Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zlín zatěžuje hustá doprava. Pomůže obchvat Zálešné a lepší železnice

  9:01aktualizováno  9:01
V centru Zlína hlavně během dopravních špiček přibývá automobilů a kolony se tvoří na příjezdových cestách od Otrokovic či Vizovic. Městu chybí zejména obchvat Zálešné.

Doprava ve Zlíně se má v budoucnu zásadně změnit. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Petr Nováček jezdí do krajského města denně do práce. „Poslední dobou je to ale stále horší. Často jedu z Louk na Vršavu i půl hodiny, cesty jsou úplně ucpané,“ líčí muž.

Svůj podíl na tom měly v posledních týdnech stavební práce, pokládal se nový povrch na třídě Tomáše Bati (od restaurace Myslivna po Lidl), upravovaly se zastávky „Školní“ ve Štefánikově ulici a „Zahradnická“ v Prštném na hlavním tahu do Otrokovic. Tyto potíže už sice odpadly, dopravě to ale moc nepomohlo.

„Vliv má i intenzita dopravy, která se na konci roku zvyšuje a vrcholí před vánočními svátky,“ řekl Lukáš Fabián z tiskového odboru magistrátu.

„Každá dopravní stavba, která umožní odklonit ze Zlína část tranzitní dopravy, bude mít svůj význam. Přetíženému centru města, především ulicím Sokolská či Dlouhá, odlehčí obchvat Zálešné,“ dodal Fabián (o přípravách stavby obchvatu jsme psali zde).

Obchvat by se mohl začít stavět v roce 2019. Povede od nemocnice kolem čtvrti baťovských domků a napojí se u Kauflandu poblíž Vršavy na dálniční přivaděč, který se ale bude muset také teprve postavit. A hotový bude, až se dálnice D49 dostane z Hulína do Fryštáku.

Soud však před časem zmrazil její přípravu předběžným opatřením kvůli výskytu chráněných živočichů v trase. Když to dobře půjde, mohla by se začít stavět příští rok.

„Dálnice D49 není všelék, může dopravu v centru snížit tak o dvacet procent,“ odhaduje krajský radní pro dopravu Pavel Botek.

Nadějí je moderní železnice

Existují tedy jiná řešení? „Může to být elektrifikace trati z Otrokovic do Zlína a Vizovic. Věřím, že lidé nebudou pohodlní a bude to pro ně řešení,“ konstatoval Botek.

Mezi Zlínem a Otrokovicemi mají jezdit vlaky každou čtvrthodinu, což by mohlo pomoci přetížené dopravní tepně. U vjezdu do Zlína po ní za osm hodin projede až 14 tisíc automobilů v obou směrech, na příjezdu od Vizovic je to necelých 10 tisíc aut. To je skoro polovina všech vozidel, která do Zlína přijíždějí.

„V okamžiku, kdy bude železnice rychlostí a komfortem konkurenceschopná individuální automobilové dopravě, začne ji využívat více lidí. Tento trend se potvrdil na hlavních železničních koridorech, kdy za rok stoupl počet cestujících o dva miliony,“ podotkl Fabián.

Státní projekt, jehož součástí je rovněž zdvojkolejnění trati Zlín - Otrokovice, a navazuje na něj výstavba dopravního terminálu, se má začít stavět nejdříve na přelomu let 2019 a 2020.

Změní se systém parkovného

Částečně by si motoristé mohli pomoci sami, kdyby nechali auto doma a více využívali MHD. Ta však musí být pro lidi atraktivní. „Kupujeme klimatizované a nízkopodlažní vozy, komfort se zvyšuje. Důležité je ale lidi přesvědčit, aby hromadnou dopravou jezdili,“ uvedl ředitel Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice Josef Kocháň.

Před patnácti lety jezdil po Zlíně autem každý čtvrtý člověk, ostatní si vybrali trolejbus či autobus. Dnes je poměr úplně jiný, hromadnou dopravu zvolí jen každý třetí. Vyplývá to z průzkumu, který předcházel generelu dopravy, jenž má radnice zpracovaný.

„Naším prvním cílem je zastavit zhoršování tohoto poměru,“ uvedl před časem radní pro dopravu Josef Novák.

Podle generelu by měly čtyři nové linky MHD (z Otrokovic, Jižních Svahů, Bartošovy čtvrti a Lesní čtvrti) směřovat do baťovského areálu, kde by vedly po Vavrečkově ulici nad 15. budovou.

Trolejbusy by měly jezdit také po staré malenovické cestě, po nové trase v Přílukách a mezi Podlesím a Kocandou na Jižních Svazích. „Pomohlo by i vyčlenění jízdních pruhů pro veřejnou dopravu,“ řekl Kocháň.

A plánují se také změny v parkování. Jde o vyhrazení více míst pro rezidenty v centru a rozšíření oblasti placeného parkování.

Stání výhradně pro místní by měla vzniknout u křižovatky ulic Vodní a Dlouhá, na Santražinách či v ulicích Lešetín I a II. Pro řidiče tak bude složitější najít neplacené místo, což je také může přimět k tomu, aby využívali veřejnou dopravu.

Autor:



Nejčtenější

Muž ve Zlíně ubil sousedova jorkšíra smetákem. Pořád to hulákalo, říká

Soused zabil seniorovi psa

Čtyřicetiletý muž ve Zlíně ubil sousedovi psa smetákem. Policii se přiznal a řekl, že mu došla trpělivost se štěkáním...

Jihlava - Zlín 1:1, drama o záchranu, v poslední minutě srovnal Ikaunieks

Zlínský brankář Zdeněk Zlámal čelí jihlavské šanci, v níž se ocitli Martin Nový...

Zlínští fotbalisté byli vteřiny od důležitého vítězství, které by je posunulo blízko k záchraně v první lize. V páteční...



Věznice v Hradišti byla komunistickým peklem, popravy hlásilo vytí psů

Uherské Hradiště bylo v 50. letech místem, kde dozorci brutálně týrali...

Její zdi nikdy nebyly místem radosti. Události po komunistickém puči v roce 1948 ale uherskohradišťskou věznici...

V domově našla kancelář ombudsmana utlumené seniory, ředitel to odmítá

Domov pro seniory ve Zlíně na Burešově.

Kancelář ombudsmana zjistila vážná pochybení v provozu zlínského Domova pro seniory na Burešově. Klienti údajně...

Po čelní srážce dvou motocyklů jeden skončil v lese. Řidič nepřežil

Devětadvacetiletý motocyklista nepřežil u Horní Lhoty na Zlínsku čelní střet s...

Devětadvacetiletý motocyklista zemřel při srážce dvou motorek nedaleko Horní Lhoty na Zlínsku. S druhým strojem se...

Další z rubriky

Děti kouřily marihuanu, ve škole ji také prodávaly. Problémy řeší i jinde

Budova Základní školy Staré Město.

Uherskohradišťská policie vyšetřuje skupinu dětí, které cestou ze školy ve Starém Městě kouřily marihuanu. Případ...

Tipy jsem zlodějům nedával, neumím ani poslat e-mail, hájí se expolicista

Bývalý kriminalista Stanislav Moric u krajského soudu ve Zlíně

Bývalý policista Stanislav Moric čelí u soudu obžalobě z toho, že coby člen kriminálky v Kroměříži dával gangu zlodějů...

Kvůli pseudomoru na Zlínsku není důvod k panice, říká šéf veterinářů

Ústřední ředitel Státní veterinární správy Zbyněk Semerád k africkému moru...

Kvůli pseudomoru, který minulý týden napadl slepice malochovatele v Šanově na Zlínsku, by mohly některé země mimo EU...

Najdete na iDNES.cz