Řeka Bečva ve Vsetíně.

Řeka Bečva ve Vsetíně. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Hráze ochrání Vsetín před vodou, úpravy se dotknou i cyklostezky Bečva

  • 2
Na březích řeky Bečvy ve Vsetíně vyrostou nové hráze, město ochrání i před stoletou vodou. Kvůli stavebním pracím bude uzavřena i oblíbená cyklostezka Bečva. Město ji pak nechá přesunout o kus dál a rozšířit až na čtyři metry.

Zpevněná trasa pro cyklisty je součástí 160 kilometrů dlouhé cyklostezky Bečva spojující Zlínský a Olomoucký kraj. Na pravém břehu řeky vznikla před deseti lety.

„Dnes se jeví jako dožitá, na mnoha místech ji potrhaly kořeny stromů. Opravit bychom ji museli stejně,“ přiblížil vsetínský starosta Jiří Čunek. Přestavbu cyklostezky tedy za vyhozené peníze rozhodně nepovažuje.

„Před lety jsme netušili, že se objeví možnost výrazně zlepšit protipovodňová opatření. Navíc kvůli paralelně vedoucí ulici U Bečvy a domům nebyla možnost postavit cyklostezku dál od řeky,“ poznamenal starosta.

Dnešní cyklostezka je široká zhruba 2,5 metru. Po zahájení stavby hrází, zřejmě v první polovině příštího roku, ji bude nutné na několik měsíců rozebrat a postavit znovu.

Místo ní vznikne asi čtyři metry široké korzo, stejné by se mohlo objevit i na opačné straně řeky. Podle představ radnice ho kromě cyklistů využijí k procházkám i maminky s kočárky, senioři a další. Ti se často pohybují i po současné úzké cyklostezce, po které každý rok projedou desetitisíce cyklistů.

„Začíná to být o život. Nová trasa bude o poznání bezpečnější,“ ujistil místostarosta Tomáš Pifka.

Práce vyjdou asi na sto milionů korun

V úterý město podepsalo s Povodím Moravy memorandum, v němž se obě strany zavázaly k vybudování protipovodňových opatření i přestavbě cyklostezky.

Odhadované náklady se pohybují kolem sta milionů korun, přičemž vsetínská radnice by měla zaplatit 15 procent.

„Projektovou dokumentaci a stavební povolení bychom měli rádi v ruce ještě letos, aby mohla stavba příští rok na jaře začít. Hotovo by pak mohlo být na podzim 2017,“ přiblížil Čunek.

Samotná protipovodňová opatření se týkají čtyřkilometrového říčního úseku od splavu na Ohradě až po sídliště Trávníky. Nové hráze mají odolat více než stoleté vodě. Vyžaduje to norma, ke které se přihlásilo Povodí Moravy.

„Současná protipovodňová ochrana města Vsetín je zajištěna prostřednictvím ochranných hrází. Jejich kapacita je však připravena pouze na dvacetiletou vodu,“ informovala mluvčí Povodí Moravy Jana Kučerová.

Lidé se k vodě dostanou

Výstavbu hrází ještě musejí schválit zastupitelé. Například Michal Berg z opoziční Koalice pro otevřený Vsetín přitom spatřuje v projektu rizika. „Chceme, aby opatření řeku neodřízla od zbytku města. Lidem musí zůstat možnost se k vodě dostat, o žádné betonové koryto nestojíme,“ poukázal.

Jak ale upozornil starosta Čunek, radnice se vzájemným propojením řeky a městské zástavby počítá. Chystá se kvůli tomu vypsat architektonickou studii.

„Na březích vzniknou travnaté pásy se schodišti, kam si lidé budou moci podobně jako před lety chodit sednout nebo lehnout. Plánujeme i výstavbu odpočívadel s posezením,“ sdělil.

Vysoké hráze, které skutečně zamezí přístupu k vodě, vzniknou jen na několika málo místech. „Betonová zeď bude stát například u nemocnice. Z Panské zahrady nebo centra města se ale lidé dostanou k vodě pohodlněji než dnes,“ konstatoval Pifka.

O správu nových hrází se postará Povodí Moravy. Po deseti letech provozu pak přejde jejich údržba na město. „Dosud nevíme, jaké náklady to s sebou ponese,“ podotkl Berg. Podle starosty však o žádné závratné sumy rozhodně nepůjde.