Práci vedoucích pracovníků vsetínské radnice nikdo zatím podrobně nehodnotil, město se rekonkurzy inspirovalo v soukromé sféře. (Ilustrační snímek)

Práci vedoucích pracovníků vsetínské radnice nikdo zatím podrobně nehodnotil, město se rekonkurzy inspirovalo v soukromé sféře. (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Vsetín prověřuje, jestli mají úředníci dost práce, jinak chce zlepšení

  • 0
Vedení vsetínské radnice vyzvalo šéfy odborů, aby prokázali, co a jak ve své funkci dělají. Výsledkem nemají být propuštění úředníci, ale návod, jak by radnice mohla fungovat lépe.

Smršť prověrek momentálně hýbe vsetínskou radnicí. Konkurzů se musejí účastnit vedoucí všech jedenácti odborů, které městský úřad má.

Takzvaný "rekonkurz" sice může skončit až propuštěním, s tím však město nepočítá. "Jsou to lidé, kteří tady pracují řadu let a nikdo za sebou nemá průšvih," ujistila starostka Iveta Táborská.

Proč se tedy tato akce vůbec koná? Dosud práci vedoucích pracovníků ve Vsetíně nikdo systematicky nehodnotil. Jinak tomu však bylo u řadových úředníků. "Inspirovali jsme se v soukromém sektoru, kde jsou rekonkurzy poměrně běžné," dodala Táborská.

Dnes mají obhajobu za sebou první tři vedoucí. Zjistilo se při ní, že ve Vsetíně schází aktuální evidence městského majetku, že město potřebuje precizní přípravu, aby dokázalo získat dotace, které se mu nabízejí.

Podobně postupovala Kroměříž

Obvykle si člověk pod pojmem rekonkurz představí výběrové řízení, do kterého se sice může přihlásit současný vedoucí, ale stejně tak i další lidé. Z nich se pak vybírá ten nejlepší.

Ve Vsetíně na to jdou jinak: s každým vedoucím si měsíc dopředu dohodnou termín schůzky, aby měl čas se připravit.

"Na samotné jednání máme vyčleněné zhruba dvě hodiny, kdy probereme, co odbor dělá dobře, co může zlepšit a hlavně co bude dělat dál mimo svou běžnou činnost," naznačil tajemník vsetínského úřadu Radomír Zimek.

Vize bývají schválené na dva roky, pak se má rekonkurz opakovat. Řeší se i tým, který má vedoucí k dispozici.

Otázky se točí kolem toho, má-li úředník dost práce. Pokud ne, jestli je možné mu práci přidat, nebo se bez něho úřad obejde.

"Propouštění ale není hlavní cíl. Nechceme vyhrožovat konkurzem, ale naopak motivovat k lepší práci, rozvíjet toho člověka," tvrdí Táborská.

I proto jde o debatu ve velmi úzkém kruhu. Kromě vedoucího odboru se jí účastní jen tři lidé z vedení města.

Prověrkou pracovní doby už prošli řadoví zaměstnanci

Hodnocením už loni na začátku roku prošli také řadoví zaměstnanci radnice. Ti museli podrobně vypsat, jak tráví pracovní dobu, co přesně dělají a jak dlouho.

Záznam se pak porovnal s náplní práce a výsledkem jsou konkrétní úkoly pro konkrétní lidi. Jak při nich obstáli, radnice znovu vyhodnotí za rok.

Rekonkurzy nemají vlastní rozpočet. Na rozdíl od klasického výběrového řízení totiž nestojí prakticky nic.

Ve Zlínském kraji podobné hodnocení absolvovali také kroměřížští úředníci a to brzy po komunálních volbách v roce 2010.

Kvůli šetření tehdy odešla dvacítka z nich a následný personální audit změnil i počet odborů. Některé se sloučily, jiné si mezi sebou převedly práci.

Na úředníky v dalších větších městech však radnice nic takového nechystají.