Po rozšíření silnice mezi Zlínem a Otrokovicemi zrychlil cestování trolejbusy i systém, kterým řidiči ovládají křižovatky.

Po rozšíření silnice mezi Zlínem a Otrokovicemi zrychlil cestování trolejbusy i systém, kterým řidiči ovládají křižovatky. | foto: Jan Karásek, MAFRA

Cestování ve Zlíně zrychlilo, trolejbusy mají zelenou vlnu

  • 13
Prodloužit zelenou nebo naopak zkrátit červenou na semaforu si mohou řidiči trolejbusů ve Zlíně a Otrokovicích. Umožňuje jim to nový systém, díky němuž jim zároveň palubní počítač poradí, kdy je optimální, aby před křižovatkou vyrazili ze zastávky.

Zlínským řidičům trolejbusů a autobusů se daří využívat vymožeností techniky, o nichž se jejich předchůdcům ani nesnilo. Navíc z toho profitují cestující, kteří bývají k městské hromadné dopravě často kritičtí.

O co jde? V dubnu končí zkušební provoz systému, díky kterému šoféři stojí kratší dobu na křižovatkách.

Prostřednictvím palubních počítačů získávají aktuální informace o tom, v jaké chvíli mají vyjet ze zastávky, aby měli na nejbližší světelné křižovatce zelenou. Zařízení může také na semaforu prodloužit zelenou, pokud se blíží trolejbus. Anebo zkrátit červenou, když čeká.

"Řidiči mají přehled o tom, kdy jim naskočí zelená a kdy červená. Nezůstávají stát na většině křižovatek jako dříve," vysvětlil náměstek primátora Jiří Kadeřábek.

"Díky tomuto systému se výrazně zlepšil průjezd Zlínem i Otrokovicemi a zmenšilo se zpoždění vozidel MHD," upozornil hlavní dispečer Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Josef Polách.

Padesátkou projedou Zlínem plynule všichni

Tím, že trolejbusy a autobusy neztrácejí čas na křižovatkách, mohou déle stát na zastávkách, což uvítají cestující. Na trase mezi Zlínem a Otrokovicemi by to znamenalo zkrácení celkové doby jízdy, což se může promítnout do jízdních řádů už na příští rok.

Nový systém si pochvalují i šoféři MHD. "Od zastávky Cigánov na zastávku Dlouhá jsem projel přes semafory souvislou jízdou," hlásil řidič Miroslav Čech.

"Je to poznat. Vítáme to, situace při průjezdu městem je lepší, než tomu bylo dříve," přidala se jeho kolegyně Jarmila Konečná.

Do systému je zapojeno 38 křižovatek ve Zlíně a Otrokovicích. Zlínská radnice do projektu investovala 36 milionů, z toho 30 milionů chce získat z Evropské unie.

Ostatní motoristy na dálku ovládané křižovatky neomezí. Podle vedení města je důležité, že se řízení dopravy modernizuje.

"Mnozí řidiči už jistě zaznamenali, že pokud mají na tachometru padesát kilometrů v hodině, jsou víceméně schopni projet Zlínem po klíčové silnici do Otrokovic plynule," dodal Kadeřábek.