Torzo obchodního centra na sídlišti Jižní Svahy ve Zlíně

Torzo obchodního centra na sídlišti Jižní Svahy ve Zlíně | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Podnikatel chce zachránit torzo. Parkovací dům ale vedení Zlína odmítá

  • 8
Zdálo se, že budoucnost chátrajícího torza na zlínském sídlišti Jižní Svahy je jasná - demolice. Na poslední chvíli se do ní ale ještě snaží vložit místní podnikatel Jan Pospíšil. Nechal zpracovat studii, která navrhuje rekonstrukci torza nebo dokonce vznik parkoviště pro stovky automobilů.

O novém Pospíšilově materiálu ve čtvrtek diskutovali zlínští zastupitelé. Podnikatel si ho nechal zpracovat na začátku letošního roku.

„Čtyřicet let bydlím na Jižních Svazích, jsem dlouholetý stavař a byl jsem i u zrodu tohoto skeletu,“ vysvětlil Pospíšil. „Nemám na tom žádný osobní byznysplán, ale je mi líto zbourat budovu, která je za určitých předpokladů schopná fungování,“ prohlásil.

Zastupitelé přitom už před časem odhlasovali zbourání budovy.

„Materiál jsem si prostudoval a využití tohoto stávajícího objektu jako parkoviště pro 480 automobilů mi na první pohled připadá pro město ekonomicky výhodné,“ prohlásil opoziční lidovecký zastupitel Michal Cholek, který nyní debatu o torzu otevřel.

Na základě materiálu také navrhl, aby si město nechalo na nedostavěný obchodní dům udělat další statický a ekonomický posudek a až poté znovu rozhodovalo.

„Varianta s parkovištěm mě napoprvé také zaujala,“ přiznal náměstek primátora Ondřej Běták, který dokument od Pospíšila převzal.

„Ale když jsem to předal odborníkům magistrátu, jasně mi řekli, že to není možné,“ zdůraznil.

Změna územního plánu by mohla trvat roky

Na radnici totiž leží minimálně jeden statický posudek, podle kterého existuje jediná možnost - demolice.

„Odborný posudek říká, že využití stávající konstrukce pro odstavnou plochu se nedoporučuje. Důvodem je dlouhodobě neuspokojivý stav neudržovaného skeletu. Byla by to špatná cesta,“ poznamenal radní pro dopravu Josef Novák.

Navíc i materiál od podnikatele Pospíšila uvažuje s parkovištěm pouze za splnění jedenácti podmínek, které mají omezenou časovou platnost. To znamená, že třeba za pár let už by budova ani jako parkoviště vhodná nebyla.

Náměstek primátora Patrik Kamas navíc upozornil, že místo, kde torzo stojí, je v územním plánu vedeno jako komerční zóna, a parkoviště tomu neodpovídá. Pro zastupitele by to znamenalo, že by museli schvalovat změnu územního plánu. Ta obvykle trvá několik let.

Přestože radnice už demolici plánuje, zlínský podnikatel se myšlenky na využití torza nevzdává.

„Stát se může cokoliv. Podle mého názoru stavaře nejde o žádnou hromadu betonu a je možné tuto velkou budovu zachránit a využívat pro obyvatele Jižních Svahů,“ dodal Pospíšil.

Město koupilo torzo i s okolními pozemky, které mají 35 tisíc metrů čtverečních, za 53 milionů korun.

Další desítky milionů si vyžádá samotná demolice a úprava okolních ploch.

Co na místě vznikne pak, není jasné. Radnice uvažuje o lékařském domě nebo pobočce úřadu (více zde).