Z jedné strany železnice, z druhé řeka. Problematická křižovatka u vjezdu do...

Z jedné strany železnice, z druhé řeka. Problematická křižovatka u vjezdu do Zubří se už brzy dočká opravy. | foto: MAFRA

Silničáři na Valašsku posunou řeku až o 15 metrů, ryby vyloví elektřinou

  • 10
Do ojedinělé přeložky toku Rožnovské Bečvy se příští týden pustí silničáři, kteří chystají úpravu křižovatky u Zubří. Ještě předtím musí pomocí elektrického proudu vylovit z vody ryby.

Kvůli chystané přestavě křižovatky při vjezdu do Zubří bude nutné řeku na více než třísetmetrovém úseku posunout místy až o patnáct metrů dál od silnice I/35, která je jedním z hlavních tahů z Valašska na Slovensko.

Dělníci vykopou zpevněné a vydlážděné řečiště, které se ve srovnání s tím současným mnohem více přiblíží k cyklostezce na levém břehu.

„Do nového koryta ale pustíme vodu až příští rok,“ uvedl šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

Řečiště se posune v celkové délce 328 metrů. Do konce října mu bude muset ustoupit několik stromů. Na letošní podzim je naplánován také nezbytný odlov ryb, o který se postarají členové místní organizace Českého rybářského svazu v Rožnově pod Radhoštěm.

„Chlapi nasadí holiny a přímo ve vodě budou ryby omračovat pomocí elektrického proudu. Poté je sesbíráme a znovu vysadíme do řeky. Většinu zřejmě na místech proti toku řeky,“ popsal hospodář rožnovských rybářů Martin Holčák.

Denně tudy jede 12 tisíc řidičů

Odlov potrvá zřejmě dva dny. Je totiž potřeba jej provést důkladně, aby se podařilo sesbírat maximum ryb žijících v dotčeném úseku.

„Víme až o dvaceti druzích,“ podotkl Holčák.

Pravděpodobně příští rok na jaře začnou silničáři s budováním opěrné zdi na pravém břehu řeky. To už bude dosavadní řečiště přehrazené a voda poteče v novém.

V létě se pak dělníci pustí i do rekonstrukce úzké křižovatky silnice první třídy s Hlavní ulicí, která je prakticky jediným vjezdem do Zubří.

Ta nyní působí řidičům řadu nepříjemností, pravidelně bývá ucpaná auty, která chtějí odbočit z hlavní silnice do města.

„Denně křižovatkou projede 10 až 12 tisíc aut, v létě to bývá ještě horší,“ upozornil zuberský starosta Lubomír Vaculín.

Potíže bývají i při výjezdu ze Zubří, především v ranní a odpolední špičce.

„Kvůli rozhledu do křižovatky musím stát s autobusem na železničním přejezdu, což je nebezpečné. Zároveň čekám na to, až mě některý z šoférů zpomalením a probliknutím pustí na hlavní cestu, po které jezdí jedno auto za druhým,“ popsal před nedávnem šofér ČSAD Vsetín Jiří Budinský.

Křižovatka se od kolejí vzdálí o několik metrů

Křižovatka má být lépe průjezdná díky dvěma novým odbočovacím pruhům. Nové budou i chodníky a autobusové zastávky.

Křížení cest doplní semafory propojené se zabezpečovacím zařízením železničního přejezdu, který v těsné blízkosti hlavní silnice odbočku na Zubří přetíná. Celá křižovatka se navíc od kolejí vzdálí o několik metrů.

Stavba v hodnotě 128 milionů korun bez DPH potrvá minimálně do konce příštího roku, spíše ale až do roku 2017. „Konečný termín významně ovlivní jarní stav vody v řece,“ vysvětlil Chudárek.

Provoz na silnici zůstane zachován, řidiči budou rekonstruovaným úsekem projíždět kyvadlově.

K několika přeložkám říčních toků sáhli silničáři ve Zlínském kraji už v minulosti.

V podobně rozsáhlé míře jako nyní u Zubří to však naposledy bylo v letech 1975 až 1981. „Práce v Prostřední a Horní Bečvě byly tehdy také součástí rekonstrukce silnice I/35,“ sdělila mluvčí Povodí Moravy Gabriela Tomíčková.