Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj | foto: MF DNES

Důležitá silnice D49 zůstává na papíře, zdržují ji požadavky euroúředníků

  • 66
Plánovaná dálnice D49 z Hulína do Fryštáku měla mít během roku 2015 hotové stavební povolení a letos se počítalo se zahájením stavby. Jenže tyto termíny opět neplatí. Prodlužuje se opětovné ověření dopadů na životní prostředí, které požaduje Evropská unie.

Tu silnici by uvítaly desítky tisíc řidičů ze Zlínského kraje i těch, kteří tudy jenom projíždějí. Ovšem než na ni vjedou, bude to ještě notných pár let trvat.

Řeč je o dálnici D49 z Hulína do Fryštáku (původně R49, od letošního roku se ale všechny rychlostní silnice změnily na dálnice).

Stát je připravený na ni dát miliardy korun. Jenže zatím není na světě ani stavební povolení, i když už mělo loni být. K dalšímu oddálení přispěla byrokratická povinnost vyvolaná Evropskou unií, s níž si česká ministerstva dosud nedokázala poradit.

V důsledku toho silničáři musí čekat se založenýma rukama a šoféři si možná už ťukají na čelo.

„Nic nového se neudálo,“ přiznal šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Karel Chudárek.

Silničáři přitom netrpělivě čekají na vyjádření ministerstva životního prostředí. To musí na základě nařízení Evropské unie znovu ověřit a „orazítkovat“ řízení EIA, v němž se posuzuje dopad stavby na životní prostředí.

„Jenže dokud nenastane shoda s Unií, nemůžeme vydávat ověření,“ řekla zástupkyně mluvčí ministerstva Jana Taušová.

Měla to být jen formalita

Od loňského dubna platí novela zákona, podle níž se musí v tomto ohledu prověřit všechny velké stavby.

I když úřady už dříve řekly, že je stavba v pořádku, ministerstvo má povinnost složitá řízení projít znovu a potvrdit, zda bylo tehdejší hodnocení správné a v souladu s nařízeními Bruselu.

Evropská komise si tím podmiňuje poskytování dotací. Zpočátku to vypadalo, že půjde jenom o formalitu, která úředníkům zabere maximálně pár týdnů.

„Lhůta k ověření stanovisek je třicet dní, takže k obavám z průtahů není důvod,“ ujišťovala loni v květnu mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková. Podobně optimisticky se vyjadřovalo i ministerstvo dopravy.

Zlínští silničáři požádali o ověření a dodali všechny podklady. Nicméně ani za půl roku ověření nemají. A co hůř, hned tak brzo ho ani mít nebudou.

V čem je problém? EIA se dělala ještě před vstupem do Unie

Problém je v tom, že EIA u silnice R49 se dělala v roce 2001, tedy ještě před vstupem České republiky do Evropské unie. A ministerstva životního prostředí, dopravy a pro místní rozvoj teď v Bruselu vyjednávají o tom, jak takováto stanoviska ověřovat.

„Cílem je přesvědčit Evropskou komisi, že i při využití starších stanovisek jsme schopni naplnit požadavky směrnice EIA,“ vysvětlila Taušová.

„Jde nám o to, aby nebylo nutné opakovat celý proces EIA u všech projektů s takto starým stanoviskem,“ doplnila.

To je pro podobně velké stavby dobře, ovšem v případě silnice D49 to znamená další podstatné zdržení.

Nejprve chyběly peníze, pak povolení, poté se objevil křeček

Komplikace jsou už nedílnou součástí příprav dálnice, jež má lépe propojit Zlínský kraj se zbytkem republiky. Nejprve scházely státu peníze, pak zase stavební povolení, které soud zrušil, protože si silničáři nevyřídili výjimku se zásahem do oblasti s výskytem chráněných živočichů.

Následně se objevil problém s křečkem polním, který žije v trase cesty a je ho třeba přestěhovat (více zde). Povolení k tomuto netradičnímu kroku však mohou silničáři dostat až po ověření řízení EIA.

To, že výstavba, vlastně jen vyřízení povolení, bude trvat sedm let a déle, Chudárka ani ve snu nenapadlo.

„Věřil jsem, že se bude po cestě jezdit v roce 2011 či 2012,“ přiznal před časem Chudárek.

„Teď už nebudu říkat žádný termín, protože opravdu nevím, kdy budeme moci stavbu zahájit,“ popsal.

Některé problémy si však silničáři způsobili sami. Upozornili na sebe i tím, že si na mapování výskytu křečka nechali zpracovat studii za dva miliony korun. Materiál přitom obsahoval jen padesát stran.