Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj | foto: MF DNES

Peníze na silnici R49 z Hulína do Fryštáku budou, ujistil premiér Nečas

  • 18
Peníze na výstavbu důležité rychlostní silnice R49 z Hulína do Fryštáku jsou k dispozici, řekl premiér Petr Nečas na návštěvě Zlína. Stále však schází stavební povolení, které soud před časem zrušil. Silničáři ho potřebují urychleně získat a do konce roku poprvé kopnout do země.

Na výstavbu rychlostní silnice z Hulína do Fryštáku, která by měla v budoucnu pokračovat až ke slovenské hranici, je potřeba šest miliard korun.

A přestože už několik měsíců prosakovaly na veřejnost zprávy o tom, že cesta je jednou z priorit Evropské unie, která na ni tudíž může přispět až 75 procenty, nebylo nic jistého.

Premiér Petr Nečas však v závěru minulého týdne při návštěvě Zlína pochybnosti utnul. Jasně prohlásil, že peníze budou.

"Finanční prostředky jsou k dispozici v Operačním programu Doprava II a je možné je čerpat od roku 2014. Stavba už je vysoutěžená, je však třeba dořešit stavební řízení," upřesnil Nečas.

Naráží na fakt, že soud před časem zrušil stavební povolení na výstavbu šesti kilometrů této silnice. Ekologové ho napadli kvůli tomu, že si investor nezajistil výjimku k zásahu do lokality chráněných živočichů.

"Často se nám stává, že máme finanční prostředky, a nemáme povolení. A to je případ i tohoto úseku," podotkl Nečas.

Ekologové se nechali slyšet, že udělají vše proto, aby výstavbě čtyřproudové silnice zabránili. "Ekonomická efektivnost a dopravní význam celého tahu R49 jsou nízké," je přesvědčen Miroslav Patrik z hnutí Děti Země.

Povolení chtějí mít ještě letos

Ředitelství silnic a dálnic už pracuje na vyřízení nového stavebního povolení a věří, že ho letos získá a příští rok se bude moci stavět. "Kvůli povolení by neměla být akce ohrožena," řekl šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

"Předpokládám, že do konce roku bude vše dotaženo do konce," připojil se Nečas.

Jeho ujištění, že jsou peníze k dispozici, potěšilo i krajské politiky. Nepropadli však euforii. "Rozhodující je stavební povolení, a to premiér neovlivní," reagoval náměstek hejtmana Jaroslav Drozd.

A upozornil, že "kopnout do země" se musí ještě letos, protože peníze můžou přijít pouze na zahájené investiční akce. Bude to tedy boj o čas.

Kanál by spolykal 250 miliard

Premiér Nečas se zmínil také o kanálu Dunaj - Odra - Labe, který prosazuje například prezident Miloš Zeman i krajští radní ve Zlíně. On je však kritičtější.

"Stavět kanál jenom proto, abychom proinvestovali peníze, by nedávalo smysl. Klíčovou otázkou je, zda je dostatek zboží, kvůli němuž by mělo opodstatnění tuto vodní cestu budovat," naznačil Nečas.

Vysoké jsou i náklady projektu: 250 miliard, což je podle něj příliš. "V následujícím sedmiletém období může Česká republika z Evropské unie získat 500 miliard korun. A aby polovinu této částky, s prominutím, sežral kanál, to by nebylo chytré," myslí si Nečas.