Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj | foto: MF DNES

Premiér znovu podpořil cestu R49, zrychlit přípravu stavby však nemůže

  • 16
Premiér Bohuslav Sobotka za posledního čtvrt roku potřetí veřejně prohlásil, že prioritou vlády je důležitá silnice R49 z Hulína do Fryštáku a dál na Slovensko. Byť tyto proklamace nemohou uspíšit získání stavebního povolení, může tím premiér podpořit snadnější financování silnice evropského významu.

Není příliš obvyklé, aby se někdo z českých premiérů opakovaně postavil za projekt v pohraničí. Bohuslav Sobotka však při návštěvě Slovenska opět prohlásil, že jednou z priorit vlády je výstavba rychlostní silnice R49 z Hulína do Fryštáku a dál ke státní hranici (společné prohlášení po zasedání vlád Česka a Slovenska najdete zde). Od února to bylo třetí Sobotkovo veřejné vyjádření v tomto duchu.

"Je třeba začít stavět co nejdříve, už se hodně času ztratilo," zopakoval sociálnědemokratický premiér.

Připomněl, že jde o zájem obou sousedících zemí, protože Slováci se chtějí na českou rychlostní komunikaci napojit svojí rychlostní silnicí R6. Tím se dálniční sítě spojí a z pohraničního úseku ve Zlínském kraji se stane nezbytná součást celku.

Otázka ale zní: mohou tyto proklamace a teorie výstavbu R49 urychlit?

"Neprojeví se okamžitě tím, že bychom začali za měsíc stavět," řekl šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Karel Chudárek. Premiérova prohlášení přesto nepovažuje za zbytečná, mohou mít podle něho v budoucnosti pozitivní dopad na financování akce.

"Když budeme žádat o peníze, můžeme se zaštítit tím, že je to v zájmu státu," nastínil Chudárek.

"Je dobré, když se deklarují dlouhodobé strategické investice, které se po volbách často mění," podotkl náměstek hejtmana Jaroslav Drozd, který je také z ČSSD.

Za pár týdnů požádají o stavební povolení

Ředitelství silnic a dálnic ale svádí aktuální souboj s časem. Ministr dopravy před pár dny zrušil stavební povolení na pět kilometrů dlouhý úsek silnice z Třebětic do Martinic. Přitom na podzim už měly do terénu vyjet stroje a začít dělat svoji práci.

Důvodem zrušení bylo kromě dalšího to, že si silničáři včas nevyřídili výjimku k zásahu do oblasti s výskytem chráněných živočichů a ekologové na to upozornili (více zde).

"Všechna potřebná vyjádření chceme mít do konce května, pak požádáme o stavební povolení," podotkl Chudárek.

Do povolovacího procesu by však premiér zasahovat neměl, byť by byly jeho úmysly šlechetné.

"Stavební řízení musí proběhnout standardně," potvrdil Sobotkův mluvčí Martin Ayrer. "Premiér mluvil o prioritách v rámci přeshraniční spolupráce. Silnice R49 je podle něho potřebná a může regionu přinést nová pracovní místa," dodal mluvčí.

Ekologové: Silnice je zbytečná, politikům schází odvaha

Nepřímý dopad však může mít Sobotkova podpora v tom, že státní úřady nebudou vyřizování brzdit, což se dříve stávalo. "Teď je třeba konat," vzkazuje hejtmanův náměstek Drozd.

Podle opozičního krajského zastupitele a poslance Petra Gazdíka z hnutí STAN taková politická prohlášení ničemu nepomůžou ani neuškodí. "Důležitější je konkrétní práce. Problémy jsou se stavebním povolením i výkupy pozemků," reagoval Gazdík.

Zhruba před rokem tehdejší premiér Petr Nečas ve Zlíně ujišťoval, že peníze na cestu R49 konečně budou (více zde). Měl pravdu. I s dotací z Evropské unie je na akci vyčleněna zhruba miliarda. Teď však schází stavební povolení.

Z komplikací mají radost ekologické organizace, které projekt za osm miliard pouvažují za megalomanský. "Politikům schází odvaha říct, že tato silnice je zbytečná," shrnul postoj ekologů Miroslav Mach ze sdružení Unie pro řeku Moravu.