Obchvat Otrokovic je zatím hotový jen z poloviny.

Obchvat Otrokovic je zatím hotový jen z poloviny. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Dokončení obchvatu Otrokovic se o rok odkládá, silničáři čekají i s D49

  • 38
Byrokratické překážky stojí za oddálením prací na důležitém obchvatu Otrokovic, který je součástí dálnice D55. Stejně je na tom i pokračování dálnice D49 z Hulína kolem průmyslové zóny v Holešově do Fryštáku. Silničáři budou rádi, když začnou na jaře 2017.

Přestože to ještě loni vypadalo, že silničáři letos začnou s dostavbou obchvatu Otrokovic, který je součástí dálnice D55 (dříve rychlostní silnice R55), dnes je to jen zbožné přání.

Těžká technika a dělníci se do práce pustí nejdříve na jaře roku 2017, což komplikuje život řidičům i obyvatelům Otrokovic.

Důvodem je fakt, že ministerstvo životního prostředí nestíhá potvrzovat řízení EIA, v nichž se posuzuje dopad stavby na životní prostředí. Tento opětovný administrativní krok požaduje k nelibosti nejen silničářů Evropská unie.

„Napjatě čekáme, jaké ověřovací stanovisko dostaneme a kdy. Až po jeho získání můžeme pokračovat v další přípravě stavby,“ podotkl šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Karel Chudárek.

Silničáři budou rádi, když začnou na jaře 2017

Přitom všechno směřovalo k letošnímu roku. Silničářům sice zbývá vykoupit ještě několik pozemků pro dokončení obchvatu, ale v těchto řízeních už se vyvlastňuje. A Chudárek věří, že do léta 2016 bude mít všechny potřebné plochy k dispozici.

Ovšem silničáři nestihnou stavbu připravit do té míry, aby fyzicky začala.

„Půl roku může trvat vyřízení stavebního povolení, pak dalšího půl roku vyběrové řízení na zhotovitele stavby. Budeme rádi, když začneme na jaře 2017,“ poznamenal Chudárek.

Velkou radost to nedělá ani lidem z Otrokovic, centrum města totiž trpí pod návalem dopravy.

„První nával rozčarování už pominul,“ ulevil si otrokovický starosta Jaroslav Budek.

„Důležité je, aby se obchvat dokončil ještě před úpravou železniční trati ze Zlína, protože už nyní je kvítkovická křižovatka neúměrně zatížená,“ zmínil jedno z nejvyužívanějších dopravních míst v regionu.

Právě křižovatce v místní části Kvítkovice se totiž nejvíce uleví, až bude obchvat hotový.

Problém s řízením EIA vznikl loni v dubnu, od kdy platí novela zákona, podle níž se musí prověřit všechny velké stavby.

I když úřady už dříve řekly, že je stavba v pořádku, ministerstvo životního prostředí je povinné složitá řízení projít znovu a potvrdit, zda byla tehdejší hodnocení správná a v souladu s nařízeními Bruselu. Evropská komise si tím podmiňuje poskytování dotací.

Na mrtvém bodě je i dálnice D49 z Hulína do Fryštáku

Zpočátku to vypadalo, že půjde jenom o formalitu, ovšem opak je pravdou. Čeští politici a úředníci se proto snaží přesvědčit Evropskou komisi, aby nechala silnice postavit podle starých norem, anebo zjednodušila jejich schvalování.

Jde o jeden z největších problémů v dopravě za poslední roky. Na seznamu ohrožených staveb je 98 různých úseků silnic a dálnic za více než 226 miliard korun. Od prosince se seznam rozrostl o dalších dvacet staveb (více o problému čtěte zde).

„Dokud nenastane shoda s Unií, nemůžeme vydávat ověření,“ řekla zástupkyně mluvčí ministerstva Jana Taušová.

Kvůli byrokratickým komplikacím je na mrtvém bodě také příprava dálnice D49 z Hulína do Fryštáku a dále ke slovenské hranici. V jejím případě je situace lepší v tom, že přípravná fáze je mnohem dál, takže by se mohlo začít stavět dřív.

„Začít pracovat bychom mohli letos na podzim, ovšem jen za předpokladu, že v dohledné době dostaneme potvrzení EIA,“ naznačil Chudárek.