na polích, kde už několikrát hořel kombajn kvůli technické závadě.

„Používáme technologie, kde nežádoucí teplo nevzniká, ale třeba při svařování takové riziko existuje,“ naznačila mluvčí stavební firmy Strabag Edita Novotná.

Proto musejí dělníci používat zástěny a kryty, omezují používání otevřeného ohně a plánované rizikové práce hlásí dopředu hasičům.

Takové opatření platí i v okolí muničních skladů ve Vlachovicích. „Máme povinnost hlásit jakékoliv zemědělské práce v okolí areálu,“ řekl starosta Zdeněk Hověžák.

Kvůli vedru firmy začínají s pracemi v brzkých ranních hodinách. „Pracujeme od pěti ráno, protože některé technologie se kvůli horku hodně zpomalují,“ informoval Martin Navláčil ze zlínské stavební firmy.