Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Luděk Ovesný, MAFRA

Odboráři ČSAD Vsetín po pár hodinách obrátili, stávkovat nebudou

  • 9
Desítky tisíc lidí v části Zlínského kraje spoléhající se na veřejnou dopravu si můžou vydechnout, řidiči z ČSAD Vsetín totiž pár hodin po ohlášení čtvrteční stávky změnili postoj. Jejich autobusy tak nakonec normálně vyjedou.

Díky nařízení vlády si od letoška na výplatních páskách polepšili o tisíce korun. Zlínský kraj byl dokonce vůbec prvním v zemi, který začal řidičům autobusů vyšší mzdy vyplácet. Přesto se většina ze 435 řidičů ČSAD Vsetín chtěla zapojit do čtvrteční celorepublikové, celodenní stávky. A to hlavně ze solidarity k regionům, kde kolegové přidáno nedostali.

Zapojení do stávky ohlásili odboráři ČSAD Vsetín v pondělí odpoledne, v úterý to zase odvolali.

„Ráno jsme dostali na sekretariát dopis, že se řidiči ke stávce nepřipojí. Stávka se ruší. V podstatě mi to odboráři nevysvětlili, prý se tak prostě dohodli,“ sdělil MF DNES ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

„Zjistili jsme, že jsme ve Zlínském kraji jediní, kdo by se zapojil. Šli bychom hlavou proti zdi, zůstali jsme sami. Nestojí to za to. Zvlášť, když stávku dokonce začínají rušit kraje, kde peníze nedostali a které jsme chtěli podpořit,“ vysvětlil předseda odborů ČSAD Vsetín Miroslav Hruška.

Dopravce dominuje na Zlínsku a Vsetínsku

Pokud by skutečně většina z řidičů tohoto dopravce ve čtvrtek nepřišla do práce, veřejnou dopravu by to zcela ochromilo. Společnost totiž každý den zajišťuje 2850 spojů, tedy téměř polovinu, která v regionu jezdí. Dominuje především na cestách na Zlínsku a Vsetínsku.

„Vnímám to tak, že člověk někdy udělá chybu. Uvědomí si, co způsobí svým prohlášením a následným konáním. Odboráři si nejspíš uvědomili, že když se člověk chová nespravedlivě, nakonec to špatné rozhodnutí dopadne na něj,“ prohlásil hejtman Jiří Čunek.

Uvolnění 73,5 milionu korun na vyšší platy řidičů schválili krajští zastupitelé loni v prosinci. Peníze dopravcům posílají každý měsíc. Podle šéfa ČSAD řidičům zůstaly zachovány i prémie a osobní ohodnocení. Z původních 21 tisíc korun vzrostla podle Holubáře průměrná mzda za první dva měsíce letošního roku na 28 až 29 tisíc.

„Všechny nároky, které řidiči požadovali, jsme splnili. Zřejmě si uvědomili, že by nebylo šťastné narušit vztah k veřejnosti. Řidič totiž není nikdo anonymní. Lidé si ho všímají, dávají mu důvěru. Určitě by se to obrátilo proti nim samým. Jsem rád, že to tak dopadlo,“ uvedl Čunek.

Jednomu z odborářů volal i hejtman

Po pondělním ohlášení stávky mluvil Čunek o „neuvěřitelné podlosti“. S jedním z odborářů se pak prý sám spojil.

„Vysvětloval jsem mu nesmyslnost stávky. V zásadě jsem mu do telefonu řekl stejné věty, jako v pondělí vám,“ řekl hejtman.

„Zaměstnavatel ani kraj nás nechválili. Ani cestující by nás nechválili,“ tuší šéf firemních odborů Hruška.

S výší platů ale podle něj řidiči spokojení nejsou. „Brigádníci v supermarketu mají skoro stejně jako my. Pokud si chce člověk vydělat, musí být i s čekáním mezi spoji v práci třeba patnáct hodin. Nežijeme jen pro ČSAD, máme rodiny, záliby.“

Řidiči ve Zlínském kraji vylepí v autobusech plakáty

Řidiči ČSAD zvažují, že se ke čtvrteční stávce zapojí alespoň nějakým symbolickým způsobem.

Další velcí dopravci v kraji, Krodos Bus a ČSAD Bus Uherské Hradiště, se na protesty nechystají. Jejich řidiči peníze od Zlínského kraje dostali a odboráři tedy ke stávce nevidí důvod. Solidaritu ke kolegům z jiných krajů vyjádří zřejmě vylepením plakátů.

MHD ve Zlíně a Otrokovicích se stávka netýká, spoje rovněž pojedou podle běžných jízdních řádů.

O zvýšení mezd řidičů linkových autobusů rozhodla loni vláda. U řidičů mzda od ledna vzrostla z 71,60 koruny na hodinu na 98,10 koruny. Z 50 korun na hodinu asi na 88 korun se zvýšil příplatek za čekání mezi jízdami. Nově byl navíc zaveden příplatek za náročné pracovní prostředí 6,60 koruny za hodinu.

,