Naprostá většina průmyslové zóny v Holešově zeje prázdnotou, mezi investory je...

Naprostá většina průmyslové zóny v Holešově zeje prázdnotou, mezi investory je o ni mizivý zájem. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Zóny v Holešově a Bochoři vzdálené dvacet kilometrů čeká boj o investory

  • 13
I když premiér Bohuslav Sobotka průmyslové zóny v Holešově na Kroměřížsku a Bochoři u Přerova jako konkurenci nebere, dá se očekávat jejich vzájemný souboj o firmy. Leží od sebe pouhých dvacet kilometrů.

Když v květnu předseda vlády Bohuslav Sobotka z ČSSD podpořil proměnu bývalé armádní základny v Bochoři u Přerova na průmyslovou zónu, označil ji za strategickou.

Přitom jen dvacet kilometrů odsud je u Holešova zóna, která stála 1,6 miliardy korun, je skoro prázdná a je také označena jako strategická. Tu premiér podporuje taky.

A současně je přesvědčený, že si nebudou navzájem konkurovat.

„Máme málo strategických pozemků, proto je vláda musí připravovat. O Českou republiku je mezi investory zájem,“ reagoval Sobotka na dotaz MF DNES, když začátkem týdne navštívil Zlínský kraj.

„Jsem přesvědčený, že budeme schopni využít obě zóny v horizontu několika příštích let, když bude dobudovaná infrastruktura,“ doplnil.

Holešovská zóna zatím marně čeká na rychlostní silnici R49, s níž se začne nejdříve příští rok, přestože už měla být hotová. Přestavba areálu v Bochoři je teprve na začátku a bez přivedení dálnice D1 také nebude atraktivní.

Nabízí se tak varianta, že obě zóny budou bojovat o to, aby byly komfortně připravené co nejdříve.

„Bude to závod s časem. Zóna, která vytvoří podmínky pro investory jako první, bude mít náskok,“ tuší náměstek zlínského hejtmana Jaroslav Drozd z ČSSD.

Holešov má náskok i problémy

Jasným favoritem by měla být holešovská zóna, která je kromě kvalitní příjezdové cesty hotová. Avšak investory odrazují tahanice s aktivisty, kteří území brání kvůli zdejším zdrojům podzemní vody.

Výmluvně to dokládá fakt, že za šest let existence zóny v ní působí jediná firma a krajský Technologický park.

„Proto se teď může stát, že nám v Holešově zůstane monstrum za 1,6 miliardy, protože investoři půjdou do Bochoře,“ obává se poslanec a opoziční krajský zastupitel z hnutí STAN Petr Gazdík.

Souhlasí s Drozdem, že začíná závod s časem.

„Holešov má náskok, ale i problémy. Nikdo nezaručí, kdy bude hotová silnice R49,“ doplnil.

Pro Holešov mluví to, že má uzavřenou předběžnou smlouvu s pěti firmami a s dalšími řeší investiční záměr.

„Projekt v Bochoři je ve fázi příprav. Jeho realizace si vyžádá řádově roky. Závodu s časem se tedy neobávám,“ reagoval Jakub Černoch, ředitel Industry Servisu, který holešovskou zónu spravuje.

Bude Bochoř s letištěm, nebo bez něj?

Zatímco premiér Sobotka navštívil před pár dny Zlínský kraj, kde řešil především výstavbu důležitých cest, včetně R49, ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek si zajel do Bochoře. A předestřel tam s místními politiky ambiciózní plány.

„Byly udělány první kroky, aby tady mohla fungovat poměrně velká průmyslová zóna. Ministerstvo obrany zbouralo kryty pro stíhačky, které už nebyly potřeba,“ přiblížil Mládek.

„Nyní zbývá rozhodnout, zda zóna bude fungovat s letištěm, nebo bez něj.“

Do konce roku o tom chce rozhodnout ministerstvo. Olomoucký kraj preferuje variantu bez letiště.

„Mohli bychom tak nabídnout ucelenou plochu, která v republice nemá obdoby, celkem 400 hektarů,“ uvědomuje si olomoucký hejtman Jiří Rozbořil.

„Další obrovskou výhodou je budoucí napojení na dálnici D1. To je alfa a omega, žádná jiná zóna v České republice nic takového nemá,“ zdůraznil.

Problémy s výkupy pozemků pro D1

Stát počítá s výstavbou dálnice D1 v roce 2017, ale ani to není jisté, protože obyvatelé části Přerova mají problémy s výkupy pozemků. To zase nahrává Holešovu.

Sobotka však při jarní návštěvě Olomouckého kraje neváhal podpořit tamní vznikající zónu. A to právě kvůli vleklým potížím s výstavbou cesty R49.

„Zatím se nám nedaří zahájit výstavbu této silnice. Do doby, než se tak stane, by tedy dříve mohla být připravená zóna v Bochoři,“ prohlásil letos v květnu Sobotka.

Před pár dny ve Zlínském kraji ještě dodal, že lidem je jedno, jestli budou dojíždět do Holešova, nebo do Bochoře. „Důležité je, aby tady byla práce,“ míní premiér.

,