Do akce se zapojí stovky řidičů autobusů z celého Česka.
„Sám řídím skoro čtyřicet let a mám tarifní plat jen 77 korun za hodinu,“ poukázal předák odborářů ČSAD Vsetín Miroslav Hruška.
Ze zhruba čtyř stovek řidičů této společnosti je jich v odborech sdružená asi polovina.
„Ručím za všechny, kteří budou zrovna v práci. Věřím, že se připojí i ostatní. Kolem dvou set našich řidičů by ve vestách jezdit mohlo,“ odhadl Hruška.
Stranou nezůstanou ani desítky řidičů kroměřížské společnosti Krodos Bus a protestu se pravděpodobně zúčastní i část šoférů ČSAD Uherské Hradiště.
Odměny řidičů se u většiny firem pohybují mezi 70 a 85 korunami za hodinu. Sami požadují 90 až 100 korun.
Jak ale upozornil ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář, každý ze šoférů má navíc nárok na příplatky za práci v noci, o víkendech a svátcích nebo za přesčasy.
„Většina řidičů proto u nás vydělává kolem 20 až 21 tisíc korun hrubého za měsíc,“ vypočítal Holubář.
Pokud neuspějí, nevylučují stávku - ještě letos
Za nízké platy přitom mohou podle odborářů nejen zaměstnavatelé, ale také jednotlivé kraje, které si veřejnou dopravu objednávají a tlačí na co nejnižší cenu spojů.
„Dlouhodobě se pak šetří právě na šoférech, kteří odcházejí jinam, s autobusy tak nemá kdo jezdit,“ řekl šéf odborů ČSAD Uherské Hradiště Robert Rýdl.
Odboráři proto žádají, aby přímo v zadání krajských nebo městských zakázek byla zakotvena minimální mzda řidičů.
Člen rady Zlínského kraje Jaroslav Kučera, který má dopravu na starosti, však argumentuje, že dopravci v kraji jsou dlouhodobě v minusu.
„Každý rok činí jejich ztráta kolem 320 milionů,“ uvedl Kučera.
Na její pokrytí přispívají kromě kraje také města a obce. Letos jejich příspěvek dělá už 100 korun na obyvatele.
Pokud řidiči se svým protestem neuspějí, jsou odhodláni už brzy vytáhnout i silnější kalibr v podobě stávky.
„Jsme připraveni autobusy úplně zastavit,“ řekl Hruška. Dojít by k tomu mohlo ještě letos na podzim.