Na obchvat Kroměříže smí řidiči jen s dálniční známkou a centrum města je kvůli tomu zase přeplněné auty. Ilustrační foto

Na obchvat Kroměříže smí řidiči jen s dálniční známkou a centrum města je kvůli tomu zase přeplněné auty. Ilustrační foto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Projet středem Kroměříže je kříž, řidiči se obchvatu kvůli známce vyhýbají

  • 0
Pouze s dálniční známkou smí řidiči na obchvat Kroměříže. Radnice však protestuje a žádá pro místní obyvatele od ministerstva dopravy výjimku, jakou má například Brno nebo Praha. Ale marně. A tak se lidé v kolonách musí posouvat pomalým tempem skrz centrum.

Ne každý řidič v Kroměříži si známku kvůli pár kilometrům hodlá pořídit. "Známku bych kupoval jen kvůli obchvatu, protože jindy se na dálnici nedostanu. Ale to je zbytečný luxus," uvedl důchodce Jaromír Kopřiva. "Takže holt zase čekám na semaforech a pomalu se šinu centrem."

Obchvat Kroměříže, který je součástí dálnice D1, je otevřený dva roky a původně byl zadarmo. Od začátku roku na něj můžou pouze řidiči s dálniční známkou.

"Doprava se na čas zklidnila, ale po zpoplatnění obchvatu se vrátila do ulic," posteskla si před časem místostarostka Kroměříže Jarmila Číhalová.

Ministerstvo dopravy výjimku odmítá

Kroměřížské radnici se to pochopitelně nelíbí. Chce, aby obchvat byl bezplatný. Proto požádala o výjimku, kterou mají i jiná města s podobným problémem. Jenže ministerstvo dopravy žádost zamítlo.

"Chápu problémy s dopravou ve městě, ale cestou přidělování dalších výjimek je řešit nelze," uvedl v odmítnutí první náměstek ministra dopravy Martin Sýkora.

obchvat kroměříže

Kroměřížská radnice získala výjimku ze zpoplatnění dálničního úseku Kroměříž východ - Kroměříž západ pouze na rok.

Silnice byla dostavěna v září 2008 a do konce roku 2009 ji mohli motoristé využívat zdarma. Pak byl úsek zpoplatněn.

Ministerstvo dopravy pod vedením Víta Bárty další žádost o výjimku zamítlo.

Město tvrdí, že jinak než výjimkou problém vyřešit nejde. Důvod? "Mezi dálnicí a městem není místo, kudy by mohla vést další silnice," vysvětlil starosta Kroměříže Miloš Malý.

"Nesmí se totiž dostat do těsné blízkosti Podzámecké zahrady, kde je prameniště pitné vody pro město. Zdejší voda je velmi kvalitní, i bez úpravy má parametry kojenecké vody."

V Kroměříži jsou z rozhodnutí ministerstva zoufalí. Bezplatný průjezd obchvatem výrazně ulevil dopravě v centru města. "Bydlím blízko hlavního tahu městem a rozdíl jsme skutečně poznali. Obchvat odvedl náklaďáky i osobní auta," potvrdil Radim Holota.

Ministerstvo dopravy přesto nemíní výjimku vydat. Argumentuje tím, že obchvat slouží hlavně tranzitní dopravě.

"Vzhledem k jeho poloze se domnívám, že ho obyvatelé Kroměříže budou jen těžko využívat k tomu, aby se dostali z jednoho konce města na druhý," soudí mluvčí ministra dopravy Karel Hanzelka.

Řidiči bez dálniční známky mohli na dálniční úsek Kroměříž východ a Kroměříž západ pouze rok.

Kroměřížská radnice se s rozhodnutím ministerstva nehodlá smířit. Podle starosty Malého by se měl ministr dopravy snažit, aby odvedl auta z městských center.

"Až se radnice začnou bránit a omezí aspoň průjezd nákladních aut dopravními značkami, bude doprava kolabovat," varoval.

Jeho ostrá slova ale na názoru ministerstva dopravy nic nemění. Státní úřad dolaďuje nový systém udělování výjimek, představí jej příští týden. S velkými změnami ale nepočítá. "Nepředpokládám, že bychom výjimky rozšiřovali," uvedl Hanzelka.