Loni zájemce o kolo potřeboval dvě platné jízdenky. „Podle aktuálního vývoje a zájmu cestujících v jednotlivých lokalitách je možné, že síť poboček ČD Bike v budoucnu ještě rozšíříme,“ nastínila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Zájem o jízdní kola v půjčovnách státního dopravce ve Zlínském kraji stále roste. Loni si cestující půjčili 783 kol, což je o 85 více než v roce předchozím. V roce 2016 bylo zápůjček o téměř polovinu méně – 365.
Nejvytíženější půjčovna je na nádraží v Otrokovicích, minulý rok tam vydali 242 standardních kol, 24 elektrokol a 28 dětských bicyklů.
„Cyklisté mají jako bonus možnost si vypůjčená kola zdarma uschovat v šesti dalších stanicích v regionu, například v Bystřici pod Hostýnem, Hulíně nebo Chropyni,“ podotkla Rajnochová.
Celodenní zapůjčení kola bez In Karty vyjde na 160 korun, ektrokolo stojí 300 korun.
Na některých tratích navíc mohou lidé půjčená kola přepravovat zdarma. Třeba mezi Hranicemi na Moravě a Vsetínem, Valašským Meziříčím a Rožnovem pod Radhoštěm, Vsetínem a Velkými Karlovicemi, Otrokovicemi a Vizovicemi či Starým Městem u Uherského Hradiště a Bylnicí. To jsou místa, která mohou být pro turisty atraktivní.
Kola půjčují také infocentra
Ve Zlínském kraji je pro cykloturistiku vhodné zejména okolí Baťova kanálu, takže lidé hojně využívají půjčovnu v informačním centru v Uherském Hradišti, kde nabízejí kola a koloběžky.
„Prvním zákazníkem, který si letos půjčil kolo, byl Španěl se svojí českou přítelkyní. Zájem o půjčování se neustále zvyšuje,“ všimla si pracovnice infocentra Monika Kočí.
Kolo tam stojí 50 korun na dvě hodiny, na celý den včetně noci 300 korun. V roce 2016 si lidé půjčili 166 kol a koloběžek, loni 190. Službu využívají většinou turisté, převážně tuzemští.
„Většinou si kolo ráno vezmou a večer ho vrátí. Místní si půjčí kolo jenom málokdy,“ řekla Kočí.
Tras na Slovácku je pro cyklisty více. Turisté míří také na Buchlov, štěrkoviště v Ostrožské Nové Vsi nebo do Strážnice.
Oblíbené je také rovinaté Kroměřížsko. Trochu ve stínu je Zlín se svým okolím. Přes město nevede souvislá síť tras, jediná hojně využívaná vede ze Zlína k zoologické zahradě Lešná a dál do Lukova, kde je hradní zřícenina.