Společnost PWO Czech Republic, která se zabývá vývojem a výrobou nástrojů a kovových součástí pro automobilový průmysl, zaměstnává asi 570 lidí. Je součástí německého průmyslového koncernu Progress Werk Oberkirch. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Automobilový průmysl na Valašsku roste, dvě firmy naberou stovky lidí

  • 1
Valašsko, oblast s vysokou nezaměstnaností, dostalo dvě obří investice, které zajistí práci stovkám lidí. Ve Valašském Meziříčí rozšířila výrobní závod firma PWO Czech Republic, v Drnovicích totéž provedla společnost Anvis AVT.

Firmy PWO Czech Republic ve Valašském Meziříčí a společnost Anvis AVT v Drnovicích dohromady zaměstnávají 950 lidí. Ačkoliv se každá specializuje na něco jiného, obě dodávají díly renomovaným zahraničním automobilkám.

A ještě jedna věc je spojuje. Jen pár dnů po sobě ohlásily, že otvírají zmodernizované závody a nabídnou desítky nových pracovních míst.

„Po slabších letech je evropský trh s auty nenasycený. Není proto divu, že je automobilový průmysl na vzestupu, a to nejen ve Zlínském kraji, ale v celém Česku,“ uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

PWO Czech Republic ve čtvrtek otevřela nový areál o rozloze přes 25 tisíc metrů čtverečních. Tvoří jej především nová logisticko-montážní hala a lisovna. Práci už tady má jistou sedm desítek nových pracovníků.

Firma, která se zabývá vývojem a výrobou nástrojů a kovových součástí pro automobilový průmysl, tak nyní čítá celkem 570 lidí. Ani tím ale nekončí.

„Do konce roku počítáme s nabíráním dalších 60 až 70 zaměstnanců,“ řekl předseda představenstva společnosti Vít Valíček. Společnost chce totiž ve městě investovat dalších 400 milionů korun.

„Již nyní připravujeme nové projekty za dalších 400 milionů korun,“ naznačil předseda představenstva společnosti Vít Valíček.

Lidé v Meziříčí si přitom ještě dobře pamatují, jak před třemi lety naráz skončila výroba firmy Schott Solar a s ní i víc než 400 zaměstnanců. Informace o nových možnostech je proto víc než vítaná.

Valašskomeziříčské pracoviště je od roku 2005 součástí německého průmyslového koncernu PWO. Jeho výrobky využívají například automobilky Volkswagen, Volvo, BMW nebo Ford.

Za posledních šest let dokázala česká pobočka společnosti zvýšit svůj obrat z 20 milionů eur na současných asi 80 milionů.

„Po krizi v roce 2009 se automobilovému průmyslu velmi daří. V tomto okamžiku se přímé konkurence z Asie ani dalších rizik neobáváme,“ ujistil Valíček.

Hledat budou dělníky nebo administrativní pracovníky

Zhruba 200 milionů korun investovala společnost Anvis AVT v Drnovicích, která zmodernizovala a rozšířila tamní výrobní závod. V něm momentálně pracuje 370 lidí, kolektiv se má ještě letos rozrůst až o 50 pracovníků.

Jde tak o jednoho z nejvýznamnějších zaměstnavatelů na celém Valašskokloboucku, tedy v jednom z ekonomicky nejslabších regionů Zlínského kraje.

„Hledat budeme především dělníky pro gumárenskou výrobu,“ řekl manažer firmy Jaromír Uher. Potřebovat ale budou i pracovníky do administrativy.

Anvis AVT vyrábí antivibrační systémy pro automobilový průmysl. Jedná se především o díly z technické pryže, které vibrace pohlcují.

„Primárně jsou určeny pro osobní auta, avšak v posledních letech se vyrábí také komponenty určené pro nákladní vozy,“ poznamenal Uher.

Většina výroby jde na export a míří do montážních závodů v celém světě. Mezi zákazníky firmy patří třeba Volkswagen, Škoda Auto, Daimler či BMW.

Roční tržby se pohybují kolem 1,5 miliardy korun, firma patří do japonské skupiny Sumitomo Riko Group. Současná přestavba budov vyšla na 120 milionů korun, dalších 80 mířilo do nových technologií.

Vedení obce v souvislosti s modernizací závodu znovu připomnělo špatný stav krajské silnice, která vede z Dolní Lhoty do Klobouk a tvoří napojení na areál firmy, nebo nevyjasněné majetkové vztahy u cesty z Drnovic do Tichova.

„Usilujeme o to, aby ji kraj převedl do svého majetku. Vede přímo kolem areálu, kde je několik zaměstnavatelů. Je to poměrně frekventovaná silnice, kterou využívají lidé z celého okolí,“ popsal starosta Drnovic Tomáš Zicha.

Nedostatek absolventů technických oborů

I když pro region jsou volná místa dobrá zpráva, může paradoxně nastat jiný problém. Tedy že firmy nenajdou dostatek kvalitních pracovníků. V regionu totiž dlouhodobě schází především absolventi technických oborů.

Výhledově to může řešit spolupráce zaměstnavatelů a středních škol. Například PWO k ní přizvalo školy ve Valašském Meziříčí, Vsetíně a Hranicích.

„Pro nadané studenty připravujeme na příští rok stipendijní programy spojené s praxí v naší firmě,“ sdělil Valíček.

S tím, že automobilový průmysl aktuálně zažívá velký boom, souhlasí i ředitelka krajské pobočky úřadu práce Miriam Majdyšová.

Zda vydrží současný trend nárůstu pracovních míst u automobilek a jejich subdodavatelských firem, je však těžké odhadnout.

„Poptávka po autech se může měnit. Specializace firem na jednodruhovou výrobu proto nemusí být vždy to pravé ořechové,“ přiblížila Majdyšová.

,