Uherské Hradiště už před dvěma lety zavedlo v jedné z ulic smíšené pruhy pro cyklisty a auta, teď město chystá další novinku. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Hradiště chystá revoluční ulici, přednost budou mít cyklisté před auty

  • 69
V jedné z ulic Uherského Hradiště plánují představitelé města zřídit speciální zónu, kde by jízdní kola měla lepší podmínky než auta. Bude to inspirace pro zbytek země.

Nebude vadit, když po ní vedle sebe pojede na kole třeba celá rodina - řidič tam zařadí maximálně dvacetikilometrovou rychlost a cyklisty nesmí nijak ohrozit.

Speciální ulice uzpůsobená cyklistům zatím nikde v Česku nefunguje. V Uherském Hradišti však s revoluční novinkou už počítají.

„Vyhovovala by nám v části jedné slepé ulice. Jiná opatření se tam nehodí a zóna by ke zklidnění byla ideální,“ upřesnil Dušan Pavlíček z hradišťského odboru správy majetku města.

Cyklistická zóna

Tento pojem je zatím pouze v návrhu chystané novelizace zákona o provozu na pozemních komunikacích. Podle něj by mohli takovou ulici využívat cyklisté po celé její šířce. Vjezd má být povolen jen některým vozidlům, řidiči smí jet maximálně rychlostí 20km/h a nesmí cyklisty ohrozit. Jízdní kola by ale neměla absolutní přednost. Hodí se na místa, kde je velká frekvence cyklistů, ale jiné opatření není vhodné.

Takzvanou cyklistickou zónu se snaží ministerstvo dopravy teprve dostat do zákona. Hradiště, které je v Česku dávané za vzor propojení různých druhů dopravy, je tak znovu v předstihu.

„Vzájemná ohleduplnost cyklistů, aut a chodců je tady roky zakotvená. Mohlo by to tady fungovat dobře,“ prohlásil národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek.

Například v Rakousku nebo Německu už se s ulicemi vyhrazenými pro jízdní kola turisté setkávají. Cyklistická zóna tam vypadá podobně jako klasická pěší nebo obytná zóna. Místo chodců však patří kolům.

„Nejde ale o absolutní přednost před auty, spíš o větší bezpečí a ohleduplnost,“ zdůraznil Martínek.

Zhruba dvousetmetrový úsek v hradišťské ulici Za Alejí leží poblíž řeky Moravy a vede kolem základní školy.

Studie s ním počítá jako se součástí trasy, která by cyklistům usnadnila průjezd od Starého Města přes železniční přejezd, hráz řeky Moravy, sídliště Mojmír a Štěpnice až k železničnímu podjezdu nedaleko nemocnice. Tam zatím trasa pro jízdní kola není řešená.

Cyklisté tvoří v souměstí skoro čtvrtinu dopravy

Do části určené více pro cyklisty by mohla vjet jen auta dopravní obsluhy. Například rodiče, kteří vozí děti do školy, nebo pedagogové by vozy nechávali na novém parkovišti o pár desítek metrů dál.

„Trochu jsme s tím ale předběhli legislativu. A může se stát, že zákon bude nakonec schválený jinak,“ upozornil místostarosta Zdeněk Procházka, který má dopravu v kompetenci.

Faktem je, že Hradiště i díky rovinatému terénu patří mezi města s nejvyšším počtem cyklistů. Tvoří skoro čtvrtinu veškeré dopravy v souměstí Staré Město, Uherské Hradiště a Kunovice (více zde).

Cyklotrasy samotným Hradištěm měří kolem 20 kilometrů a po těch nejvíce frekventovaných místech denně projede asi 3 400 jezdců. Radnice se navíc snaží dopravu skloubit a posílit natolik, že často jako první v republice tady cyklisté narazí na novinky.

Město plné cyklistických specialit

Například když se Richard Karlík vrací z pošty v centru města do místní části Jarošov, narazí na zajímavosti, které jsou v Česku pořád výjimečné.

„Na Palackého náměstí jedu vlastně v protisměru, protože řidiči tady mohou jet jen opačným směrem než já,“ vysvětluje spokojeně.

Pak ho čeká semafor přes hlavní frekventovanou křižovatku, kterou však nepřejíždí přes přechod pro chodce, ale po cyklopruhu hned vedle automobilů. A domů pak pokračuje po vyznačeném pruhu, na kterém se nemusí vyhýbat chodcům, protože po něm chodit nesmějí.

Loni tady také zprovoznili smíšené pruhy na okrajích silnic, do kterých mohou vjet cyklisté i automobily (čtěte zde). A jako pilotní projekt zavedli i uzamykatelné boxy na kola.

Uherské Hradiště pořídilo zatím deset boxů k vlakovému nádraží, pokud bude...

Letos zkouší i volnou jízdu cyklistů v zavedené pěší zóně na obou hlavních náměstích v centru (přečtěte si zde). 

„Stížnosti chodců a řidičů na cyklisty jsou tady výjimečné,“ ujistil šéf hradišťských strážníků Vlastimil Pauřík.