Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přístav v Napajedlích získal povolení, bude největší na Baťově kanále

  13:06aktualizováno  13:06
Na Baťově kanále, konkrétně v jeho části vedoucí korytem řeky Moravy, vznikne nový turistický přístav pro 77 lodí. Bude první ve Zlínském kraji, který nabídne dlouhodobé kotvení. Stavba v Napajedlích za 100 milionů korun má být hotová za čtyři roky.

Plánovaná podoba přístavu u rekreačního střediska Pahrbek v Napajedlích. V pozadí je jeho napojení na řeku Moravu. | foto: vizualizace: Baťův kanál

Slepé rameno řeky Moravy u rekreačního areálu Pahrbek má čím dál horší kvalitu a pomalu vysychá. Ke koupání láká už jen minimálně, s rybařením to není o mnoho lepší a lodě sem nemohou. Nový přístav by ho měl oživit.

Krajský úřad ve Zlíně před několika dny vydal posudek, podle kterého provoz negativně neovlivní životní prostředí. To je první podstatný dokument.

Fotogalerie

„Kapacitně to bude největší přístav na celé vodní cestě,“ upozornil Vojtěch Bártek, ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál.

„V této části kanálu žádný přístav není, přitom turistů sem jezdí čím dál více, zvyšuje se i počet lodí a my na rostoucí zájem potřebujeme být nachystaní,“ vysvětlil.

Loni navštívilo historickou vodní cestu rekordních 90 tisíc lidí. V napajedelském přístavu by se mohlo o víkendech v hlavní sezoně vystřídat až třicet lodí různých velikostí.

Po otevření plavební komory v Bělově, která propojí vodní cestu až do Kroměříže (více čtěte zde), by to mohlo být i dvakrát tolik. Napajedla tak ve velikosti předběhnou i přístav v Petrově, který je v této době nejnovější a také největší (více zde).

Na malém přístavišti se dá loď odstavit jen krátce

Všechny lodě najdou na Pahrbku místo na krátkodobé i dlouhodobé stání, doplní si pohonné hmoty, odčerpají odpadní vody, naplní pitnou vodu, dobijí si elektřinu.

„Teď tady žádná loď nemůže kotvit dlouhodobě, lidé si nemají kde dočerpat pohonné hmoty, kde loď opravit. Jsou z toho nešťastní a chodí tady s kanystry od benzinky,“ poukázal spolumajitel rekreačního areálu na Pahrbku Radim Malota.

Za sezonu ubytuje v chatkách přes šest tisíc lidí. K dispozici má velké parkoviště, restauraci, sportoviště, půjčovnu šlapadel. Hostům nabízí procházku na zámek, do hřebčína i trasy cyklostezek kolem vodní cesty.

Ti, kteří proplouvají Baťovým kanálem na několikadenních plavbách, u něj ale přespat nemůžou a ve městě se ani nezdrží, protože na malém přístavišti je možné odstavit loď jen na omezenou dobu. Dlouhodobé stání spojené s výletem umožní až nová stavba s propojením řeky a ramene.

„To udělat musíme, protože v současné době se z Moravy nedá lodí na slepé rameno dostat. Proto bude vstup úzkým hrdlem s protipovodňovými vraty, aby se v případě velké vody dala zavřít. A v místě těchto vrat bude přemostění i s cyklostezkou,“ upřesnil Bártek.

Stát chce do Baťova kanálu dát jeden a čtvrt miliardy

Propojení navíc zásadně pomůže vodě v samotném rameni.

„Pahrbek nebyl nikdy vyčištěný a velmi tím trpí. Když se propojí s Moravou, získá přítok, voda začne proudit a hlavně se zlepší její kvalita,“ doufá Malota.

Přístav bude navíc od zbytku slepého ramene dělit nová hráz, takže koupání bude oddělené od lodí.

Zatím je ale hotový jen posudek vlivu na životní prostředí. Teď čeká Povodí Moravy zpracování projektu pro územní řízení a pak vyřizování stavebního povolení a hledání dodavatele stavby. Dokončení je naplánované na rok 2021.

„S financemi by problém být neměl,“ věří starostka Napajedel Irena Brabcová.

Sto milionů, které by vybudování mělo stát, už je rezervovaných ve Státním fondu dopravní infrastruktury.

To ale není všechno. Do roku 2024 by měl stát do Baťova kanálu investovat 1,25 miliardy korun, které použije třeba na rozšíření přístavu ve Veselí nad Moravou nebo na stavbu už zmíněné plavební komory v Bělově.

Autor:



Nejčtenější

Tři mrtví v tichém domě. Rodina ze Zlína měla podivné zvyky, říkají místní

Policisté našli v domě ve Zlíně tři mrtvoly (6.2.2018).

Jak zemřeli tři členové jedné rodiny nalezení v pronajatém domě ve Zlíně, je stále nejasné. Sousedé mluví o rodině...

Osmifinále je úspěch. A jsem rád i za český fotbal, řekl Vrba po postupu

Plzeňský trenér Pavel Vrba slaví s fanoušky postup do osmifinále Evropské ligy.

A v osmifinále Arsenal. „To by bylo úžasné,“ zvolal trenér plzeňských fotbalistů Pavel Vrba. Viktoria potřetí za...



Čechmánek říkal, že to máme vydržet, vypověděl o dluhu šéf stavební firmy

Roman Čechmánek u zlínského soudu.

U zlínského soudu, který se zabývá kauzou bývalého brankáře Romana Čechmánka, vypovídali představitelé několika...

Opilec v podmínce málem utopil dlužníka v ledovém potoce, dostal 17 let

Obžalovaní Martin Schenk (druhý zleva) a Michal Macháček (vpravo) v jednací...

Na sedmnáct let poslal olomoucký krajský soud do vězení Martina Schenka, který ve Viganticích na Vsetínsku zbil a málem...

Ženu na ulici ve Vsetíně zbili útočníci, pomohl jí kolemjdoucí mladík

(Ilustrační snímek)

Díky zastání náhodného kolemjdoucího neutrpěla vážnější zranění žena, kterou ve Vsetíně napadla pravděpodobně trojice...

Další z rubriky

Zlín přestaví kino v Malenovicích, bude z něj multifunkční sál

Kino Květen ve zlínské části Malenovice nadále slouží také jako kryt.

Zlínský magistrát ustoupil od plánu udělat z bývalého kina Květen v Malenovicích moderní budovu s prosklenou patrovou...

Zlín staví další cyklostezky, lidé na Jižních Svazích se zatím nedočkají

Cyklostezka mezi Zlínem a Otrokovicemi je otevřená.

Zlínská radnice letos dokončí stavbu 4,2 kilometru dlouhého úseku Příluky – Lužkovice – Klečůvka, který je součástí...

Lidé přidali na stavbu kaple v Podhradí statisíce. Čekají na ni 30 let

V Podhradí staví roubenou kapličku. Místní o ni usilovali třicet let.

Dlouhých třicet let bojovali obyvatelé Podhradí na Luhačovicku za to, aby v jejich malé obci postavili kapli. V okolí...

Volkswagen Touran 1.4 TSI 2008...
Volkswagen Touran 1.4 TSI 2008...

r.v. 2008, naj. 151 191 km, benzín
165 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz